Klimaat van slaapplek baby... Warm maar óók geventileerd?

<p>Hallo,<br /><br />Rond het begin van januari verwachten wij een kindje. Nu heb ik al een aantal dingen gelezen over de slaapplek van de baby: tussen 16 en 18 graden en goed geventileerd. Dat laatste liefst constant. Maar hoe gaan we dat doen? Als ik het raam van de slaapkamer op een kier zet én de verwarming op 18 graden afstel gaat je warme lucht zo het raam uit en ben ik bang dat de energierekening gigantisch wordt. Wat is wijsheid?</p>
 
Hoe goed is jouw huis geïsoleerd? Of beter gezegd: wat wordt de temperatuur in de kamer als je niet de verwarming aanzet?
Als je huis ook maar een béétje geïsoleerd is, wordt de temperatuur niet zomaar lager dan 16 graden hoor. En goed ventileren kan ook door de roosters open te zetten. Daar hoeft het raam niet continu voor open te staan. Of je zet gewoon overdag even 15 min de ramen wagenwijd open. Dat is ook echt meer dan genoeg ventilatie hoor!
 
Ventilatie rooster open en het raam open als de baby beneden is, is idd echt wel voldoende. In januari je newborn in een kamer met open raam lijkt mij niet zo'n goed idee, haha!


En je hebt straks een kraamverzorgster in huis die er voor gaat zorgen dat je kindje er perfect bij ligt (als het goed is tenminste) en waar je aan kan vragen wat je het beste kan doen.
 
Dank voor de antwoorden. Ons huis is helaas matig geisoleerd. Enkelglas ook. Geen roosters om open te zetten. We wonen er net een jaar en ik zou dolgraag isolerend glas laten plaatsen maar dat zit er niet in, vakmensen zijn niet te vinden. We moeten het er maar mee doen nu.
Misschien moet ik maar iets maken zodat het raam net op een heel klein kiertje open kan staan. Nu is de enige optie het raam 10 cm open laten staan doormiddel van een haakje.
 
Onze oudste is van januari en toen hadden we ook nog enkel glas op onze slaapkamer. Dit hebben we pas vervangen. Wij ventileerden altijd als wij beneden waren. Elke ochtend het raam een poosje open. Vaak stond het doucheraam wel open, zodat er daarvan wel wat frisse lucht kwam. Na de kraamweek hebben we boven de verwarming ook niet meer aangehad.
 
Niet te druk om maken! Het is belangrijk dat een kind niet in een bedomd hok ligt, waar zich schimmel kan vormen etc. Als jij overdag het raam even open zet en de verwarming niet te hoog zet, komt het goed. Het zijn allemaal richtlijnen, er zullen maar weinig ouders zijn die in de kou een raam open laten staan, maar wel volle bak verwarming aan, dat is voor niets of niemand goed.
 
Dankjulliewel voor de reacties, ik ben wat gerustgesteld. We zullen ook wel zien wat de kraamhulp adviseert
 
Terug
Bovenaan