Kleintjes methode! Ervaringen?

Zijn er hier heel misschien ouders die bijvoeden vanaf 6 maanden volgens de Kleintjes methode? (Van diëtist en lactatiekundige Stefan Kleintjes) Deze methode spreekt mij erg aan en zou graag wat ervaringen horen. Dank alvast!
 
Wij hebben veel onderdelen van Kleintjes/Rapley en met name Baby Led Weaning gebruikt. Grotendeels de hoofdgedachte gevolgd van baby zelf laten eten, en van het eten dat wij ook eten, op een veilige manier geserveerd zoals wij het ook eten. Kanttekening die ik erbij moet plaatsen is dat wij wel met 4 maanden gepureerde hapjes zijn gaan doen. Dat ging opzich niet slecht, maar zodra ze door kreeg dat ze de lepel kon weigeren, werd duidelijk dat ze geen aversie van eten had, maar van gevoerd worden. En toen zijn we rond 6 maanden dus van methode gewisseld. Dus technisch gezien kan je het dan bijvoorbeeld al niet meer Baby Led Weaning noemen. 

De methodes waarbij ze zelf at gingen hier veel beter. We hebben in het begin, vanwege onze start met gepureerde dingen, wel rekening gehouden met geschikte eerste voeding, dus de wat zachtere dingen. Gekookte groenten of in de oven gegaard, zachter fruit, brood zonder korst enzo. Maar allemaal in stukken. Dat ging erin als een tierelier. Ze vond het prachtig om lekker zelf te kunnen spelen, kneden, strooien, en ook in haar mondje doen. Ze kauwde vrij snel al goed, en slikte ook al snel door. We hebben een paar incidentjes gehad dat ze wel even flink moest kokhalsen, en daar schrik ik altijd van. Maar ik had wel goed video's gekeken over het verschil tussen kokhalzen en stikken, en wat je dan doet. 

We werden al snel minder voorzichtig. Natuurlijk heb ik altijd opgepast dat ze geen gevaarlijke vormen kreeg, of zout, honing enzo. Maar ze at bijvoorbeeld al snel dingen die in Nederland afgeraden worden onder een bepaalde leeftijd. Geen aparte maaltijden voor haar. Als wij aten, dan at zij haar eigen bordje met precies wat wij aten, enkel even snijden zoals veilig is. En dat verandert naar mate haar motoriek verandert. Kun je veel infographics over vinden online. Vanwege haar KMA hebben we allergenen wel wat gecontroleerder toegevoegd, maar alleen soja gaf een reactie. Dus wij kookten KM en soja vrij. 

Wat ik verder ook wel fijn vond is dat toen ze rond 10 maanden haar kieskeurige periode startte, waarin er nog maar weinig echt naar binnen ging, ik me er al totaal geen zorgen meer over maakte. wij bepalen wat, waar en wanneer, en zij bepaalt hoeveel en of. ontbijt, fruit en lunch ging prima, en het avondeten tot een maand of 15 ronduit klote. Maar ik vond het prima. Dat koos zij zo, en gaf vooral wat extra schoonmaakwerk. Maar ik had toch niet speciaal voor haar gekookt, dus gaf weinig frustratie. We hebben twee dingen anders gedaan dan strikt de methode volgen: 1. we hebben een paar vaste gerechten die ze wel at gewoon wat vaker gegeten, daaromheen afgewisseld. 2. Ik gaf haar bij dingen waarvan ik wist dat ze het niet ging eten wel iets dat ze wel kende/lustte. Gewoon direct, dus niet na zeuren. Rond 15 maanden werd het steeds minder heftig en ging ze weer dingetjes proberen. Nu is ze 20 maanden en avondeten is nog steeds heel wisselend, maar genoeg avonden dat ze heerlijk zit te smullen weer. zelfs dingen die er eerder nooit in gingen, zoals sperziebonen of zwarte boontjes. 
het was hier en daar dus wel een beetje soepeler met de regels om gaan, en kijken naar wat zij nou echt nodig had. maar daardoor zijn we ook op de methode gekomen juist. 

Als je vragen hebt, stel ze gerust. 

Oh en ik vond Sam Gould een heel fijne kinderdietist om stukjes van te lezen op social media, en ook Plant-Based Juniors, waarvan ik ook het boek in huis heb. En Healthy Little Tummies vond ik een fijn kookboek, waar ik al heel wat uit gemaakt heb. Deze twee zijn alleen wel wat meer gefocust op plantaardig eten, dat moet maar je ding zijn. Maar ze volgen allen Baby Led Weaning op een in mijn ogen fijne manier. 

 
Terug
Bovenaan