Koemelk allergie????

Mijn zoontje Ries is nu bijna  5 mnd en heeft nog ontzettend veel last van krampjes.
Vorige week heeft hij 6 dgn diarree gehad en sinds die over is krijst hij echt alles bijeen. Nu begin ik er zwaar aan te denken of hij toch geen kma heeft.

Als ik de symptomen leest via het internet kom ik bij Ries heel veel dingen tegen. Hij spuugt namelijk veel (krijgt hij nu zantac voor), hij is continue verkouden en niest veel, hij heeft last van winderigheid en natuurlijk die krampjes (als ik hem neerleg of neerzet is het het ergst)

Nu kan ik pas 11-3 bij het cb terecht en als ik naar de huisarts bel krijg ik te horen "moet je bij het cb zijn!"

Ik heb gelezen van speciale voeding die je kunt gaan gebruiken. Nu heb ik een aantal vraagjes: Welke voeding is dan het beste? Kan ik gewoon overstappen? Hoe lang moet ik dit dan geven?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes suus

Hallo Suus,

Wat vervelend zeg!
De reactie van de huisarts kan ik me trouwens wel een beetje voorstellen; op dit moment staat je kindje onder "controle" van de cb-arts wat betreft voeding e.d. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat het wel heel erg vervelend overkomt.
Als ik jou was, zou ik het CB bellen en daar je probleem voorleggen. 11 maart duurt nog wel heel erg lang. En persoonlijk zou ik niet zo snel het één en ander zelf gaan uitproberen.
Sterkte! Ik hoop dat de oplossing binnenkort voor handen is.

Groetjes!

Hoi Suuke

Klinkt heel bekend. Mijn dochter zou ook een kma hebben, zei het cb. Ze is met twee maanden op de Nutrilon Omneo gezet, daarna op de Pepti, en via de huisarts en de kinderarts in het zh uiteindelijk op de Nutramigen. Het werd elke keer viezere voeding, en in 1 maand tijd had ze wel vier verschillende soorten voeding met als gevolg dat ze de fles ging weigeren. Vooral de Nutramigen vond ze heel vies en dronk ze niet meer. Omdat ik niet zo veel van die allergie geloofde en ze helemaal niet meer dronk ben ik weer teruggegaan op de standaard Nutrilon. Dat gaat nu weer iets beter, maar nog steeds is ze een probleemdrinker. Met 10 weken dronk ze netjes 5 x 160 cc, en nu, na dit hele verhaal komt ze net aan de 110, 120 per flesje. Ze is nu ruim drie maanden. De krampjes zijn nu bijna weg (komt ook door de leeftijd) maar haar exzeem en de windjes zijn terug. Die waren wel weg op de nutramigen.  En ze groeit nu minder hard, al is het volgens de kinderarts niet dramatisch.
Pas dus op met het experimenteren van allerlei soorten voeding. Het kan er op uitdraaien dat ze het helemaal niet meer wil. Mijn ervaring met het cb is dat ze doodleuk zeggen dat je moet overstappen, zo van baadt het niet dan schaadt het niet. Maar het kan dus wel degelijk schaden. (overigens zijn er ook heel wat kindjes die de nutramigen wel lekker vinden) Lastig hoor, die voeding!

Sterkte
Jeanette

Onze zoon (nu 16 maanden) heeft ook km-allergie. Het is pas bij 6 maanden "ontdekt", na velen blunders van artsen. Zo is hij o.a. getest op kinkhoest, opgenomen met rs en dat alles omdat het km. was. Alleen de kinderarts heeft dit uiteindelijk toegegeven en de huisarts(en), wij kwamen namelijk vaak in het weekend en kregen dus verschillende artsen, niet.

Wij hebben altijd gezegd dat het km was/is. Nu moet hij zéker tot 2 jaar op de koemelkvrije voeding blijven. Dit betekent tot 18 maanden op de Pepti en dan over op de flexical (dat is de vervolg op de Nutrimigen).

Omneo, heeft hij ook gehad, omdat hij last had van verstopping. Soms poepte hij een week niet, en dan had hij weer diarree. Fles weigeren, fles uitspugen (tot bijna uitdrogen en dan in het weekend bij de arts ors meekrijgen!), astma, eczeem alles klopte.

Pepti kan geen kwaad en als je vermoeden hebt, kan je het altijd proberen. Er zitten geen mindere voedingstoffen in dan "normale" voeding. Je kan natuurlijk altijd kijken wat de voeding "doet". Wellicht knapt je kindje er goed van op. Onze zoon hield de eerste fles al in 1x binnen het was ongelooflijk, na een week trokken zijn kapotte open okseltjes en knieholtes al gedeeltelijk dicht en het hoesten/benauwde trok weg. Het is ongelooflijk wat voeding doet!

Wat een verhaal he? Ik wens je succes met de voeding en hoop dat je snel een oplossing hebt.

Groetjes Kirsten

O, trouwens ik lees het berichtje van Jeanette nu nog ns en wisselen kan geen kwaad van voeding alleen is het té snel wisselen van voeding wat slecht is en ook voor de darmpjes, vertelde de kinderarts (en nutrilon) mij.

Groetjes!!

Ik heb hier verder helemaal geen ervaring mee. Maar ik reageer omdat ik de reactie van de huisarts juist helemaal niet normaal vind. Want het consultatiebureau arts is idd om het grote geheel in de gaten te houden, maar als de baby wat mankeert, kan je daar niet zomaar terecht en is het logisch dat je naar de huisarts gaat.

Wat je wel kunt doen is het consultatiebureau vragen of je eerder terecht kunt. Of naar het weeguurtje (dat hebben ze bij ons iig) en daar je vraag stellen.

Het kan ook lactose intollerantie zijn. KM wordt hier vaak mee verward, maar het is iets anders. KM is echt een allergie en bij lactose intollerantie wordt de lactose niet (goed) verteerd.
Ik heb dit namelijk zelf en weet hoe het voelt... erg veel darmkramp en veel last van winderigheid. Volgens het CB kunnen baby's dit eigenlijk niet hebben. Ik heb het na gezocht op internet en het komt idd bijna niet voor bij westerse  kinderen onder de 3.
Mijn dochter Dewi had ook erg last van kramp en winderigheid dus was in op verzoek van het CB Omneo gaan gebruiken ipv hypo allergeen. Na 2 weken was er nog geen verbetering (ik had hier ook een keer een topic geplaatst over alweer overstappen van voeding). Ik heb toen toch op eigen initatief een bus Soyavoeding gehaald en na 2 dagen waren alle krampjes verdwenen!!
Soms heeft ze nog wel eens wat krampjes en laat ze wel windjes, maar dat hoort er ook een beetje bij (ze is nu 11 weken). En ook de nutrilon soya stink verschrikkelijk, maar Dewi drinkt het wel... (best zielig eigenlijk, zo vies als het ruikt...)

Wat ik je vooral mee wil geven is volg je eigen moederinstinct... het werkt echt! Als je denkt dat je baat hebt bij andere voeding kun je het altijd proberen, maar je moet het even de tijd geven en niet continu wissellen.

Sterkte!

Terug
Bovenaan