Koemelk provocatie test

<p>Hi,</p><p>mijn zoontje word morgen een dagje opgenomen in het ziekenhuis voor een koemelk provocatie test. </p><p>Zijn er mama’s die mij voor zijn gegaan en mij een beetje voorlichting kunnen geven over hoe het in zijn werk gaat?</p><p>vind he</p>

Mijn zoontje heeft 3 maanden geleden zo'n test gehad. Het is me erg meegevallen! Wij moesten 2 keer komen voor een dagopname. De ene dag wel koemelk, de andere dag niet. Er zat 3 weken tussen deze 2 opnames en ik en de verpleegkundige wisten niet welke dag hij was kreeg. 
Beide keren startte de opname om 10.00 uur 's ochtends. We kregen een kamertje voor 2 kindjes met een bedje en wat speelgoed. De eerste dag was er ook een andere moeder met baby voor dezelfde test (best gezellig!). Ze startten bij ons met om het kwartier een beetje melk, opbouwend van 1 ml, 5, 10, 20 30. Daarna na een wat langere tijd 60 en weer na een wat langere periode 100 ml. Volgens mij kreeg mijn zoon in een tijdsbestek van 4 uur ongeveer 200 cc, waarvan hij minimaal 150 moest drinken. Na de laatste fles moesten we nog een half uurtje blijven ter observatie en toen mochten we naar huis.
Er was niet echt ruimte in het schema voor een dutje. Mijn zoon is beide keren rond een uur of 12 even in slaap gevallen. Toen kon hij zo'n 20 minuutjes slapen. 

Wij hebben afgelopen Week de tweede provocatie test gehad. Bij ons werd er eerst 10 toen 20, 40, 60 en tot slot 90 cc gegeven met steeds 20 minuten er tussen. Tenzij ze in slaap viel, dan werd het iets uitgesteld tot ze weer wakker werd. En na de laatste fles moesten we een uur blijven. 
Hele dag hebben wij ons vermaakt in een speelkamer. Vooral afleiding voor onszelf want onze dochter is net 3 maand ;)

Hoi. 

Ik heb inmiddels 2 jaar geleden bij mijn zoon ook een provocatie test gehad. Het ging bij mij ook zoals de 2 bovenstaande reacties. De verpleegkundige weten ook niet welke variant ze geven (wel of geen koemelk) en dus is het kwestie van observeren. Sommige kinderen kunnen erg heftig op reageren vandaar dat het in kleine stapjes wordt opgebouwd en onder toezicht. Bij ons was overduidelijk wanneer hij de melk met koemelkproduct kreeg.. hij reageerde meteen met de klachten die we altijd zagen bij hem. Onrust/ spugen. Bleek ook te kloppen. Dus koemelk vrij dieet tot zn 1e verjaardag. Daarna langzaam geherintroduceerd, gelukkig is hij er over heen gegroeid en gaat t nu goed.

Succes morgen!

Hoi. 

Ik heb inmiddels 2 jaar geleden bij mijn zoon ook een provocatie test gehad. Het ging bij mij ook zoals de 2 bovenstaande reacties. De verpleegkundige weten ook niet welke variant ze geven (wel of geen koemelk) en dus is het kwestie van observeren. Sommige kinderen kunnen erg heftig op reageren vandaar dat het in kleine stapjes wordt opgebouwd en onder toezicht. Bij ons was overduidelijk wanneer hij de melk met koemelkproduct kreeg.. hij reageerde meteen met de klachten die we altijd zagen bij hem. Onrust/ spugen. Bleek ook te kloppen. Dus koemelk vrij dieet tot zn 1e verjaardag. Daarna langzaam geherintroduceerd, gelukkig is hij er over heen gegroeid en gaat t nu goed.

Succes morgen!

Wat ik nog vergeten was te schrijven, wij hadden 48 uur na de test nog telefonisch contact met het ziekenhuis om te kijken hoe 't thuis gegaan was. Bij onze zoon merk je nooit meteen iets, maar het richt zich vooral op z'n darmen heb ik 't idee. Ik kon de keer nadat hij koemelk had gehad dit goed merken in z'n gedrag en ik zag het in z'n ontlasting. Dit werd gelukkig ook serieus genomen door de diëtiste en arts, want in het ziekenhuis zelf was niks te merken aan hem. Hij heeft de diagnose lichte koemelkallergie gekregen.

Bij ons duurde de opname een halve dag en kreeg ze verdeeld 250 ml voeding. Daarna konden we gewoon naar huis en kwamen ze symptomen (of niet ) binnen 48 uur.
We hadden ook de keuze het zelf thuis te doen maar dat vond ik minder betrouwbaar omdat ik het wel 100% zeker wilde weten. Al is dat met een provocatie test altijd wel lastig te concluderen

Terug
Bovenaan