Kleuter doet alles zo langzaam!

<p>Dag allemaal,  heeft iemand tips voor een kleuter (net 5 jaar) die met name in de ochtend alleen maar het treuzelen is?</p><p>Voor ze naar school moet kan ze een 20 minuten doen over het aantrekken van haar kleding, een half uur over haar boterham en vanochtend zelfs 10 minuten over 1 sok.... </p><p>Wanneer ik haar aankleed gaat het uiteraard sneller maar met een baby op komst vind ik het toch fijn als ze dit soort dingen zelf kan doen. </p><p>Alles tips zijn welkom! </p>
 
Mijn zoontje is ook een enorme treuzelkont, thuis, op school, op de BSO. Hij is altijd de laatste. Zowel zijn juf als mijn man en ik worden daar soms echt wel boos om. Helaas wordt hij daar alleen maar verdrietig van en zijn we nog verder van huis. Hoewel er een korte tijd een kleine verbetering is. 
Bij mij krijgt hij nu een beperkte tijd. Voor zijn ontbijt krijgt hij max 20 minuten. Daarna tanden poetsen en jas en schoenen aan. Ik maak gewoon aanstalten om te gaan en zodra hij denkt dat ik echt zonder hem vertrek komt hij op een holletje naar mij toe. 
Maar ook voor mij zijn tips zeer welkom. 
Ik denk dat bij mijn zoontje het probleem zit in het snelle afgeleid zijn. De hele wereld is interessant. 
En ik neem altijd ruim de tijd. Naar school fietsen kan in een kleine 10 minuten, maar we vertrekken 15-20 minuten voor de school open gaat. Hij vindt het heel leuk om als eerste in de klas te zijn. Dus daar herinnering ik hem regelmatig aan. 
 
Misschien kun je met een zandloper werken? Dit doe ik bij mijn kleuters (juf) ook wel eens. Heb verschillende zandlopers (1 minuut, 2 minuut en 3 minuten)...en dan er een 'spelletje' van maken... 'ik denk dat jij het in 2 minuten kan, wat denk jij? ....' (bijvoorbeeld het aantrekken van de sokken)... 

Kost even heel veel tijd om ze zo ver te krijgen, maar soms werkt dit op school zeker wel! 
Ben verder niet van de beloningssystemen, maar een spelletje van zoiets maken werkt voor sommige kinderen heel goed. Helemaal als ze zelf de zandloper mogen omdraaien! En daarna lekker samen vieren hoe geweldig goed ze dat hebben gedaan! ;) 
 
Mijn dochtertje is 2 maanden geleden 4 geworden en doet het ook het liefst zo langzaam mogelijk. Hoort bij de leeftijd toch? Anders zou ik ook graag tips krijgen hoe het sneller kan?
 
Terug
Bovenaan