Koekje+drinken?

Mijn zoontje is volgende week een half jaar oud en gisteren heb ik hem voor het eerst een koekje gegeven, liga eerste stap. Hij zit er eerst lekker aan te sabbelen en dan op den duur breken er stukjes af en dan ben ik zo bang dat hij erin stikt. Hij kokhalst dan een beetje, dus probeer ik het stukje maar weer uit zijn mond te halen...
Hebben jullie dit ook? En hoe doen jullie dat dan? Ermee aan laten modderen?
En qua drinken wil hij eigenlijk niets anders dan flesvoeding. Hij wil geen water...diksap heb ik ook geprobeerd en die sap van olvarit wil hij ook niet. Als ik het wat opwarm gaat het soms wat beter, maar meestal drukt hij de speen of tuit weer uit zijn mond. Thee heb ik nog niet geprobeerd.
Welke thee zou ik hem mogen geven? En is dat gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar?

Alvast bedankt!

Hoi. Jesse (ruim 7 maanden) krijgt ook wel eens een stukje liga en ik laat hem meestal gewoon maar wat "aanmodderen" . Wel zit ik er natuurlijk bij dus als het echt mis mocht gaan dan zit ik er bovenop, maar het gaat eigenlijk altijd wel goed hoor.. Als ze gaan kokhalzen komt het stukje gewoon mee naar voren. Zo moeten ze denk ik ook een beetje leren wat ze ermee aan moeten..
Ik vind het mooi om te zien hoe snel ze doorhebben dat ze het eerst voor in de mond wat nat moeten maken en dan ze dan kunnen gaan "kauwen"...
Mijn zoontje drinkt ook niks anders dan bv of flesvoeding. Van de zomer probeer ik het wel weer met wat water of zo, maar als hij niks wil zal ie wel geen dorst hebben denk ik dan maar..
Gr. Anne-Marie

Ik heb hem ook gewoon laten aanmodderen, hoor. Verslikken en kokhalzen hoort er in het begin bij, ze moeten leren om te gaan met stukjes in de mond. Gewoon erbij blijven en af en toe ingrijpen om een wat te groot stuk met een vinger eruit te vissen. Na een week of 6-7 'oefenen' ging het vanzelf weer over en kon hij gewoon sabbelen, kauwen en slikken zonder problemen.

Wat drinken betreft, het duurt nog maanden voordat ze perse iets anders dan melkflessen  hoeven te drinken, dus doe lekker rustig aan. Blijf aanbieden, het kwartje valt vanzelf een keer. Soms gaat het beter als je een gewone beker gebruikt, of een slokje uit een 'grote mensen glas' geeft (mama willen nadoen, ha ha). Of een andere tuitbeker. Mijn zoontje was heel 'principeel': hij weigerde water uit een flesje, want daar hoorde melk in te zitten en weigerde melk uit een beker, want dat hoorde in een flesje! Ook had ik een antilektuitbeker waarmee hij alleen maar speelde. Pas toen ik een hele simpele tuitbeker (die leegloopt als je hem op de kop houdt) ging gebruiken, ging hij opeen drinken en een maand later dronk hij uit een gewone beker!

Wat thee betreft: ik zou alleen kruidenthee of rooibos geven, daar zit geen caffeine in.
Succes!

hoihoi mijn dochter is volgende week 5 mnd oud en die heb ik vandaag ook een liga eerst stap zo in de hand gegeven.. ze kreeg het al in groente/..... nou een kwartier was ie helemaal opgesabbeld jee wat heb ze genoten ... ik geef haar dit als ze smiddags wat langer wakker is en veel sabbelt , lees kauwt! op haar handen dit is overigens wel op advies van ha... nou ze heb daarna voor het eerst een paar slokjes van die fruitsap van olvarit gehad om het eten weg te spoelen en ze moest gewoon keihard huilen toen ik fles weghaalde.. ze huilt gewoon nooit dus ze was hier erg aan toe....

Terug
Bovenaan