Kleuren herkennen

Hallo,
Ik lees op het forum van een kind van 5 die moeite heeft met kleuren herkennen.
Ik zat me al heel lang af te vragen op welke leeftijd het "normaal" / "gemiddeld" is dat een kind kleuren herkent en benoemd.
Mijn kind kent met 2 jaar de kleuren.. hij begon met 2 jaar al zijn auto's op kleur te zetten en al spelender wijs zijn we bij alles om ons heen over de kleuren begonnen.
In begin haalt hij groen en rood door elkaar en zwart en paars.

elke x laat ik mijn zoon weten dat ik het heel knap vindt wat hij doet..
En voor mij hoeft hij het ook nog allemaal niet te weten.. Maar hij is net een spons die het zo leuk vindt om spelender wijs alles te leren..
Zo ook het tellen..
Ik tel altijd hardop het aantal schepjes wat in zijn aanmaak melk flesje gaat (die maak ik voor 1 dag klaar) tot dat ik op een dag hoorde dat hij zijn auto's begon te tellen  bij het  op een rij zetten ervan ...
Hij doet me gewoon na..

Hebben meer mensen dit ?? En weet iemand een site te vinden over deze ontwikkelingen van een kind, wat gemiddeld is en wat vroeg of laat is voor een kind ??

Toen mijn vriendin haar zoon naar groep 1 bracht vonden ze daar dat hij niet naar groep 2 kon gaan omdat hij nog niet goed kon "knippen" met een schaar en een wat slechtere verfijnde moteriek had.. en dit bijgeschaafd moest worden..

welke dingen moet een kind al kunnen als hij naar groep 1 gaat ??
En welke als hij naar groep 2 gaat en naar groep 3 ??
Is hier enige info over te vinden ??
Laat het graag even weten !!

groetjes..
 
Hallo Tanga,

Mijn dochter is nu pas 4 jaar en herkent de kleuren nu ook eigenlijk niet zo lang. Met name de kleur rood is toch wel een probleem. Nu moet je kleurenblind zijn als je meerdere kleuren niet kent/ziet.
Wat betreft je vraag over wat een kind moet kunnen in groep 1,2,en 3. Daar heb ik toen een boek over gekocht en echt gelezen. Bedenk wel dat ieder kind anders is !!
Het boek heet Mijn kind in groep 1-2 en zo heb je ook dezelfde titels voor groep 3 en 4 etc....

Veel succes. Monique
 
Hallo,

Ik denk dat het zeker per leeftijd, sexe en interesse te maken heeft wanneer een kind kleuren kan herkennen en kan tellen ed. Maarik weet ook zeker (heb intussen redelijk veel contacten met ouders van kinderen in div. leeftijden) dat het te  maken heeft hoe je met je kind omgaat. Ook wij zijn van die ouders die hardop de scheppen van de pap tellen (en ze dat dat op een gegeven moment zelf laten doen) kleuren van het speelgoed of die favoriete broek laten noemen ed. Ik zie ook ouders die niet actief met hun kinderen spelen en daar gaat de praat en daarbij ook ontwikkelende kleur, tel en volgorde logica veel langzamer. Je hoeft niet altijd actief met ze te spelen, papscheppen tellen, rode auto's tellen als je voor het stoplicht staat en hard groen roepen als het stoplicht verspringt is gewoon gezellig met je kinderen de wereld beleven waarbij ze spelenderwijs heel veel leren!

Op de basisschool pikken ze meestal die dingen wel snel op en geloof me, wel of niet kunnen knippen heeft niets te maken met intelligentie wat betreft naar groep 3 gaan, maar alleen iets met de motoriek die ook heel belangrijk is om leesbaar te kunnen schrijven. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat een  criterium is, ONZIN!

Groeten Ivonne
 
Als ze eenmaal naar de basisschool gaan, gaat het inderdaad heel snel. Ligt maar net aan de interesse en leergierigheid voor een bepaald onderwerp van je kind.
Ik heb 3 kinderen die qua ontwikkeling zo anders zijn. Zoonlief kende alle kleuren voor zijn 2e jaar en sprak al hele zinnen op zijn eerste jaar. Dochters zijn allebei wat later met de kleuren en praten. Ieder heeft zijn eigen interesses. Mijn zoon, die zo snel was in kleuren en praten, die fietst nu pas net zonder zijwielen, hij is ruim 6 1/2, dat is dan weer heel laat. Terwijl de dochter van net 4 dat al goed doet.....
Heb geen idee wat  op welke leeftijd  hoort, heb er wel een boek over (wat kan mijn kind?), maar eerlijk gezegd laat ik 'wat hoort' maar voor wat het is, ieder kind is weer zo uniek. Mocht je kind erg laat met iets zijn, dan beginnen ze daar vaak op het consultatieburo wel over. En mocht je kind een ontwikkelingsvoorsprong hebben, dan merk je dat vaak als ouders het eerste en komt het eventueel op de basisschool snel naar voren (of peuterschool). Ik vind het wél heel leuk, die leergierige kinderen, leuk om te zien hoe ze alles als een spons opzuigen en maar willen leren..... daar moet je eigenlijk ook wel een beetje op inspringen, omdat die kids een bepaalde behoefte hebben..... Lekker van genieten, als dat kan.
 
Terug
Bovenaan