Kleintje blijft wakker

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter is nu 9 weekjes oud, ze is ruim 3 weken te vroeg geboren dus ze is nu ongeveer 6 weken na de uitgerekende datum. </p><p>Ze groeit goed, eet en plast/poept prima. Maar slapen is een ramp! Sinds twee weken slaapt ze 's-avonds steeds slechter, wat alleen maar erger wordt. Het begint rond een uur of 18, ze ligt met haar ogen wijd open in bed en huilt veel. Ook met haar armen en benen is ze wild om zich heen aan het schoppen en ze maakt bewegingen alsof ze aan het happen is. Wanneer ik haar aan de borst leg drinkt ze echter nauwelijks en als ze goed drinkt, blijft ze wakker. </p><p>Afgelopen nacht heeft ze dit de hele nacht volgehouden, wat we ook doen.. ze wilt niet slapen en blijft maar krijsen in haar bed. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor haar, maar ook voor ons omdat we geen oog dicht doen. Zelf is ze oververmoeid wat het slapen alleen nog maar moeilijker maakt. <br /><br />Het gekke is dat wanneer je haar oppakt en gaat wiegen, ze vaak wel in slaap valt. Zodra je haar terug in bed legt, begint ze direct weer te krijsen.  Helaas is het niet te doen om haar de hele nacht bij je te hebben. </p><p>We hebben al van alles geprobeerd, hebben een slaapritme (regelmaat) met een vast ritueel, ze ligt in een slaapzakje omdat ze anders de dekens eraf schopt, haar fopspeen spuugt ze na 2 minuten uit en inbakeren levert heel veel paniek bij haar op. </p><p>We zijn echt radeloos en hebben geen idee meer wat we hier mee aan moeten!! </p>
 
Wat vervelend en zielig ook voor je dochter! Ook voor jullie dat je geen oog dicht doet. Blijft soms echt lastig wat die kleintjes nou willen/nodig hebben. Je bent niet de enige :)

Onze dochter is 8 weken oud en slaapt ‘s nachts eigenlijk heel goed, maar wij hadden wel moeite met haar overdag goed laten slapen. Nog steeds ligt ze het liefste bij ons en geregeld geven we daar ook nog aan toe. Ik snap dat zoiets ‘s nachts moeilijker is. Wat wij wel eens doen als zij ‘s nachts onrustig is, is haar in het bednestje tussen ons in leggen. Wij kunnen haar dan aanraken, aaien, hand op haar buikje leggen. Daar wordt ze dan rustig van. Ik heb wel het idee dat zij het fijn vindt en er rustig van wordt om onze nabijheid te voelen. Om haar overdag beter te laten slapen leg ik een gedragen shirt van mijzelf in haar wiegje, dus onder haar hoofd zodat ze toch mama’s geur nog ruikt.
Ook pakte onze dochter niet gelijk haar speen en hebben wij haar heel lang de pink gegeven. Nu spuugt ze hem nog wel eens uit, maar na een paar keer terugstoppen houdt zij hem toch vast. Als ze echt heel erg onrustig is geven wij nog wel eens se pink om daar op te zuigen tot ze rustig is.

Ik lees trouwens dat ze om 18:00 al in bed ligt. Als je haar nog wat langer bij je houdt en dan nog een latere voeding geeft is ze dan misschien meer voldaan en slaapt ze beter? Onze dochter krijgt rond 20:00 uur laatste borstvoeding en ligt meestal tussen 20:30/21:00 uur op bed.

Ik hoop voor jullie en je dochter dat ze beter gaat slapen zodat ze vrolijker en meer uitgerust is.
 
Dankjewel voor je reactie! Ze is eigenlijk alleen rustig als ze echt bij ons ligt (lees: op ons). Het timen qua voeding is wel lastig, ze hapt namelijk continue en wilt continue gevoed worden. Soms drinkt ze dan heel veel (meestal rond 21:00 uur) en andere keren slechts een paar slokjes. 
 
Hoi, wij hebben een dochtertje van 10 weekjes.
De nachten gaan hier heel goed, ze slaapt de nachten door (we hebben geluk, i know…) maar de avonden is ze redelijk lang beneden. We brengen haar rond 21u naar bed, af en toe naar boven om de speen weer te geven en soms zo huilen dat alleen vasthouden helpt. Om 23u geef ik haar vaak nog wat borstvoeding en dan knort ze door tot de volgende ochtend.
Als het niet lukt dan pak ik haar bij me en slapen we zo. Is inderdaad niet ideaal maar ik heb dan liever dat zij wat uurtjes goede slaap pakt.
Lastig hoor! Ligt ze overdag wel zonder huilen op haar ruggetje in de box oid?
 
Je schrijft ook over het happen naar je borst. Dat deed mijn dochtertje ook een periode. Ik heb toen hele avonden met haar gezeten op de bank. Elke keer dacht ik nu heeft ze genoeg gedronken en dan kwam ze na 5 minuten weer. Op een gegeven moment heb ik er maar aan toe gegeven en viel ze in slaap en kon ik naar naar bed brengen. Dit was meestal op de avonden tussen 5 en 22/23 uur. Ik denk clusteren. Misschien is dit bij jullie ook aan de hand? Het is hier vanzelf over gegaan. Je dochter wil dan gewoon graag bij je zijn. En het slapen komt na het er aan toegeven dan vanzelf.
 
Het vreemde is dat ze overdag wel gewoon 'lekker' slaapt, nu ligt ze ook heerlijk te slapen.
We geven ook toe aan het voeden, maar ze blijft onrustig. Ze valt tijdens het drinken aan de borst in slaap, maar zodra we haar op haar ruggetje leggen schrikt ze wakker en begint direct weer te schreeuwen en happen.
Zo verschrikkelijk frustrerend!! 
Ook maakt ze - vooral snachts - veel pers en gorgelende geluiden, laat ze veel scheetjes. 
 
Onze dochter maakte in de eerste maand ook echt een vreselijk kabaal na de nachtvoeding. Gelukkig hoef ik haar ‘s nachts maar 1 keer te voeden, maar het duurde daarna soms wel even voordat ze dan weer in slaap viel en lag hele tijd soort van haar keel te schrapen. Wij kregen toen de tip om het wiegje schuin te zetten. Hebben wij gedaan door boeken onder de achterste pootjes te leggen. En het cb gaf aan om haar lepeltje water na de voeding te geven zodat de melk niet in haar keel bleef zitten. Dat laatste hielp bij ons niet.

Je zou denken dat ze toch wel voldaan is als ze aan de borst in slaap valt en misschien toch gewoon die zuigbehoefte heeft. Onze dochter doet dat overdag ook wel eens dat ze in slaap valt aan de borst maar zodra ik haar er dan afhaal ze gaat huilen en happen. Bij haar is het vaak maar kort en als ik haar dan een speentje geef valt ze vaak ook weer in slaap. Heb je al verschillende spenen geprobeerd?
 
Het verhaal klinkt mij bekend. Toen mijn zoontje rond de 10 weken was begon dat ook. Overdag niets aan de hand maar vanaf een uur of 5 savonds tot de volgende ochtend drama. Wat uiteindelijk bij ons heeft geholpen is een chiropraktor. Wat bleek nou, hij had een blokkade in zijn nek zitten en ook in zijn bekken zat er wat op slot. Dit hebben ze los gemaakt en sindsdien is het weer een zonnetje overdag en ‘s nachts. Het schijnt heel vaak voor te komen dat ze daar overdag geen last van hebben maar dat ‘s avonds de pijn en onrust begint??‍♀️
Succes iig en ik hoop voor jullie dat het een fase is ?
 
Terug
Bovenaan