Knuffel overdag tot welke leeftijd?

Ik vraag me af op welke leeftijd je de knuffel overdag moet afbouwen. Mijn dochter is nu 2 jaar en loopt nog veel met haar knuffel rond. Dat maakt haar ook wat passief en ze gaat er veel door duimen. Wie heeft tips en ervaringen?
 
Hoi,
Toevallig heb ik nog niet zo heel lang geleden een documentaire gezien over van alles dat met ontwikkeling te maken heeft. Daarin kwam naar voren dat het héél goed is voor kinderen om een vaste knuffel te hebben, ook als ze die de hele dag met zich mee zeulen haha. Dus ik zou het maar gewoon even laten, is niet heel erg toch? Mijn dochtertje had ook áltijd haar 'schaapje' bij zich en ook áltijd die duim in d'r mond, ik dacht daar komt ze nooit meer vanaf, maar ze is nu 4 jr en ze loopt al tijden niet meer met die knuffel, kan me niet eens meer herinneren wanneer het minder is geworden, volgens mij zo rond haar 3e, een paar maanden nadat ze op de peuterspeelzaal was begonnen.
Groetjes Judith
 
ik zie er geen probleem in zolang ze nog geen 4 is.
op de basisschool zie je geen kinderen meer met vaste
knuffels of spenen dat wil niet zeggen dat ze ze dan ook niet
meer mogen hebben want dan kan het thuis nog maar zoals jij zegt het afbouwen
ik zal me er nog niet zo druk over maken als ze al naar school mogen
en dan nog 24 uur met een knuf lopen ja dan wordt het een ander
verhaal
 
Mijn zoontje van ruim 2 jaar duimt ook en heeft ook een vaste knuffel. Door z'n knuffel de hele dag bij zich te hebben ging hij meer duimen. We hebben toen afgesproken dat de knuffel in bed zou blijven en als hij dan moe werd mocht hij de knuffel hebben. Het gaat heel goed en vraagt alleen om z'n knuf als hij moe is. Hij duimt ook minder.

Groetjes,
Nelly.
 
Het wordt inderdaad vanzelf minder.
Knufels geven vaak een veilig gevoel.
Hee ik heb op 33 ( 2x 2 weken) en op 40e (bij elkaar 3 maanden) lange tijd in het ziekenhuis moeten doorbrengen en zelfs dan is een knuffeltje fijn.

groetjes
Desi
 
Zodra mijn dochtertje zich ging hechten aan haar beertje hebben we beer alleen in bed gehouden omdat ik al scenario's voor me zag van beertje die ergens onderweg uit de buggy is gegooid en we dus allerijl op zoek zouden moeten naar dat beest want anders zou ze niet kunnen slapen. Ons leek het slimmer om dat niet te doen en het alleen in bed te houden. Hier was ze overigens zo aan gewend. Ik liet beer in bed en we zwaaide samen dan naar beertje als we de kamer uitgingen. Nu heeft mijn dochtertje een groot bed (ze is nu net 2 jaar) en legt beer nu zelf in bed, legt de deken over hem heen en een kusje en gaat allemaal prima. Mijn dochtertje heeft ook altijd veel geduimt. We zijn al heel vroeg gaan roepen dat duimen alleen in bed mag en nu associeert ze het duimen ook alleen met beer dus op meerdere fronten ben ik nog steeds blij met deze actie.
 
Ik zou trouwens ook bang zijn dat ze dan veel te veel met beer zou zitten en passiever zou zijn. Ze speelt nu wel met andere knuffels maar daar is ze niet mee aan het tutten. Deze moeten mee op de loopauto of fietsje, krijgen eten van haar of een schone luier. Beertje in bed is toch anders.
 
Terug
Bovenaan