Kleine tepels

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben nu 29 weken zwanger en ik maak me een beetje zorgen over de grootte van mn tepels. Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar Ik ben bang dat mn baby straks niet kan happen omdat ze zo klein (ingetrokken) zijn. Heeft iemand ervaring hiermee?</p>

Dat komt goed, geen zorgen. En anders kun je altijd nog een tepelhoedje gebruiken. Die zijn er in allerlei maten van bijvoorbeeld merk medela

Maak je hier geen zorgen over. Als je kindje goed aanhapt, met een grote hap, neemt het je tepel en deel van je borst in de mond. Aanhappen doet je kindje dus aan je borst, en niet aan je tepel. 
Mocht je toch tegen problemen aanlopen dan adviseer ik je om snel een lactatiekundige (IBCLC gecertificeerd, hier te vinden) in te schakelen. Mogelijk wordt dit door je zorgverzekering vergoed.
Zonder advies van een lactatiekundige een tepelhoedje gaan gebruiken is niet verstandig. Er is dan namelijk onder andere een goede kans dat je kindje de borst niet goed leeg kan drinken waardoor je melkproductie terug kan lopen.

Mijn kindje hapte niet goed en beet vooral.. daardoor kreeg ik direct kloven. Daarnaast had ik had 1 ingetrokken tepel wat het nog moeilijker maakte. Ik ben toen met tegenzin tepelhoedjes gaan gebruiken, het ging direct veel beter! Dit was echt een geweldige uitkomst. 
De lactatiekundige zei dat ik nooit meer zonder hoedje zou kunnen voeden... Hier baalde ik enorm van omdat het zo’n gedoe is met schoonmaken als je onderweg bent. Ook is het veel prettiger om contact met je kindje te hebben zonder een stuk silicoon ertussen.
Uiteindelijk na 2 maanden veel oefenen lukte het ons zonder hoedje! Ik heb nog altijd een ingetrokken tepel maar die zuigt ze snel genoeg in vorm. 
De eerste 2 maanden van de borstvoeding waren heel zwaar. Ik had een enorm doorzettingsvermogen terwijl veel mensen om mij heen vonden dat ik er maar mee moest stoppen. Ik ben blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb en geef nog altijd met veel liefde de borst!
niet te veel zorgen maken, het komt goed!  

Terug
Bovenaan