Knijpen!

Hoi,

Ons spookje Bo is net 1 jaar geworden en vindt het reuze leuk om je in het gezicht te knijpen (echt hard, auw!). Ze doet het voornamelijk bij pappa en mamma, maar ook bij andere mensen (o.a. andere kindjes). Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend! Haar neefje en nichtje, die 3 jaar ouder zijn, zijn nu al gewoon bang voor haar....
Het is verder een heel vrolijk lief dreumesje dus ik snap het niet helemaal waarom ze het doet.   Misschien ligt het eraan dat ze in een paar dagen tijd is gaan kruipen, staan, en langs de tafel is gaan lopen. Het helpt niet als ik boos wordt want dat vindt ze errug komisch.. Negeren?
Herkennen jullie dit en wat is jullie aanpak?

Groetjes,
Nicole
 
hoi nicole,

Het is niet helemaal opvoedkundig verantwoord maar misschien helpt het om zachtjes terug te knijpen. Net hard genoeg zodat ze voelt dat het pijn doet, en helemaal niet leuk is. Ons zoontje beet heel graag. Ook bij zijn zus die bang werd, we hebben hem toen, op de momenten dat hij beet, zachtjes terug gebeten. Daar schrok hij wel van, maar binnen twee dagen was het over en nu knuffelt zijn zus weer graag met hem.
Vaak zijn dingen zoals bijten en knijpen lief bedoelt maar moeten ze nog leren dat sommige dingen pijn doen en niet leuk zijn voor de ander.
Zoals ik al zei:`het is niet opvoedkundig verantwoord.`
Dus je moet maar kijken wat je er mee doet.

groetjes Diana
 
Hoi,

Ik geloof niet in terug knijpen of slaan of wat dan ook. Het laat volgens mij alleen maar zien dat als je de grootste bent het wel mag.
Duidelijk au dat doet pijn,  zeggen en op de grond zetten is wat ik deed toen mijn dochter begon met slaan. Dat heeft geholpen want is er snel mee gestopt.
Kleine kinderen hebben nog niet door dat ze je pijn doen en zijn vaak nieuwsgierig naar jouw reactie.
Ik hoop dat het snel over is.

Groetjes
 
ha
onze zoon van 15 mnd doet dit dus ook en je ziet aan zijn gezicht dat hij best wel begrijpt dat het niet mag. wij zeggen nee dit mag je niet doen en zetten hem op de grond of houden even zijn handjes vast voor even helpt dit vaak
succes
 

Jahoor, hier hebben we er ook eentje!!!

Elmar is pas geleden een jaar geworden en die vind het leuk om zomaar te gaan knijpen maar als hij zijn zin niet krijgt of heb iets niet wil lukken dat gaat hij ook bijten!!

Als hij dat doet dan kijk ik hem aan en zeg duidelijk dat het mij zeer doet, dan zet ik hem op de grond en negeer hem gewoon. Laat hem gewoon huilen / schreeuwen.Vooral als hij gaat bijten helpt dit erg want naa 10 min komt hij dan bij mij en dan wil hij bij mijn op schoot en dan krijg ik een dikke knuffel van hem.
Ja elk nadeel heeft zijn voordeel!!! zo krijg je nog eens onverwacht een knuffel!!!
En dan is het over en gaat hij verder met spelen.
Dit komt bij ons 1 of 2 keer per dag voor maar er zijn ook dagen dat het helemaal niet gebeurt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, wat je ook doet, doe iedere keer hetzelfde. Dan herkent hij dat zo en als hij het niet leuk vind dat jij  dat doet stopt het vanzelf wel een keer.

Maar goed het zijn natuurlijk nog kleintjes die niet alles begrijpen.

Succes.

Gr. Annelies

 
Hoi hoi

Eerlijk gezegd zou ik hetzelfde doen als Diana...
Een tik of eens voorzichtig terug bijten, daar krijgen ze niks van.
Overigens, ik heb daar vroeger ook niets van gekregen, mijn ouders deden dit ook!
Ik vind dat ze er van leren.
En een tik is helemaal niet bedoeld om pijn te doen maar om ze te laten schrikken,
laten zien dat het menens is! Ze lachen dan echt niet meer,
maar naar mijn idee, weten ze op deze manier dat het fout is wat ze doen.
En in het vervolg denken ze wel na voordat ze iets doen wat niet mag,
omdat ze weten dat de straf niet leuk is..!

Lijkt een beetje alsof er bij ons thuis op los geslagen wordt, hihi.
Dit is natuurlijk niet het geval, zo ver zijn we nog niet met ons kindje van 6 maanden. Maar heb nog een klein zusje, en bij haar hielp dit heel goed!
Ookal mag het tegenwoordig niet meer.

De reactie van de mevrouw na Diana vind ik ook erg goed!
Dat een tik doet denken dat dit mag als je groter bent.

Ik zie wel hoe het bij ons loopt,
Ik denk dat we eerst een "boze" waarschuwing geven (idd op de grond zetten, AUW roepen o i d) daarna evt een tik als het nodig is...!

Groeten en succes ermee!
 
Terug
Bovenaan