kloven en blaren - pijnlijke tepels

Ik schreef deze week al over flink verstopte melkkanaaltjes.. gelukkig is dit nu even helemaal weg, beide borsten. Maar kamp ik nog (al die weken) met kloven en blaartjes wat echt behoorlijk pijnlijk is bij het voeden, tussendoor voel ik het ook wel af en toe steken. Ik laat al wat voeding op de tepels opdrogen en smeer wat Bepanthen wat even wel wat verlichting geeft. Maar echt over gaat het dus niet .. (ook vanwege steeds die verstopping, waardoor de kleine man heel onrustig drinkt, waardoor de tepels weer gemarteld worden, etc etc .) Wie weet wat ik hieraan kan doen !?

Hoi hoi,

Wat vervelend zeg!
Bij mijn zoontje had ik 4 jaar geleden ook flinke kloven. Toen smeerde ik regelmatig met Bepanthen-zalf.
Nu heb ik met mijn dochtertje ook in de eerste 2 weken (ze is nu 3wk oud) behoorlijk last van kloven gehad. Nu kan mijn dochtertje beter happen en zijn de kloven weg. Kijk vooral hoe je kindje hapt bij het aanleggen: grote hap (evt. mondje iets meer openen door vinger op kinnetje te plaatsen), lipjes goed gekruld etc.
Maar mijn kraamverzorgende had nog een goede tip. Ten tijde van de kloven had ze voor mij Mother Mates geregeld bij een borstvoedingswinkel in de buurt. Dit zijn hydrogel-compressen. Deze zijn ongeveer 5 dagen te gebruiken en verlichten de pijn. Mijn kloven waren gewoon met 1 dag weg! Helaas was ik te voorbarig door ze 's nachts niet meer te dragen. Je moet ze echt even een paar dagen 24uur gebruiken. Ten tijde van de stuwing heb ik trouwens wel de andere borst bloot gelaten om te laten "lekken" op een spuugdoekje. Anders raakte ik de stuwing niet lekker kwijt.
Je moet ze wel na elke voeding even goed afspoelen met lauw-warm water ivm hygiene. Niet met koud water!
Ben je er trouwens zeker van dat er geen spruw in het spel is? Wij hebben ook spruw gehad, dochtertje had witte aanslag op de tong en ik had steken in de borsten tijdens het voeden.

De mother mates zijn te verkrijgen bij borstvoedingswinkeltjes, misschien de thuiszorgwinkel, maar ook online bij http://www.borstvoedingswinkel.nl

Als je problemen blijft houden, is het misschien een idee om een lactatiekundige te raadplegen?

Sterkte!!

Groetjes Marieke
mv Maud 26-08-08 en Stan 04-09-04

Ah, ik zie nu net je andere topic. Zag dat YvonneZ ook al spruw had geopperd als mogelijke stoor-factor.

Ik hoop dat je wat hebt aan het bv-forum (erg fijn forum over bv) en wie weet kan je aan de mother mates komen. Je kan ze ook in de koelkast leggen. Ik vond het erg prettig.

Groetjes!

SPRUW!!!
Alles wat je noemt wijst daar op!
Bel even de huisarts.
Vergeet vooral niet zowel je kind als je zelf te behandelen. Het effectiefste is niet de 4x per dag van de bijsluiter, maar na elke voeding dun laagje op je tepels, en met schoon gaasje of wattenstaafje de medicatie overal in het mondje te verdelen.
Binnen 2 dagen moet je verbetering zien, zo niet, opnieuw huisarts bellen voor iets sterkers. Als klachten weg zijn nog zeker 10-14 dagen doorgaan met behandelen, zodat ook alle spruwkiemen weg zijn en de kans op opvlammen kleiner is.

Bij sommige vrouwen worden de tepels week van de medicatie die in het mondje gaat, dan kun je ook gewone schimmelcreme nemen (miconazolnitraat), na elke voeding dun laagje op de tepels en voor het aanleggen evt. restjes wegwrijven.

Dit wordt toch wel steeds logischer...nog steeds geen uiterlijke kenmerken te zien hoor  ! Maar  er is  geen verbetering door Bepanthen, goed aanleggen, leegdrinken, etc etc.  
De boel blijft makkelijk verstoppen, tepels zijn zó gevoelig  en het doet PIJN, zeker in het begin met  voeden ... later is het iets minder en is het wel te doen. Daar hou ik me maar aan vast... Maar na het voeden blijft soms een borst urenlang 'nasteken' en blijven de tepels zowieso erg gevoelig/pijnlijk.
Een lactatiekundige noemde dat het inderdaad mogelijk is dat er een overgroei van schimmels is ontstaan, die niet zomaar weggaan. Ze adviseerde om mezelf te behandelen met miconazolnitraat-creme (Daktarin)  of Nistatine, na elke voeding. En om de kleine (hoewel hij nergens last van heeft !) toch ook te behandelen met gel of druppels - maar weet niet van wat dan ? Krijgt hij dan hetzelfde ?
Ik ga morgen de huisarts bellen maar wil eigenlijk dan hem kunnen vertellen wat ie mij voor moet schrijven ... (wat zijn we toch mondig he)
Want er moet snel iets gebeuren, de pijn is echt té ..   Dus ga niet aanklooien om vervolgens over een paar dagen alsnog deze actie te nemen.
Wat moet ik verder ondernemen om dit te bestrijden - spenen 3 dubbel uitkoken, etc ? Wat een gedoe .. en dan te bedenken dat het probleemloos ging die eerste maanden ! Ik verlang er erg naar terug, want dit is toch niet helemaal de bedoeling..

-nystatine kun je druppelen, het doodt de schimmel niet maar stopt de groei. Ik vraag me af of dit in jouw geval sterk genoeg is.
/miconazolnitraat doodt de schimmel wel, voor je kind zul je dan daktarin krijgen
/slaat het niet aan, google dan eens op gentiaan violet

quote: pril reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-09-2008 22:05:25'));

Wat moet ik verder ondernemen om dit te bestrijden - spenen 3 dubbel uitkoken, etc ? Wat een gedoe .. en dan te bedenken dat het probleemloos ging die eerste maanden ! Ik verlang er erg naar terug, want dit is toch niet helemaal de bedoeling..

Hoi,

Ik kan me voorstellen dat dit een enorme tegenvaller voor je is
Ben je inmiddels gestart met het toepassen van medicatie? In de meeste gevallen geeft een effectieve spruwbehandeling na een aantal dagen al verbetering in de klachten. Hier vind je ten aanzien van wat je zelf nog meer kunt doen goede tips op een rijtje: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling.

Beterschap joh

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan