koekjes voor kindje met KMA

Hoi,
Ik heb het hier al een paar keer vermeld dat ons zoontje Wiebe KMA heeft, maar nu zijn we dus naar dokters aan het lopen ook ivm zijn eczeem. In Leuven stuurt de dermatologe ons door naar de allergieafdeling (moeten we 6 juli heen) want ze denken dus dat het door een allergie komt, ze hebben zijn bloed al getet en daaruit blijkt een serieuze KMA, niet allergisch voor katten of huisstofmijt, ook niet allergisch voor granen. We zijn dus stilletjesaan mogen terug beginnen met groentepap. We hebben al brocoli, venkel, wit van prei gehad, nu si hij sla bezig en bloemkool is de volgende. Maar nu zou ik ook graag beginnen met fruitpap, ze hebben daar wel niks van gezegd, maar we moeten alle groenten 4 dagen uitproberen, dus ik wil dat ook gaan doen met fruit. Maar onder de fruitpap doen ze ook een pletkoekje. Maar Wiebe mag geen koemelk, soja, kippenei, vis het eerste levensjaar en ik kan hem toch ook geen heel jaar koekjes gaan verbieden. Kan iemand ons helepen met wat ik kan gebruiken, heeft iemand hier ervaring met deze dingen? Hij is nu bijna 6 maanden.

grtjs, en alvast bedankt, Bea
 
Ik heb zelf geen ervaring met KMA, maar zeker in het eerste jaar was ik niet zo "gortig" met het geven van koekjes aan mijn zoontje. Gewoon omdat ik niet zo'n enorme voorstander ben van regelmatig zoetigheden. Dan blijft een koekje nog een grote traktatie. In plaats daarvan gaf ik rijstewafels, cracottes en soepstengels.
Volgens mij zijn rijstewafels KM-vrij. Van cracottes weet ik het niet. Anders zou je op de verpakkingen in de supermarkt naar de ingredienten moeten kijken.
Lastig he, het uitzoeken waar je kind wel/niet op reageert.
Ik wens je veel succes!

Groetjes!
 
quote: Beke schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-06-2006 11:04:49'));


Hoi,
Ik heb het hier al een paar keer vermeld dat ons zoontje Wiebe KMA heeft, maar nu zijn we dus naar dokters aan het lopen ook ivm zijn eczeem. In Leuven stuurt de dermatologe ons door naar de allergieafdeling (moeten we 6 juli heen) want ze denken dus dat het door een allergie komt, ze hebben zijn bloed al getet en daaruit blijkt een serieuze KMA, niet allergisch voor katten of huisstofmijt, ook niet allergisch voor granen. We zijn dus stilletjesaan mogen terug beginnen met groentepap. We hebben al brocoli, venkel, wit van prei gehad, nu si hij sla bezig en bloemkool is de volgende. Maar nu zou ik ook graag beginnen met fruitpap, ze hebben daar wel niks van gezegd, maar we moeten alle groenten 4 dagen uitproberen, dus ik wil dat ook gaan doen met fruit. Maar onder de fruitpap doen ze ook een pletkoekje. Maar Wiebe mag geen koemelk, soja, kippenei, vis het eerste levensjaar en ik kan hem toch ook geen heel jaar koekjes gaan verbieden. Kan iemand ons helepen met wat ik kan gebruiken, heeft iemand hier ervaring met deze dingen? Hij is nu bijna 6 maanden.

grtjs, en alvast bedankt, Bea



Hai,

Lastig hè? Maar je komt er echt wel uit hoor!!! De bloedtesten, krasjestesten en andere testen zijn trouwens niet 100% betrouwbaar. Er kunnen namelijk valsnegatieve uitslagen uit komen terwijl je kind er wel allergisch voor is.

Eczeem is in 30% van de gevallen wel voedingsgerelateerd, dus als  Wiebe nog steeds veel last heeft van zijn eczeem, zou het kunnen zijn dat er nog een allergie (of zelfs nog meerdere) meespeelt. Het enige wat echt zekerheid geeft, is eleminatie/provocatie/eleminatie. Met eczeem is het echter wel lastig, omdat reacties soms even op zich laten wachten en het vrij lang kan duren voordat de eczeem weer rustiger wordt.....

Belangrijk is wel, dat je alle voedingsmiddelen die je Wiebe aanbiedt, puur geeft. Dus geen potjes met meerdere ingrediënten (3% appelsap kan al genoeg zijn om reactie te geven als hij allergisch is voor appels, hier namelijk een fikse allergie voor appel)

Ik zou voor de fruitpap (als je er al iets door wilt doen) een rijstewafeltje of een soepstengel gebruiken. Hier zitten pure ingrediënten in. Wat hij nu nog niet kent, mist hij ook niet!!! De koekjes die je kan kopen, zit vaak vanille in (vrij sterk allergeen), vaak soja (of sojadeel), suikers, en andere stoffen.... Als je nog niet weet waar Wiebe allemaal op reageert, is dit dus een vrij riskante losse flodder.....

Mijn dochter is nu 11 maanden (bijna 1) en nog compleet tevreden met soepstengels, rijstewafels, brood. Ze krijgt nu af en toe een stukje kokosbrood als "snoepje" . 's Avonds krijgt ze aardappelen, wat groente en wat vlees of pasta. Alles puur, vers en zelfgemaakt.

Het is nu eerst belangrijk dat je er achter komt waarvoor Wiebe precies allergisch is! Zodra zijn gewone maaltijden gevarieerd genoeg zijn (brood, avondeten) dan pas zou je kunnen kijken of hij extratjes ook verdraagt.

Echt, wat hij niet kent, zal hij ook niet missen! Als je maar een ander alternatief kan bieden, zijn die kleintjes snel tevreden!

Hopelijk heb je hier al wat aan! Mijn jongste is trouwens allergisch voor: koemelk, soja, kippen-ei (hevig), appel (hevig), tomaat, druiven, wortel, smaakversterkers, antioxidant. Dit is wat we tot nu toe weten. Ben nog heel rustig aan het introduceren (eerst via de borstvoeding, daarna rechtstreeks)   Bij sommige voedingsmiddelen verdraagt ze via de borstvoeding wel sporen, bij andere voedingsmiddelen verdraagt ze zelfs de sporen niet. En dan praat ik over sporen in voedingsmiddelen die ik nuttig en dus in minieme hoeveelheden bij haar komen.

Groetjes Nynke
 
Ah, dus in soepstengels zit ook niks van dit?? Ook geen kippenei enzo? Oh, dat wist ik niet, jah, heb nog niet alle verpakkingen gelezen, moet ik eens dringend gaan doen dan.

Bedankt alleszins, grtjs, Bea
 
HI,

Gewoon goed lezen, sommige (vaak luxere) varianten bevatten nog wel eens melk of ei (voor glans bijvoorbeeld). Met brood wel uitkijken, omdat in de meeste broden broodverbeteraar zit en in dat broodverbeeraar zit melk. In Nederland heb je oerbrood, dit is gegarandeerd koemelkvrij.

Groet Nynke
 
quote: Beke schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-06-2006 11:04:49'));


Hoi,
Ik heb het hier al een paar keer vermeld dat ons zoontje Wiebe KMA heeft, maar nu zijn we dus naar dokters aan het lopen ook ivm zijn eczeem. In Leuven stuurt de dermatologe ons door naar de allergieafdeling (moeten we 6 juli heen) want ze denken dus dat het door een allergie komt, ze hebben zijn bloed al getet en daaruit blijkt een serieuze KMA, niet allergisch voor katten of huisstofmijt, ook niet allergisch voor granen. We zijn dus stilletjesaan mogen terug beginnen met groentepap. We hebben al brocoli, venkel, wit van prei gehad, nu si hij sla bezig en bloemkool is de volgende. Maar nu zou ik ook graag beginnen met fruitpap, ze hebben daar wel niks van gezegd, maar we moeten alle groenten 4 dagen uitproberen, dus ik wil dat ook gaan doen met fruit. Maar onder de fruitpap doen ze ook een pletkoekje. Maar Wiebe mag geen koemelk, soja, kippenei, vis het eerste levensjaar en ik kan hem toch ook geen heel jaar koekjes gaan verbieden. Kan iemand ons helepen met wat ik kan gebruiken, heeft iemand hier ervaring met deze dingen? Hij is nu bijna 6 maanden.

grtjs, en alvast bedankt, Bea

Hoi Bea,

Hoe gaat het met jou? Heeft Wiebe nog steeds zo veel last van zijn eczeem, vervelend . Maar zo te zien is hij al redelijk op weg mert zijn groenten.

Ik kan mij voorstellen dat je ook fruit wilt gaan geven, maar fruit kan wel behoorlijk allergeen zijn en dus heftige reacties gaan geven. Als je Wiebe zijn   fuit geeft kun je dit het beste ok weerr langzaamopbouwend doen en niet op dagen dat hij ook nieuwe groente soorten krijgt. Want als er een reactie komt weet je niet of dit van de nieuwe soort groente of fruitsoort komt. Je kunt het fruit ook gewoon puur geven, je hoeft het niet met een koekje te mixen. Dat doe ik hier ook nooit en jamila smult van haar fruit. Ze heeft nog nooit een koekje gahad met haar 14 maanden ( ik vind het niet nodig dat ze suiker krijgt maar ze verdraagt ook geen tarwe) wel krijgt ze rijstwafels ( zonder toevoegingen)

Als je het fruit met iets gaat mixen weet je niet waar de reactie van komt als er een reactie komt.
Lastig allemaal hè die allergieën., het valt allemaal niet mee. ik kan er ook wel eens boos om worden maar dat helpt niks de allergie blijft hoogstens ben ik weer even mijn ei kwijt.

sterkte ermee

groetjes Renée
 
Terug
Bovenaan