koemelk allergie / intolerantie

Hallo allemaal,

Wij hebben een probleem en we weten niet goed wat we moeten. Sinds Marissa gewone melk krijgt (3 dagen geleden) heeft ze 4 tot 5 dunne stink poepluiers per dag. Erg veel voor haar. Nu vragen wij ons af of dat door de melk komt. Het is bekend van Zuid Amerikanen dat die geen melk kunnen verdragen. En nu is ze natuurlijk een half bloedje. Ik zelf krijg ook echt last van melk en drink het dus (bijna) nooit. De kraamverzorgster had ons er al voor gewaarschuwd dat het met Marissa ook goed zou kunnen dat ze er niet tegen kan. Zij vond trouwens ook dat melk zwaar overgewaardeerd wordt. Volgens haar heeft geen 1 kindje die ouder is dan 1 nog melk nodig en dat zijn wij wel een beetje met haar eens. Van de poedermelk heeft ze overigens nooit last gehad. Nu is ze trouwens ook bezig met tanden dus daar kunnen de poepluiers ook vandaan komen. Maar weet iemand hoe we hier achter komen? Bestaat er een test of iets om te kijken of ze koemelk kunnen verdragen? En heeft iemand van jullie een kindje die ook geen melk verdraagt? En moet ik hiervoor naar de huisarts? Ik hoop dat iemand ons kan helpen

groetjes Linda, mv Marissa 1 jaar!!

Hoi Linda,

Geef je gewoon geen melk een paar dagen en kijken hoe het dan gaat. En je kunt natuurlijk altijd het CB vragen of ze echt melk nodig hebben of wat je anders als vitamine kunt geven.

groetjes Maris

Hoi Kezfan,

Als Marissa altijd wel de melkpoeder heeft verdragen heeft ze denk ik geen koemelkallergie. Toen Sven klein was heeft hij zeer extreme darmkrampjes gehad. Wij hebben toen van de huisarts de melkpoeder moeten proberen speciaal voor kindjes met een koemelkallergie. En die is dus heeeeel anders dan de standaard melkpoeder.
Misschien dat het met andere ingrediënten van de melk te maken heeft zoals de vetten of zo?
Er zijn volgens mij wel meer kindjes die moeten wennen aan de overgang.
Waarom probeer je niet om de overgang  wat minder drastisch te maken? Dus gewoon doorgaan met de melkpoeder en elke keer 10 cc vervangen door gewone melk? Zo kunnen haar darmpjes beter wennen.
Als je het echt niet vertrouwd zou ik gewoon naar de huisarts gaan.
Enne, de zogehete 'tandjespoep' is meestal niet alleen dun maar stinkt ook enorm! Daaraan kun je het herkennen.

Succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hallo,

Mijn zoontje kan ook nog niet zo goed gewone melk verdragen.
Ik heb hem een poosje 's morgens en 's middags gewone melk gegeven en voor de nacht kreeg hij nog wel een fles met opvolgmelk. Maar toen hij dit kreeg was hij ook heel erg aan de diaree. Nu geef ik hem 's morgens weer een flesje opvolgmelk en is de diaree over. waar schijnlijk is hij er gewoon nog niet klaar voor!!

Mijn zusje heeft lactose intolerantie, wordt vaak verward met koemelkallergie maar is het dus niet! Dan kan je dus ook niet tegen producten waar melkbestanden inzitten etc. En het zit echt bijna overal in!

Maar je kan altijd met je ha bellen om te vragen voor een koemelkallergie.

Heel veel succes!

Hoi,
ik weet niet of je dochter een koemelk-allergie heeft, daar heb ik niet zoveel verstand van maar ik wilde wel zeggen dat ik ook denk dat melk overgewaardeerd wordt. Mijn dochter drinkt geen opvolgmelk, gewone melk of pap, ze wilt het gewoon niet. (heeft altijd bv gehad)
Ik geef haar wel yoghurt en kwark zodat ze wel zuivel binnenkrijgt. Maar ik maak me niet druk om het feit dat ze geen melk drinkt hoor. Ze doet het verder prima!

Nou succes iig,
groetjes van Sonja

Hallo Linda,

Het ligt er een beetje aan of de poepluiers aan de melk kan liggen. Kreeg Marissa eerst Nutrilon standaard? Of een andere opvolgmelk op koemelk basis? Er is namelijk een groot verschil tussen de verschillende merken opvolgmelk. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je Nutramigen gaf of ben ik nu in de war?   En heb je al andere melkproducten gegeven (vla, yoghurt, kaas  etc) zonder klachten? Als dit zo is denk ik niet aan een koemelkallergie. Een allergie geeft klachten bij alle vormen van melk - niet bij het ene wel en bij het andere niet.

Maar in het algemeen geldt: Alle bewerkte melk (opvolgmelk, kaas) geeft minder klachten dan pure koemelk. Gewone melk kan inderdaad klachten geven zoals diarree, en dan met name als de zuigelingenvoeding  te snel vervangen wordt. Het is van belang de gewone melk beetje bij beetje toe te voegen. De darmen moeten even wennen aan de koemelk (wat niet zo vreemd is als je  je realiseert dat  pure koemelk een lichaamsvreemde stof voor mensen is).  

Als ik ervan uit ga dat Marissa altijd al (bewerkte) melk gedronken/gegeten  heeft dan denk ik niet dat ze ineens een allergie ontwikkeld heeft. Dat zou wel erg toevallig zijn. Tandjes klinkt dan logischer. Je kunt proberen even te mengen (50% poeder, 50% melk) in een fles en zien hoe dat gaat. Maar ik denk dat dit tandjes zijn.

Blijft ze nou sukkelen en zie je exceem plekjes ontstaan - ga dan naar de huisarts. Ze kunnen al snel een huidtest doen voor koemelkallergie. Dan heb je tenminste zekerheid.

Succes!

Groetjes,
Janneke.

Hallo allemaal,

Kei bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nu achter dat ik de melk te snel heb geintroduceerd. Ik heb haar meteen een papfles van 200 gegeven in de ochtend en een fles van 125 tussen de middag. Dat is te heftig geweest. We zijn nu weer helemaal terug op opvolgmelk en ze heeft al steeds minder poepluiers die ook steeds minder stinken. Ik wil haar nog een week opvolgmelk geven en daarna de koemelk heel langzaam introduceren. Marissa had gewone opvolgmelk en allerlei soorten door elkaar. Ik kocht gewoon wat er in de aanbieding was. Verder krijgt ze al heel lang danoontje en ook hapjes vla en kaas van ons. Het kan dus in ieder geval geen koemelkallergie zijn. Nogmaals bedankt voor de tips en ik zal nu wat voorzichtiger zijn met die arme darmpjes van haar

groetjes Linda

hoi

ik heb hetzelfd probleem gehad met mij n zoontje
ook steeds giga dunne luiers (meedere per dag) sinds hij gewone melk kreeg
en ik ben toen gestopt met de melk en heb toen groeimelk gebruikt van nutrillon en na 1 dag deze te hebben gebruikt was het over
ik heb deze melk na 3 weken laten staan en weer gewone melk gebruikt en nu is er niets meer aan de hand, behalve de dunne luiers van zijn kiezen

xxx

Terug
Bovenaan