Kleuter praat veel over de dood

<p>Hallo mede-mamma’s,</p><p>Iets minder als een jaar geleden is mijn oma overleden, het eerste sterfgeval in de familie wat mijn oudste zoon(5) van dichtbij en bewust heeft meegemaakt. Helaas viel dit op een paar dagen na gelijk met zijn verjaardag, en vlak voordat hij zou beginnen op school.</p><p>hij is er verder goed mee omgegaan, we hebben in jip- en janneke taal uitgelegd wat het inhoud en hoe het kwam dat kwam te overlijden. We hebben ook een boekje van nijntje gekocht om hem hiermee om te leren gaan.</p><p>in eerste instantie schonk hij er niet zoveel aandacht aan, maar in de loop der tijd kwamen er toch vragen. “Wanneer gaan jullie dood?” “Wat gebeurt er met mij als jullie dood gaan?” “Wanneer ga ik dood?”</p><p>we hebben hier zo normaal mogelijk geprobeerd antwoord op te geven, en ook duidelijk gemaakt dat het niet iets leuks is om over te praten. Nu kwam hij vanmiddag thuis met het verhaal dat S (een vriendje van school) thuis alleen is omdat zijn pappa en mamma en opa en oma allemaal overleden zijn. Nu weet ik uiteraard dat dat niet waar is, en dat dit gewoon een verzinsel is. Maar hoe maak ik hem duidelijk dat het niet leuk is als hij zulke dingen zegt? Is het wel normaal dat hij zulke dingen zegt of moet ik hulp zoeken?</p><p> </p><p>dankjewel!</p>

Klinkt heel normaal! Hij is er over na aan het denken, heeft misschien bedacht hoe het zou zijn als iedereen dood is en je dan alleen bent. Zijn fantasie en de werkelijkheid lopen nog een beetje door elkaar heen, maar dat is op deze leeftijd heel gewoon. Juist mooi dat hij er zo open over praat en jullie er geen taboe van gemaakt hebben! Gewoon als normaal gesprek blijven voeren, vragen zo goed mogelijk beantwoorden en dan begint hij op een gegeven moment over iets anders (gaat dan vast lekker ongemakkelijke vragen stellen over seks en dan verlang je terug naar deze fase ?)

Ik werk in de onderbouw op de basisschool en ik voer met enige regelmaat deze gesprekjes. Het is niet tastbaar voor kleuters en daardoor geven ze er een eigen draai aan. Ik bespreek dit altijd heel open in de klas en geef ook altijd aan dat als ze er verdrietig van worden, het niet erg is als ze gaan huilen. Je ziet ook vaak dat als er daadwerkelijk een sterfgeval is, ze weinig of soms zelfs geen verdriet laten zien. Soms komt het er later uit en soms ook helemaal niet. Er open over praten en vragen hoe ze er zelf over denken is alleen maar goed.

Terug
Bovenaan