Kleuter + transpireren

Mijn dochter is bijna 6 jaar. De laatste tijd bemerk ik regelmatig een transpiratiegeur bij haar (oksels). Is dit normaal voor een kind van haar leeftijd?

Verder is ze best groot voor mijn idee, in vergelijking met leeftijdsgenootjes (+ 1.25, 24 kg), terwijl wij beiden niet groot zijn.

Ze is halfbloed (wat een rotwoord) en vandaar waarschijnlijk dat ze best behaard is. Maar ook op haar schaamlippen heeft ze donkere donshaartjes. Nu weet ik eigenlijk niet of dit normaal is bij kinderen die van buitenlandse afkomst zijn.

Maar al met al heb ik wel zitten googlen op het onderwerp 'vervroegde pupertijd'.

Zijn er moeders die dit herkennen??
 
Hoi,

Ons nichtje is half-turks en 1/4 indo..die heeft dat ook vertelde haar moeder, ik weet niet of het daar aan ligt,   maar net als dat elk huidskleur verschilt in groote, kleur, haarsoort en noem alle kleine lichamelijke verschillen maar op, waarom zou ook dat niet verschillen?!
Ik weet niet of het iets met vervroegde pubertijd te maken heeft, ze is nog wel echt heel jong!
Maar ze is zoals ze is, misschien als het jou of haarzelf echt opvalt, dat je kunt kijken voor een deodorant van neutral of zo, daar zit niks van parfum ed in!

Gr MJ
 
Effe gegoogled en dit gevonden:
Hier vroeg iemand met een dochter van 6 jaar hetzelfde aan een arts (kind 6 jaar en transpireren):


Eigenlijk vertelt u dat het heel goed gaat met uw dochter. Dat is natuurlijk altijd het belangrijkste: als een kind goed groeit en niet ziek oogt, dan hoef je je in principe geen zorgen te maken. Transpiratie is een normaal verschijnsel, zowel bij kinderen als bij volwassenen.


De geur van zweet wordt soms bepaald door datgene wat er gegeten is. Veel vitamine A kan bijvoorbeeld een aparte geur geven. Ook kan de geur veroorzaakt worden door bacteriën.
Toch zijn er wel gevallen waarin zweten niet goed is (oftewel: iets om mee naar de dokter te gaan):
1. als kinderen bij inspanning veel zweten, kortademig en moe zijn, zodat ze stoppen met datgene wat die inspanning veroorzaakt (bijvoorbeeld 'drinken' bij zuigelingen) en als ze eventueel een blauwe kleur krijgen. Dan moet je aan de bel trekken. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een hartafwijking of een longaandoening. Dit treedt voornamelijk op bij zuigelingen en komt gelukkig weinig voor!
2. als er naast het zweten ook sprake is van vervroegde puberteitskenmerken.
Vervroegde puberteitskenmerken bij een meisje zijn:
als ze menstrueert vóór haar 10e verjaardag;
of als ze borstgroei of schaamhaar-groei heeft vóór haar 8e verjaardag.

Als je  denkt dat je dochter nu al schaamhaar krijgt en vervroegd in de puberteit  komt  kun je natuurlijk even je huisarts bellen.

Groetjes van Renata.

 
Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht inderdaad in eerste instantie ook net als Mary Jane, leek me gewoon heel voor de hand liggend.
Toen ik eens op google had gekeken kwam ook ik dat stukje over transpireren tegen en tja, wat ga je dan denken. Vandaar dus mijn vraag, want wellicht komt het andere ouders ook bekend voor en hoor ik graag hun mening.
Mochten de donshaartjes echte haartje blijken te gaan worden ga ik zeker naar de huisarts bellen. We gaan binnenkort naar mijn schoonfamilie op vakantie, en ik ga daar meteen mijn schoonzus eens even uithoren over haar dochters en hun beharing , dan weet ik weer wat meer.

Nogmaals bedankt.
 
Terug
Bovenaan