kloppend hartje

<p>hoihoi </p><p> </p><p>zijn er nog meer dames super bang / onzeker? </p><p>eerste echo gehad en ze schatte me op 7 weken ( dagen kon ze niet precies rekenen )  en we hadden een goeie echo het hartje klopte. </p><p> </p><p>maar ik ben zo bang en onzeker dat het straks de volgende echo ( over 4 weken ) het straks niet neer meer klopt ..</p><p> </p><p>ik krijg de gedachte en angst gewoon niet uit m'n hoofd en ik wil zo graag genieten </p>

Ik herken het heel erg goed. Ik had dat ook ivm eerdere mk's. Heb niet echt de tip om van de angst af te komen. Hier paar kleine dingen die mij uiteindelijk wel wat hielpen, maar echt gerust was ik zelfs pas met de 20 weken echo.
- zeg s ochtends tegen jezelf: geen idee hoe het straks is, maar op dit moment ben ik zwanger/ vandaag ben ik zwanger. 
- stel voor jezelf een piekerkwartier in elke dag. Op dat moment kan je alles waar je bang voor bent zeggen/opschrijven etc en als die gedachten dan later op de dag weer opkomen dan zeg je tegen jezelf: 'morgen om bijv 19:00 mag ik weer piekeren'. 
- de kans dat het goed gaat als je eenmaal een kloppend hartje hebt is alweer een stuk groter.
- als je even geen klachten hebt, dan zegt dat niks. Vertel jezelf dat ook regelmatig.
-afleiding, je mag best af en toe even iets doen waardoor je weet dat je helemaal niet aan zwanger zijn denkt.
gefeliciteerd met je zwangerschap! en hopelijk mag je er steeds iets meer van gaan genieten ??. 

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Poeh ik kan me die eerste tijd nog zo goed herinneren... vond het ook onwijs spannend en moeilijk om er vol van te genieten vanwege de angst dat het mis zou gaan. 
Ik mocht van mezelf een uur per dag toegeven aan het piekeren en malen, zoals hierboven gezegd, en daarna heel bewust alle gedachtes afkappen. Dus echt bewust kiezen om níet te piekeren. Dat klinkt misschien gek of moeilijk en tuurlijk glipt er dan nog wel eens een gedachte doorheen maar die kan je dan snel weer wegsturen. 
Je hebt er nu eenmaal geen invloed op. Ook niet als je piekert. Voor nu ben je zwanger en heb je een goede echo gehad

Ik heb niet per se tips voor dit geval, maar het valt me wel op dat je erg regelmatig berichten op het forum plaatst over onzekerheid. Misschien is het goed om hier eens wat uitgebreider met je verloskundige over te spreken? Zij kunnen je wellicht doorverwijzen naar een deskundige die je beter kan helpen. Natuurlijk hoort onzekerheid erbij en mag je je zorgen met anderen delen maar het lijkt erop alsof de angst diep zit en dan heb je misschien toch wat meer hulp nodig. 

Ik ken het hoor, heb zelf ook de angst! Maar weet je wat meid, je hebt het zelf niet in de hand. Vaak als het mis gaat in een vroeg stadium was er iets niet goed in de aanleg, dat zeg ik mezelf steeds! 
ik heb vrijdag de termijn echo en vind het ook weer super spannend... ik kan mezelf ook helemaal gek maken op internet door dingen te lezen.. 
maar ik snap je compleet! Ik zeg ook vaak tegen mezelf dat het helemaal goed gaat komen! Dat moet jij ook tegen jezelf doen :) 

Terug
Bovenaan