kleur ogen

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal.ik heb een vraagje.mijn dochtertje is bijna 11 maanden en ze heeft nog steeds blauw grijze ogen ,maar ik en mijn man hebben allebei bruine ogen.zal die kleur van haar ogen nog kunnen veranderen.groetjes timous

Ik denk het niet. Maar dat jullie beide bruine ogen heeft en zei blauwe dat kan heel goed hoor. Ff een lesje biologie:

Als jij of je man beide bruine ogen hebben en je dochter blauwe dan moet ergens in de familie aan beide kanten ook blauw zitten. Je hebt namelijk twee ' genen'   die de kleur van de ogen bepalen. Ze krijgt er 'e'en van papa en een van mama. Maar bruin overheerst. Als jij dus een bruine gen heb en een blauwe heb jij bruine ogen. Hetzelfde voor papa. Jullie hebben dus beide een gen voor blauwe ogen en die heb je toevallig doorgegeven aan je dochter.

Een ingewikkeld verhaal maar ik hoop dat je het snapt. Via deze weg is het bijv. ook mogelijk dat twee ' zwarte'   ouders (van huidskleur) een blank kindje krijgen. ERgens hebben ze dan beide blanke voorouders gehad.

Annemieke

Helemaal goed uitgelegd annem! In ons geval zullen onze kinderen altijd lichte ogen krijgen, wij hebben beide blauwe ogen. Mijn man zegt wel eens, als de volgende donker ogen heeft, moet de vader een ander zijn! haha

groetjes Danielle (mv Tijn 26.09)

Hoi,ik denk dat het wel zo zal blijven,als er echt geen bruin in zit.
Mila heeft hele apparte ogen,soms lijken ze lichtbruin en soms groenig/grijs.
Dat komt omdat ze om haar pupil alleen lichtbruin heeft.er zit ook een klein stukje lichtblauw in,heel appart.ze is nu ruim 10 maanden en vraag af of ze nog helemaal lichtbruin kunnen worden.tot hoelang gaat dat door zeg?
Overigens papa van mila heeft blauw-groen(licht) en ikke lichtbruin.
groetjes piewie

wij hadden het hier laatst op het werk nog over toen hoorde ik dat de ogen van een baby nog tot hun 2de jaar kunnen veranderen van kleur

Terug
Bovenaan