Kleine slaapt moeilijk in

<p>Hallo, onze kleine man van 2mnd oud krijgen wij met moeite in slaap als hij in de avond naar bed gaat (rond 19 a 20u). Het is niet dat hij niet moe is (dat is hij wel), maar we moeten echt een keer of 20x naar boven, met hem rondlopen etc, voordat hij zich over geeft aan de slaap. Het is ook niet dat hij helemaal van slag is oid, maar hij wil gewoon vaak niet slapen. </p><p>Nu hebben wij geen strak "naar bed gaan ritueel". Zou dit kunnen helpen en zo ja, welk ritueel hebben jullie? En gebruiken jullie dit ritueel ook bij de slaapjes overdag? Ook andere tips zijn welkom! Alvast bedankt! </p>

Hoi, wij hebben inderdaad rond die leeftijd een slaapritueel geïntroduceerd. Ze moeten nog leren zelf in slaap te vallen en een ritueel hielp hier goed. Wij deden: slaapzak aan, in bed leggen, boekje lezen (ook zo jong al), liedje zingen, muziekmobiel aan en weggaan. In het begin was het natuurlijk dan huilen, en moesten we alsnog even (eindeloos?) knuffelen en troosten. We probeerden de baby dan wel weer wakker in bed te leggen. Het is even investeren, maar na verloop van tijd gaan ze dan echt leren zelf in slaap te vallen. Wij deden het ritueel bij elk slaapje, ook overdag. Ook hebben de kinderen allemaal een knuffeltje in bed, die ze al heel jong gebruikten om in slaap te vallen.

Een ritueel helpt maar het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd. Veel ouders vinden die laatste slaap voor de nacht lastig. Ook bij ons kost die veel tijd. Bij ons gaat onze dochter eerder naar bed. Tegen 19 uur. Vanaf dat moment kost het ook veel meer moeite dan eerder op de dag of in de nacht. Soms geef ik na 1 uur gewoon nog een kleine voeding. Ik denk dat ze dat dan misschien nog nodig heeft als basis voor de nacht.

Al een slaapzak geprobeerd? Dat hielp bij ons iets. Maar het ging pas echt veel beter toen ze overging op opvolgmelk, tegen 6 maanden.

Hier altijd een ritueel gehad. Verschonen, flesje, zingen en slapen. Overdag zong ik niet. Maar het verschilt per baby hoe lang het ritueel moet zijn! Lekker gaan proberen. En als je probeert een oaar dagen proberen voor je iets anders probeert. Hopelijk lukt het! Je doet het goed mama, liefde en rust uitstralen en daar kom je een heel eind mee ? oh en wij deden ook inbakeren. Niet zo'n strak slaapzakje maar wel 1 waar de armen binnen in zaten (ergopouch Ergococoon).

Terug
Bovenaan