Kleuren noemen, stimuleren ja of nee

Hallo,

Mijn dochtertje van 2,3 jaar is heel erg bezig met kleuren, alles wat ze ziet dan noemt ze de kleur van. Ze begint met rood, en als het niet goed is noemt ze de juiste kleur. Hardstikke knap vind ik dat.

Nu zeiden ze vorige week op het cb dat ik het niet mag stimuleren omdat ze nog erg jong is. Nu vind ik dat jammer want ze vind het zelf zo leuk.

Wat zal ik doen maar gewoon blijven oefenen? Het is niet zo dat ik zelf met haar gaat zitten van wat is dat voor kleur.... ze komt er zelf mee.

groetjes Tamara
 
Hoi,
Wat jij noemt is voor mij herkenbaar. Je moet zeker niet remmen. Als je kind er zelf mee komt, moet je gewoon antwoord geven, anders voelt ze zich niet serieus genomen. Expres stimueleren hoeft ook niet.  Het kan best zijn dat het over een poosje gewoon weer over is.
Waar je wel eens op kan letten is wanneer je kind het vraagt: op momenten dat jij eigenlijk wat anders doet en ze op die manier aandacht van je krijgt, of gewoon net wanneer het haar uitkomt. Bij één van onze kinderen was het nl. een manier van aandacht vragen. Dan moet je alsnog antwoord geven. Maar bij mij werkte dat wel verhelderend, o ja misschien moet ik mijn tijd wat anders indelen.
Succes ermee. Ga gewoon op je gevoel af, jij kent je kind het best.
Cien
 
Hoi
Onze dochter is bijna 2,5 en kent ook al veel kleuren. Ik stimuleer haar niet extra, maar als ze er zelf mee komt dan praat ik gezellig met haar mee.
Ze heeft een oudere zus, dus dat scheelt misschien ook wel. Ze telt bijv. ook al op haar manier. Ze hebben tel-boekjes en dan zit ze met haar vingertje te wijzen van : 2,4,6, 10, enzovoort.
Pas vroeg ze of ik wilde voorlezen, maar was nog even druk met iets, dus zei dat ze maar vast zelf moest gaan lezen. Zit ze op de bank met een boekje met allemaal boerderij dieren, hoor ik haar;     boe, miauw, wafwaf.
Ik vind het vooral grappig zoals ze er mee bezig is, en laat haar lekker haar gangetje gaan.
groetjes Melanie
 
Hi Tamara,
Wat een rare reactie van het cb! Ik zou het zeker stimuleren. Het is toch niet zo dat je haar pusht ofzo? Ze zegt het toch zelf? Ik ben zelf sowieso van mening dat je niet alles moet aannemen wat ze op het cb zeggen. Het is echt niet zo dat zij één of ander mirakel zijn, die altijd gelijk hebben. Maar onze dochter begon letters te lezen toen ze bijna 2 was. Dus dat vonden wij natuurlijk harstikke leuk, dus wij schreven elke dag een nieuwe letter en die leerde ze dan, helemaal geweldig vond ze het! Op een gegeven moment kon ze 18 letters lezen en een paar woorden. Vond ze helemaal leuk en we stimuleerden haar daarin door ook mee te doen en haar nieuwe dingen te leren. En op een dag, schreven we weer letters en ze was er klaar mee, geen zin meer in denk ik. Nou ook nooit meer over gehad of opgeschreven. Dus zolang je niet pusht, maar alleen mee gaat met waar haar interesses nu liggen, lijkt mij dat je alleen maar goed bezig bent! Veel plezier met dochterlief!
Liefs Jude
 
Ik vind altijd dat als een kind er zelf mee komt en er duidelijk lol in heeft dat je er best wat mee kan doen hoor...mijn dochter kende met 2,5 alle kleuren en de meeste vormen, juist omdat ze het leuk vond, andere dingen heeft ze weer geen interesse in en dat laat ik dan ook zo, komt vanzelf....

Liefs yvonne
 
Terug
Bovenaan