koekjes

Gezien mijn zoontje mij steeds aanstaart wanneer ik een koekje oid eet wil ik hem ook een lekker tussendoortje geven zoals een koekje van Nutricia. Mijn zoontje is nu net 6 maanden geworden maar heeft nog geen tanden.

Nu is mijn vraag, mag ik al wel de koekjes geven voor kindjes vanaf 6 maanden ook al heeft hij nog geen tandjes? En de rijstwafels van Nutricia? Ik heb namelijk het idee, wanneer ze eraan sabbelen dat er dan een kans is dat er een stukje afbreekt en dan ben ik bang dat hij erin stikt. Nu zei mijn vriendin dat ik hier ook nog helemaal niet aan mag beginnen omdat hij nog geen tandjes heeft, maar ik zie dit nergens staan en heb er verder ook nooit van gehoord. Wie o wie geeft mij raad? alvast bedankt!

Hoi,

Mijn dochtertje is nu 61/2 maand en ik geef haar als sinds ze 5 maanden is af en toe een koekje. Eerst was het een stukje liga voor 4 maanden en daarna rijstewafels toen ze 6 maanden was. Ze moeten juist leren kauwen zonder tanden. Anders kunnen ze een afkeer krijgen voor vast, hard voedsel. Sommige kinderen krijgen pas hun eerste tandje als ze 1 zijn.
die rijstewafels zijn ideaal. Ze zijn klein, dus mijn meisje houdt hem zelf vast en sabbelt erop, dan wordt ie helemaal zacht en dan zit ze erop te kauwen en eet ze steeds kleine stukjes op. In het begin, 'beet' ze een stukje af en dan spuugde ze het weer uit omdat ze niet wist hoe het moest, maar het gaat nu helemaal op hoor!
Het is echt onzin dat je ze geen koekje mag geven als ze nog geen tandjes hebben. De eerste tanden zijn niet eens om mee te kauwen. Kiezen komen pas vanaf een jaar door, dus hoe moeten ze dan eten?
Over het stikken... dat is niet echt gevaarlijk hoor. Als je je kindje rechtop houdt, komt alles wat ze niet aankan gewoon weer naar buiten. Ik heb het één keertje gezien bij een kindje dat liggend een liga zat te eten en toen gaf hij over door de wurgreflex (dat hebben ze nog tot 9 maanden) en toen was het eruit. Dus rechtop houden en dan is het echt geen probleem. Mijn dochter eet zo'n beetje 2 rijstewafels per dag en is nog nooit gestikt in iets. Ze krijgt nu ook af en toe een broodje en daar stikt ze ook nooit in. Het is wel heel grappig om te zien hoe ze kauwen zonder tanden.

Beetje lang verhaal geworden, sorry, ik hoop dat je er wat aan hebt.

xx Desiree

ik vond het met 6 maanden nog erg griezelig om koekjes of liga's te geven. ik maakte er met wat water een papje van (liga) en dat maakte ik steeds groffer. en uiteindelijk maakte ik er geen papje meer van, maar gaf ik heb hele kleine brokjes.
liga smelten wel makkelijk in het mondje, waarmee verlikken minder makkelijk gebeurt.

groejtes
greet

Terug
Bovenaan