knuffels

Hoi Jarnos,

Bij   de eerste heb ik de "sierknuffels'"   zo gezegd niet
gewassen. Hij heeft wel een difrax tutknuffel die heb ik de eerste keer
wel gewassen. Nu bijna 2 keer per week!!!

Groetjes

Hi Jarnos,

Over   het algemeen kun je knuffels gewoon wassen op 40C. Ben je niet zeker, neem dan een wolwasprogramma (30C). Ook kun je ze eeen tijdje in de vriezer leggen, dit doodt de bacterien...

Gr.

Wat een onzin! Knuffels in de vriezer leggen om bacterien te doden! In microbiologische laboratoria leggen ze juist hun voorraden bacterien in de vriezer om ze te bewaren.
Bacterien gaan helemaal niet dood in de vriezer, ze vermeerderen zich alleen niet.
Op het moment dat je de knuffel ontdooit groeien de bacterien gewoon verder. En ze groeien nog een stukje harder, want door het invriezen komt er allemaal condens op de knuffel, tel uit je winst.

OK, wat helpt dan wel: gewoon wassen op 40 graden met een normaal wasmiddel en heel goed laten drogen. Vocht is namelijk levensbehoefte nummer 1 voor bacterien (en schimmels!). Is het zo'n tut knuffel dan kun je ook het stoomstrijkijzer er even overheenhalen, stoom steriliseert namelijk.

Een vriendin van me heeft een hele goede oplossing voor de vaste knuffel voor haar kinderen. Ze laat ze altijd slapen met een zachte doek/deken (bijvoorbeeld fleece), die knipt ze dan in stukken, zodat ze altijd een voorraad schone heeft en ook liggen overal in huis die doekjes, zodat ze nooit kwijt zijn, want geen groter drama dan een kind dat zijn knuffel kwijt is!

Groeten,

Ink (microbioloog)

Terug
Bovenaan