kleur baby

<p>goedenavond. </p><p>ik heb een vraag. ik ben nu 4 dagen gelden bevallen van een dochter. zij was mooi roos toen ze geboren werd en nu is ze heel rood met een gele gloed. nu is het heel stom maar ik werd bang dat ze misschien donker van huidkleur gaat worden. en met veel kijken op internet zag ik staan dat eventuele mixed baby's je de huiskleur een baby kunt bepalen aan de nagelriempjes bij haar is er geen kleur verschil. weet iemand hoe dit misschien komt. alvast bedankt </p><p> </p>

Ik begrijp niet goed of je dochter een "mixed baby" is uit je verhaal. Maar als ze dat is, is het dan erg als ze donkerder is? 
Los daarvan, dat gelige kan komen door de billirubine in de huid. Mijn beide kinderen waren ook wat gelig na de geboorte en dat werd heel goed in de gaten gehouden door de kraamzorg, maar allemaal nog binnen de marge. Van mijn dochtertje heb ik foto's waarvan ze veel donkerder is dan de rest van het gezin kort na de geboorte, alsof ze terug komt van een goede zonvakantie. Maar op een moment is dat helemaal weggetrokken en lijkt ze qua huidskleur gewoon op mijn man en op mij. Een bleekscheetje is het. Een vleugje meer kleur had wel gemogen, maar met 2 bleke ouders zit dat er niet in. 
Ze komen zoals ze komen en zijn altijd prachtig in mijn ogen, ongeacht de kleur. Niet bang zijn voor de kleur zou ik zeggen, je doet er niets tegen. 

Ik zou ook zeggen dat het eerder aan de billirubine ligt. De vroedvrouw in het ziekenhuis had bij ons indertijd gezegd dat ze er geel door konden uitzien maar ook heel erg rood. Zeker vitamine D blijven geven en je kindje zo vaak mogelijk in het daglicht leggen, vb. haar wiegje of park aan het raam zetten, en als je je zorgen maakt professionele hulp zoeken zou ik zeggen.

Mijn dochter was ook echt ontzettend bruin de eerste weken na haar geboorte. Ondertussen is ze echt bijna doorzichtig. Ik vond het destijds ook zo vreemd en kreef zelfs opmerkingen van familie van 'goh ze is wel bruin zeg', maar het trok vanzelf bij. Ze is ook met 2450 gram geboren ik weet niet of dat er nog iets mee te maken had...

Hoezo ben je bang voor de huidskleur? 
Mijn dochter kwam te vroeg en was poepiebruin met bruine haren. Flinke geelzucht een weekje, waarvoor we nog in het ziekenhuis zijn geweest. En toen trok het weg. Blond haar, blauwe ogen en lichte huid. 

Onze zoon is in december geboren en heeft 6 weken wat donker/geel gezien. Is ook in de kraamweek geprikt om te kijken of hij onder een lamp moest. Hij zat nog onder de waardes, dus dit hoefde niet. Hij is te vroeg geboren, met de vacuümpomp en kreeg ook nog borstvoeding. Dit zorgde er volgens het consultatiebureau en de verloskundige ervoor dat hij heel bleef zien. Vanaf week 7 gestart met fles voeding en toen werd hij met de dag bleker. Niks om je zorgen over te maken lijkt mij.

Ik heb twee jongens eentje is bruin eentje is wit ik ben zelf lichtbruin en mijn man wit maakt toch niet uit welke huidkleur je baby heeft ookal zijn jullie allebij wit…

Terug
Bovenaan