Koemelkallergie en bijvoeding

Hoi,
Mijn zoon van bijna 4 maanden krijgt Nutrilon Pepti, i.v.m. koemelkallergie. Zelf heb ik het idee dat hij best iets extra's zou lusten, maar van de kinderarts mag hij nog geen fruithapje. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik het niet gewoon eens een keer wagen? Ik weet nl. dat er fruithapjes zijn die van nature koemelkeiwit- en glutenvrij zijn (Miovita o.i.d.). Zou ik die dan ook niet kunnen proberen?
 
Hoi Lies,

Ik zou zelf het risico niet nemen, zeker omdat je zoontje een allergische aanleg heeft. Zeker bij allergische kindjes is het sterk aan te raden niet voor 6 maanden met bijvoeding te beginnen. Als je het 'waagt' kan het een allergische reactie geven. Het jammere daarvan is dat je het niet meer terug kan draaien. Met allergieën werkt het nl. zo dat ze 'getriggerd' oftewel geactiveerd worden door een allergeen. Als je de bijvoeding wat langer uitstelt, is de kans op een allergische reactie kleiner (de darmen zijn dan minder doordringbaar).

Overigens lijken veel baby'tjes met 4 maanden klaar te zijn voor bijvoeding, ik dacht het bij mijn dochter ook: kwijlen, alles in haar mond stoppen, zeer geïnteresseerd in ons eten... maar meestal was ze met een lepeltje ook tevreden :) We hebben toch maar gewacht tot 6 maanden.

Groetjes,
Pauline
 
Terug
Bovenaan