Koemelkallergie en borstvoeding

Onze dochter is nu ruim 8 weken en sinds donderdag hebben we gehoord dat ze zeer waarschijnlijk een koemelkallergie heeft.
Ik geef borstvoeding en ze krijgt 1 flesje kunstvoeding per dag.
We zijn nu over op de pepti voor dat ene flesje en de rest wil ik borstvoeding blijven geven. Dit betekent dus dat ik de komende 4 weken helemaal geen koemelk meer mag drinken/eten.
Ik vind het nog erg lastig om lekkere dingen te vinden die ik wel mag eten zonder koemelk, vooral recepten voor het avondeten.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips?
 
Ik heb bij beide kinderen een jaar lang koemelkvrij gegeten.Mijn ervaring is dat je niet alle koemelk hoeft te laten staan. Dat is wel even een kwestie van uitproberen. Vaak is het genoeg om de grotere producten als glazen melk, yoghurt enzo te laten staan.
Verder is het die 4 weken vooral het jezelf niet te moeilijk maken. Brood met plantaardige boter en vleeswaren kunnen bijvoorbeeld altijd. Zuivel kun je vervangen door water of een plantaardig alternatief.

Ook qua avondeten kun je eigenlijk alles vervangen door een plantaardig alternatief. Oatley heeft bijvoorbeeld kookroom, melk, yoghurt op basis van haver. En is in de meeste grotere supermarkten wel te krijgen.

En er blijft genoeg lekkers over, vooral een kwestie van eventjes goed de etiketten lezen.
 
Ik merk dat ik op dit moment alles even wil vermijden, ook de producten waar sporen van melk in kunnen zitten en ook soja, amandelmelk e.d.
Ze is zó benauwd en dat is zo akelig, ze slaapt daardoor heel slecht als ze op haar rug ligt en merk dat ik me enorm zorgen maak. Ze heeft echt benauwdheids aanvallen, ze heeft dan moeite met ademhalen en soms ook stikkende/brakende geluiden waar ze erg last van heeft . Daarom wil ik het nu eerst even heel streng aanpakken totdat iig de benauwdheid een stuk minder is
 
Zijn inderdaad veel plantaardige alternatieven nu, vanwege de opkomst van Vegan. Vooral veel onbewerkt eten (groente/vlees/aardappelen). En pakjes en zakjes laten staan (op internet kun je hier veel recepten over vinden).
Als je producten met sporen van wil vermijden blijft er echt heel weinig over… Kans dat er dan iets inzit is echt minimaal en maakt eten wel echt heel beperkt. Ben je hierover geadviseerd?

Mij is verteld dat je soja ook beter kan laten staan. Maakt de keuze nog beperkter (zeker als je ook de producten met sporen van laat staan).
Succes en hopelijk merk je snel verschil!
 
Er is een fijne Facebook groep; borstvoeding aan een baby met voedselintoleranties https://www.facebook.com/groups/borstvoeding.voedselintoleranties/?ref=share
daar kun je veel tips en steun vinden. 
 
Ja dat snap ik, dat is ook meer om na die 4 weken uit te proberen in welke hoeveelheden het wel kan.

Oatley is op basis van haver, en geeft dus geen kruisallergie als amandel en soja. Daar kun je een boel zuivelproducten dus goed mee vervangen.
 
Het naar adem snakken en verslikken klinkt ook wel een beetje als verborgen reflux. Heb je daar al naar gekeken en trucjes voor geprobeerd?
 
Terug
Bovenaan