Kleutergedrag of wat anders?

Schrijf dit even omdat ik momenteel samen met mijn man niet meer zo goed weet wat we met ons zoontje aan moeten. Onze situatie is als volgt:

Ond zoontje gaat sinds 2 weken naar groep 1. Hij is dus net 4 geworden. Sinds dag 1 is hij ineens in zijn gedrag veranderd.

Eerst was het een rustig, lief en vrolijk kindje. Wel gevoelig, maar dat kwam er uit in bezorgd, veel knuffelen (vooral met mama) en lief zijn voor zijn baby broertje.

Sinds hij naar school gaat is het ineens boem veranderd naar een grote mond,snel boos, nachtmerries, slecht eten, oververmoeid(hou hem soms een middag thuis voor een dutje), gillen en wat me ineens opvalt is dat hij bij harde geluiden (vrachtwagen,kermis, muziek) zijn handen over zijn oren doet en het liefst snel weg is. Ik weet niet wat er met hem aan de hand is en praten doet hij niet. Ook niet voor het slapen gaan. Dingen moet ik echt uit hem sleuren.Komende week hebben we ouder gesprek en ga dit zeker aangeven.

Maar hebben jullie tips/ervaringen of een idee wat te doen?of is dit normaal?

 
Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar bij mij vriendin ging het precies zo! Na een paar weken was het voorbij. Volgens de juf had het te maken met dat het kind op school heel erg zijn best doet om mee te doen en dan thuis gewoon heel moe is en zich niet meer aan alle regels wil houden, omdat hij op school al zo enorm zijn best moet doen om het vol te houden.
Misschien goed om het met de juf erover te hebben.
Succes!
 
Het zijn heel veel prikkels. Drukke kinderen veel gegil en nieuwe geluiden. Onze zoon was ook altijd de liefste, maar ging de raarste streken uithalen zodra hij naar school ging. Kopieer gedrag van klasgenoten is hier ook bij. 
Spreek anders met de leerkracht af dat je hem voorlopig alleen de ochtend naar school brengt. Nu kan dat nog. Zo'n kleintje is niet gewend om hele dagen te paraderen voor een juf. Er komt ineens heel veel op hem af. 
Probeer ook niet te streng voor hem te zijn maar meelevend. Verplaats je in zijn wereld en lees rustig een boekje voor. Wil hij niet eten omdat hij eigenlijk te moe is, zet er dan iets tegenover. Het bordje hoeft niet perse leeg. 
 
Wij deden vaak zoiets als: als je drie grote happen eet, dan gaan we straks samen nog iets leuk doen. Wat wil je dan gaan doen. Geef hem dan wel opties die haalbaar zijn. Vertel over je eigen tijd op school, dat vinden kinderen mega interessant. 
Begin met : toen mama net zo groot was als jij... want kinderen kunnen zich nog helemaal niet voorstellen dat hun ouders ook ooit zo klein waren. 
 
Terug
Bovenaan