koemelkallergie; ervaring met bijvoeding?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal, onze kleine heeft een koemelkallergie. Dit hebben we afgelopen week aan kunnen tonen door de belastingtest (teruggaan naar oude voeding om de reactie tte zien). Volgens het cb gaat een dietiste nu contact opnemen om een afspraak te maken ivm zijn bijvoeding. Maar dit gaat wss nog weken duren.

Dit duurt ons eigenlijk te lang en ik vraag me af of het kwaad kan dat ik alvast met fruithapjes ga beginnen. Teun is 6 maanden en hij is die melk zo langzamerhand wel beu.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes!!

Hai Siesa!

Ik heb zelf koemelkallergie, dus wij zijn tijdens de zwangerschap daar al mee bezig geweest, aangezien ons zoontje 60% kans heeft om ook een allergie te krijgen (dat hoeft niet per se voor koemelk te zijn). Wij hebben, toen Rory 5 maanden was, een afspraak met de dietist gehad om alvast te bespreken hoe en wat met bijvoeding.
We kregen toen een heel stensel mee met hoe je bijvoeding moet introduceren als er een kans is op allergie. Nou heeft jou kindje dus al een allergie, maar daar wordt ook rekening mee gehouden in  het hele verhaal.
Wat wij moeten doen is het volgende: we moeten elk product apart introduceren en dat 3 dagen lang. Elke dag doen we een beetje meer geven. Zo kun je, als er een reactie optreed, meteen weten om welk voedingsmiddel het gaat. We zijn bijvoorbeeld begonnen met banaan en na 3 dagen (en uiteraard goed opletten op een reactie, bijvoorbeeld bultjes op de huid, maar ook overgeven of benauwdheid) hebben we appel/banaan gegeven (ook weer 3 dagen, steeds wat meer) en daarna kun je dan bijvoorbeeld appel/perzik geven en als dat allemaal goed is gegaan mag ie ook een mix van die 3 met 1 nieuw product. Wij hebben een lijstje hangen met de goegekeurde producten, dan weten we altijd of ie iets al mag of nog niet. Het duurt allemaal wel wat langer dan dat je gewoon alles kan geven, maar tot nu toe gaat het erg goed zo. Er zijn wel bepaalde producten die nog even worden afgeraden als er een verhoogde kan op of al een allegrie is. Uiteraard is dat voor jullie dan koemelk, maar er zijn ook sterk allegene voedingsmiddelen (die hebben meer risico op voedselallergie). Ik zal even wat letterlijk overschrijven:
Sterk allergene voedingsmiddelen moeten niet te vroeg en op de volgende manier worden geintroduceerd:
-vanaf 6 maanden: tarwe
-vanaf 9 maanden: alle vissoorten, pitten, zaden en soja
-vanaf 12 maanden: ei, schaal- en schelpdieren, noten en pinda's
Sommige voedingsmiddelen die niet tot de sterk allergene middelen behoren, kunnen soortgelijke klachten geven. Het gaat hierbij om aardbei, kiwi, tomaat, varkensvlees, citrusfruit, chocola en verschillende specerijen. Het is aan te raden deze voedingsmiddelen niet als eerste te introduceren maar eerst andere soorten fruit, groetne, vlees en dergelijke. Alle andere voedingsmiddelen kunnen vanaf 6 maanden geintroduceerd worden. De volgorde waarin dit gebeurt is niet belangrijk.

Er ging even wat mis,dus hier de rest:

En dan staat er nog van alles uitgebreid in over welke groenten/fruit en de rest en op welke manier enzo!
Ik denk, maar ik weet het natuurlijk niet helemaal 100%zeker, dat dit voor jullie ook geldt, omdat er in het stensel ook vanuit wordt gegaan dat er koemelkallergie is. Als je het idee hebt dat je zoontje er klaar voor is en graag wil eten (de dietist zei dat dat het criterium is om te beginnen met eten) dan zou ik het op deze manier doen. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik gewoon even de afspraak met de dietist afwachten. En als je wil kan ik het stensel ook kopieren en dan naar je toesturen, misschien heb je er wat aan. Je kan me mailen op: ellyvanveen@hotmail.com.
Heel veel succes en plezier!!

Elly

Hoi Siesa,
Bij mij hetzelfde stensel als El denk ik. Mijn zoontje heeft KMA, ik ben op dieet en we geven er nu Friso HA bij, om te wennen aan kunstvoeding, ik ben de BV aan het afbouwen (Reef is 6 mnd) Vanaf 5 mnd zijn we begonnen met fruithap, met 5,5 i.o.m. de dieetiste met avondeten. Dring erop aan dat je op korte termijn terecht kunt bij de dieetiste! Je hebt haar echt nodig in de begeleiding! Als je nog BV geeft moet je nmlk ook calcuim bijslikken, zij kan je uitleggen hoeveel e.d. Verder is de keuze van kunstvoeding belangrijk voor jekindje. Is het alleen melk, of ook soja en ei allergie? Wanneer kun je weer gaan proveceren, met 9 mnd? Allemaal vragen die per kind anders kunnen zijn. Fruithap kan geen kwaad denk ik, zolang je veilig fruit neemt, zoals banaan ofzo. Maar niet zomaar iets geven natuurlijk! Ik kan het je ook mailen, dan hoeft El het niet op te sturen. Vermeld je dan even je e-mail adres?
Groetjes Nanna

Terug
Bovenaan