koekje eten??

De titel zegt het al... mijn zoontje vraagt sinds kort de hele dag om eten en dan vooral om koekjes. Hij krijgt dit natuurlijk niet en we zijn nu maar even wat strenger met de tijden waarop we wel eten. Ik ben wel benieuwd hoeveel andere kindjes nu ongeveer eten. Mijn zoontje krijgt dit en volgens mijn genoeg:

7.30 1 of 1,5 broodje en beker melk
10.00 Een koekje (hoeraa!!) en roosvicee
12.00 1 of 2 broodjes en melk
15.00 fruit en roosvicee
16.30 soepstengel
18.00 warm eten en een toetje

Tussendoor drinkt hij vrij veel vooral roosvicee en thee. Hij drinkt in totaal zeker 7/8 bekers drinken (inclusief de melf)

Zo wat een zuipertje!!! haha!

Onze dag ziet er zo uit:

08.00 200 cc pap (150 cc melk en 50 cc water)
10.30 150 cc sap + fruit
12.00 1 of 2 boterhammen met 150 cc karnemelk
slapie doen
15.30 150 cc sap, ze heeft op dit tijdstip nooit honger! maar als ze honger heeft, mag ze fruit of hooguit een ontbijtkoekje of een cracker.
17.30 flink bord groente en 150 cc yoghurt
19.30 100 cc sap
Dan voor de nacht naar bed.

Loïs wil ook de hele dag wel lekkers.... koek... snoep... en vraagt er constant om. Als de deur van de trappenkast opengaat roept ze al 'Koekje?' maar ze krijgt een snoepje of een ongezond koekje alleen op zondag. En dan maar 1 keer op een dag. Ik wil haar niet teveel wennen. Ik ben er heel consequent in... ze krijgt het gewoon niet! als ze bij anderen is, krijgt ze vaak zat iets en op de dagen dat we thuis zijn, krijgt ze het niet.

Ik baal trouwens wel eens van alle chips, koek en snoep die ze bij de oma's krijgen. Hoe leggen jullie dit aan banden? Of zijn jullie oma's niet zo verwennerig!?

Hoi meiden,

Tijn is nog steeds erg makkelijk... Zijn dag ziet er als volgt uit:

830 1,5 tot 2 boterhammen en een beker melk
1030 vaak wat fruit of een rijstwafel of cracker, niet altijd
1230 1 tot 2 boterhammen, soms wat fruit na en een beker melk
1600 tussendoortje, soms fruit, soms een soepstengel, rijstwafel of cracker met wat water
1800 warm eten en water, vaak als toetje yoghurt of fruit
1900 meestal nog borstvoeding

Tijn krijgt drinken (water) tussendoor als hij daarom vraagt maar drinkt niet superveel. Hij eet eigenlijk alles, keuze krijgt hij wel vaak ik broodbeleg of zo. We geven hem nog steeds geen zoet en hij vindt het prima als hij iets anders krijgt in plaats van zoet of chips op een feestje. Wij hebben maar een opa en oma die heel erg volgend zijn. Ze verwennen hem op hun manier met een krentenbol of beschuit. En met heel veel aandacht en tijd ! Zoet of chips krijgt hij ook daar niet. Op feestjes hebben we altijd iets bij maar meestal zijn er ook wel toastjes of hartige hapjes waarvan hij mee kan snoepen. We hebben bij een aantal mensen in het eerste jaar onze poot flink stijf moeten houden maar nu weet eigenlijk iedereen wel dat we echt niet willen dat onze kids allerlei zoet en ongezond krijgen...
Maar Tijn vraagt dus bijna nooit om iets lekkers, als hij dat wel doet heeft hij ook echt trek...

groetjes Natasja

Ik ben snel klaar, momenteel eet Thomas haast niets. Hij is een maand ziek en krabbelt net weer op.

Normaal zou zijn:
7 uur 1 boterham+100cc melk
10 uur fruit + 100cc roosvicee
12 uur 2 boterhammen + 100 cc melk
15 uur koekje + 100 cc roosvicee
18 uur warme maaltijd + toetje 200 cc yoghurt met roosvicee

Maar van het brood wordt soms net 1 hap genomen, de melk blijft staan, om er nog wat in te krijgen heb ik de fruit vervangen door fruitmoes uit zo'n zakje. En van de warme maaltijd blijven de "groene" groentes op het bord liggen.

Hij kan wel de hele dag om koekjes en snoepjes zeuren, maar uit de "nanny-programma's" heb ik kunnen opmaken dat het niet gaat om het koekje maar om het zeuren en uitproberen. Ervaring heeft mij al geleerd dat bij toegeven dat koekje helemaal niet op gaat.

Hoi meiden,

Pf, volgens mij heb ik wel een huishouden van Jan Steen als ik jullie dag schema's zo lees! ;-)
Maar goed, ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met hoe het gaat, en dat is het belangrijkste natuurlijk.
Scheelt denk ik ook wel dat Noah erg licht is (dat is gewoon echt zijn bouw, mijn man had dat vroeger ook, hij is nu 10,5 kilo) en heeeel bewegelijk. ik hoef me dus geen zorgen te maken dat hij te dik is/wordt.
We hebben eigenlijk geen strak dagschema, maar als ik het zou moeten omschrijven ziet het er ongeveer zo uit:
Tussen 6 en 8: fles met pyamapapje (vaak gaat hij daarna nog even slapen)
Rond 9 uur: fruit, ontbijtkoek of een halve eierkoek ( in het weekend eet hij lekker een boterham mee als we laat ontbijten)
Tussen 12 en 2: een boterham
Rond 3/4 uur: een soepstengel, koekje, fruit, of een stukje chocolade
Avond eten eet hij gewoon alles mee wat wij ook eten, waarbij aardappels/pasta en vlees favoriet zijn. Groente gaat soms heel goed, soms helemaal niet
Na het eten krijgt hij een danoontje en voor hij gaat slapen dan nog een flesje met een pyamapapje. Deze gaat vaak maar voor de helft op, en dan drinkt hij de rest de volgende ochtend.

Ik moet zeggen dat ik niet het gevoel heb dat hij steeds om koekjes loopt te zeuren. Hij vraagt er wel eens om, en soms mag het dan wel (in de middag) en soms niet (in de ochtend). Hij lijkt dit prima te accepteren en doet ook eigenlijk bijna nooit moeilijk als het niet mag.

Leuk he, al die verschillende manieren van opvoeden ;-)

Groetjes, 10e

Hoi Hoi,

Onze Anna is 2 jaar en 2 maanden.
Haar dag is als volgt:

08.30 Brood met thee of melk. (Ze slaapt graag uit..)
10.30 Fruit
12.30 Brood met thee of melk.
15.00 Plakje peperkoek of wat yoghurt. Beker sap erbij.
17.15 Warm eten. Ze mag ook later eten maar dit houd haar broertje nog niet vol. Na het avond eten krijgt ze eigenlijk niks meer en om 19.00 uur gaat ze naar bed.

Verder krijgt ze in het weekend weleens een koekje of chipjes. Door de week niet. Ze weet wel in welk kastje ze dit kan vinden. Soms vraagt ze er wel eens naar maar niet vaak. Dingen als Pap en Opvolgmelk krijgt ze al heel lang niet meer. Ze eet en drinkt voldoende om dit niet meer nodig te hebben. Ze is onlangs bij de kinderarts geweest en die vond haar te lang, nou vraag ik je! We moeten over een half jaar een keer extra komen meten. Ik hoop maar dat ze dan niet weer te veel gegroeid is... Ik kan er moeilijk een stukje afhalen niet waar!! Ha ha!

Geluksvogeltje

De reden waarom ik nogal precies ben is vanwege de tandjes. Ik zou het zielig vinden als Thomas al heel vroeg gaatjes zou krijgen. Ik heb niet zulke beste tanden en moest al op mijn 4e een gaatje laten vullen en dat kan ik me nu nog herinneren.

De tandjes/mondje van een kindje hebben minstens een uur nodig om te herstellen van een maaltijd/dranje.
Bacteriën in de mond gaan van koolhydraten (dat is niet alleen suiker maar ook zetmeel) een zuur maken waar het tandglazuur niet goed tegen kan. Hoe langer de tanden daaraan blootgesteld worden hoe dunner het tandglazuur wordt en hoe makkelijker er gaatjes kunnen ontstaan.

Daarom wordt het ook afgeraden om kinderen de hele dag met een tuitbeker of flesje te laten lopen. Zodat ze elke 5 minuten een slokje nemen of zo.

Terug
Bovenaan