koemelkallergie en hapjes?

Hoi,
mijn meisje is bij na 6 mnd,en ja ik ben al sinds dik 2 wkn begonnen met groente en fruithapje ondanks dat ze mogelijk allergie heeft.Ze krijgt nutrilon pepti.Ze keek ons eten van bord en smakte wat bij elkaar.Dus zijn we gewoon begonnen en niet gewacht tot 6 mnd.Ze heeft al pee,appel ,banaan gehad en broccoli,bloemkool,worteltjes.
Wat geven jullie je kindje?Wanneer zijn jullie begonnen met rijst of aardappel erbij enzo?En wat voor groenten gaven/geven jullie nog?
Gr Gaby

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ons menneke is nu vijf maanden en ik kan bijna niet wachten tot ik met bijvoeding kan beginnen. Ons kereltje heeft Nutramigen. Sinds een week zonder problemen overgestapt naar vier voedingen

Hoi,

Voor  kindje dat koemelkallergie heeft of daar van verdacht wordt is het belangrijk om de bijvoeding pas te beginnen als het kindje 6 maanden is. De darmpjes zijn dan voldoenden uitgerijpt om andere voeding dan alleen melk te verteren. Bovendien is dan de doorlaatbaarheid van de darmen niet meer zo groot waardoor er niet meer hele grove eiwitstructuren door de darmwand in de bloedbaan terrecht kunnen komen waardoor de kand op een allergische reactie dus weer verkleimt wordt.

Dat was niet je vraag.

Het si belangrijk om de bijvoeding heel langzaam in te voeren, di om te zien of je kindje niet ook op andere voedingsmiddelen reageert dan alleen koemelk. Doe je dit namelijk direkt bij de introductie van nieuwe voedingsmiddelen dan is het veel makkelijker uit te vinden dan waanneer een kindje al een uitgebreid pakket aan voedingsmiddelen eet.

Dag 1 begin je met een klein hapje van een groente soort, dag 2 geef je een halve portie en dag 3 geef je een hele portie. Komt er geen reaktie dan kan dit produkt als veilig worden beschouwt en kun je een volgend voedingsmiddel opdezelfde manier gaan introduceren. etc.

Komt er wel een allergische reaktie stop dan met het geven van dit voedingsmiddel en wacht met het geven van weer een nieuw voedingsmiddel tot de symptomen van de allergische reactie zijn verdwenen.

Op www.borstvoeden.com staat een lijst voor de voorzichtige introductie van voedingsmiddelen. Het is niet geschreven voor alleen maar borstvoedingskindjes maar ook niet specifiek voor kindjes met aanleg voor allergieën, aar kan wel een hulp zijn.

Belangrijk is het dat je de introductie langzaam doet, eventueel onder begeleiding van een diëtist.

Groetjes Renée

ik heb zelf een zoontje nu drie dat een koemelk allergie heeft gehad.Ik heb hem tot 9 maanden bv gegeven en zelf koemelk achterwegen gelaten en samen met een dietiste gekeken wat hij mocht eten.Mijn tip is als je nieuwe dingen geeft altijd 's morgens want als hij reageerd dan zit je er niet 's nachts mee te kijken.Dus ook al is het iets van vlees of zo.De supermarkt waar je boodschappen doet kunnen je een lijst geven met voedingsmiddelen zonder koemelk erin en dan zal je zien dat dat er veel zijn.Ook bij de bakker hebben ze koemelk vrij brood.meestal groeien de kinderen erover heen die van mij in ieder gevak wel.succes

Terug
Bovenaan