koemelkallergie, exceem en astmatische bronchitis, help

hoi,
ons manneke heeft sinds 2 weken een bewezen koemelkallergie. Erg balen, maar het e.e.a. wordt ons wel duidelijk (nachten wakker, veel, heel veel spugen en krampen). Daarnaast exceem en wordt door de huisarts verdacht van astmatische bronchitis (pufjes). Op het CB buro heb ik, eindelijk, een hele fijne verpleegkundige en arts (heeft 5 maanden geduurd). Zij hebben dan ook de diagnose gesteld, had hier zelf niet aan gedacht, terwijl onze 1e koemelkallergie heeft gehad.
Cas mag dus geen bijvoeding, alleen de koemelkvrije voeding. Op 11 januari krijgen we de verwijzing naar de dietist, zij gaat ons adviezen geven om te starten met de bijvoeding. wij mogen wel gaan starten met de opvolgmelk, maar verder nog niet.
Heeft iemand van jullie hiermee recente ervaring? onze ervaring met koemelkallerig eis namelijk 4 jaar oud....

Liefs,
Stanneke

Hoi Stanneke,
Onze dochter van 8 maanden heeft ook koemelkallergie. Zij krijgt nu een combinatie van borstvoeding en  flesvoeding  (pepti 2). Sinds ze 6 maanden is zijn we onder begeleiding van een dietiste de bijvoeding aan het introduceren, maar dit loopt nog erg moeizaam. Volgens de dietiste hebben veel kindjes met een dergelijke allergie  traag werkende darmpjes (vandaar ook de krampen).  Om de darmfunctie te stimuleren geven we haar probiotica van  Orthiflor. Wat voor melk krijgt jouw kindje? Ons meisje krijgt pepti en dat ging heel goed. Maar bij de introductie van groente toch weer een reactie. We stonden op het punt om over te stappen op Nutramigen. Maar op advies van de dietiste toch nog eerst aardappel geprobeerd. En zo waar, geen reactie. Aardappel stimuleert blijkbaar ook de darmen.  Dus de afgelopen  twee weken heeft ze alleen aardappel gekregen.  Vandaag ga ik weer een heel klein beetje wortel toevoegen om te kijken of het in combi met de aardappel wel goed gaat.  Fruit, brood, etc. zijn we nog niet eens aan begonnen. Het is dus erg voorzichtig uitproberen. En als je een reactie ziet, gewoon weer stoppen en later opnieuw proberen.

Succes!!
Ymke

hoi Ymke,

onze Cas krijgt friso HA intensief medisch gebruik, is vergelijkbaar met pepti van nutrilon. Cas zat voorheen op de friso vandaar.
Sinds een paar dagen spuugt hij weer wat meer, en zijn huidje wordt ook weer slechter. ik hoop dus dat de friso HA intensief voldoende is en hij niet op de allergy care voeding over hoeft.
Cas heeft 4 maanden BV gehad en dit was van de een op de andere dag over. Dus vandaar dat ik daar toen mee gestopt ben (nu dus spijt van.....). Cas heeft eerst hypo allergenen voeding gehad, daarna gewone en uiteindelijk dus het voorgaande verhaal als resultaat.
Mag jouw kindje al brood? Ik meen mij te herhinneren dat wij met onze eerste de gluten niet mochten geven tot ie een jaar was. Hij kreeg toen wel glutenvrije liga enzo, maar geen sinaasappel en geen vissoorten.
Ben benieuwd welke adviezen wij gaan krijgen.
Geef jij potjes of maak je alles zelf vers? Ik ben nogal van het 1e gemak, dus van de potjes....

groetjes,
Stanneke

Hoi Stanneke,
Nee, wij zijn nog niet met brood begonnen. Was eigenlijk wel de bedoeling, maar omdat het niet goed liep met de groente hebben we dat nog maar even uitgesteld. Ik hoorde dat Lemaire brood goed is voor kindjes met allergieen. Ik ken het zelf niet, maar is ook bij reform winkels te koop (of misschien te bestellen bij de bakker??). Ik wil dat straks ook gaan proberen.
Ik ben zelf juist niet van de potjes groente. Ik ben een uurtje in de keuken gaan staan. Heb wortel, broccoli en bloemkool gekookt en gepureerd met de staafmixer. Vervolgens de groenten in een vormpje   voor ijsblokjes gedaan en in de vriezer. Zo simpel. Het voordeel is dat je langzaam de hoeveelheid groente kunt opvoeren om te proberen of je kindje er goed op reageert. In het begin zijn het maar 1 of 2 theelepeltjes en dan heb je steeds weer zo veel over van het potje. Ik pak steeds één of twee blokjes uit de vriezer en is in 20 sec ontdooid in de magnetron. Dat roer ik door een geprakt aardappeltje en klaar. Potjes kunnen uiteraard ook. Maar let er dan  wel goed op dat er geen melk, soja of ei in zit. Alleen in de potjes van 4 maanden zit volgens mij maar 1 ingredient. Als er meer ingredienten in zitten weet je bij een eventuele reactie van je kindje niet waar het aan ligt. Succes ermee. Ik ga volgende week voor het eerst met fruit aan de slag. Ben benieuwd...

Groetjes, Ymke

Terug
Bovenaan