Koemelkallergie

Hoi dames,
Hier een baby van 6 weken oud met koemelkallergie en reflux.
Voor reflux krijgt hij al een tijdje nexium wat voor het zure wel helpt maar hij vaak wel onrustig van wordt.
En sinds 3.5 week op de pepti waar het in het begin super goed mee ging maar nu sinds 5 dagen weer terug bij af. Heel veel huilen bijna de hele dag (nacht gaat super goed?), spugen, misselijk, uitslag, krampen, scheetjes, reflux wordt ook erger en zo kan ik nog wel door gaan. Dus wil maandag de huisarts bellen om over te gaan op nutramigen.

Nou heb ik een paar vraagjes voor ouders die er al wat ervaring mee hebben.
-zijn jullie kindjes er misschien al overheen gegroeit en kan dit bij elk kindje?
-kan mijn kindje dalijk gewoon brood, beleg enz eten?
-en zo niet hoe reageert bijv een kindje van 7 maanden op koemelk? Gaan ze dan ook heel de dag huilen of hebben ze buikpijn? Kan me er weinig bij voorstellen.

Ben zo onwetend in dit wereldje en hoop zo dat ons kindje er overheen kan groeien. Wij eten in dit gezin van alles met koemelkweiwitten er in. Dus zal heel erg aanpassen worden met vast voedsel. Uiteraard als het moet moet het.

Dankjewel alvast:)

Vervelend om te zien he? Mijn dochter is 17 mnd en had ook een kma. Het is een eiwit dat in alle dierlijke melk zit. Dus pas ook op met geit of schaap. Ook het eiwit in soja lijkt erop dus veel kindjes met kma reageren ook op soja. Mijn dochter wel. 
Inmiddels kan ze koemelk en soja goed verdragen. Terwijl ze in de eerste maanden echt heftig reageerde. De meeste kindjes groeien er tussen 1 en 4 jaar overheen gelukkig. 
Wij aten al veel vegan. Dus ik was al goed in dierlijke melk uitsluiten, en geen soja is een kleine aanpassing geweest omdat etiketten lezen en alternatieven zoeken al in mijn systeem zat. Maargoed. Hoe ze op dingen met melk reageerde was afhankelijk van hoeveel ze ervan kreeg en hoe lang de blootstelling duurt. Ook hoeveel er in het product zit. Ze kon bijvoorbeeld prima op de opvang soepstengels eten. Maar als we haar een beetje gewone yoghurt gaven om te proberen, had ze altijd wel een dagje buikpijn en wat eczeem in haar gezicht. Na 1 jaar hebben we geprobeerd om haar op sojamelk over te zetten en binnen een week veranderde ze in een heel huilerig meisje met diarree en eczeem. Dus het is gewoon een beetje gezond verstand toepassen en etiketten lezen. Het is de eerste tijd even zoeken, maar je vindt zo weer een nieuwe routine met producten en gerechten. Sinds een maand of 2 zit ze nu wel op sojamelk. En we hebben om te testen koeienyoghurt en kaas geprobeerd, gaat nu helemaal probleemloos. Kan snel gaan dus. 
Ze at tot voor kort alleen brood zonder melk of soja, en beleg zonder melkproducten of soja. Ook voor avondeten maakten we dingen als roomsaus met alternatieven. Die zijn er zoveel tegenwoordig. Zowel recepten van scratch als kant en klaar producten. Daar zou ik me geen zorgen om maken. 

Hoi!

Allereerst veel sterkte gewenst. Mijn dochter heeft ook kma en reflux. Ze kreeg Pepti en maagzuurremmers omdat het anders echt dag en nacht niet ging. Onze kinderartsen gaven aan dat veel kindjes er rond het eerste levensjaar overheen groeien.

Mijn dochter helaas toen nog niet. Wat wij heel lang deden daarom (ook op de opvang):
- brood van de bakker (melkvrij) en dat ook meegeven naar kdv
- plantaardige boter (ook met koken) en op brood
- geen producten bij avondeten met toevoegingen van melk
- sojamelk ipv Pepti toen ze 1.5 was

Toen we richting haar tweede jaar merkten dat ze toch soms goed reageerde op iets met melk toevoeging (onder ons toezicht) zijn we gaan uitbreiden. Bij mijn dochter zag je het overigens altijd meteen op haar huid (gezicht) door direct blaasjes en eczeem.

Inmiddels is ze 2.3 jaar en eet ze eigenlijk alles zonder problemen! Zelfs kaas en yoghurt. Het enige dat we niet doen (meer: nog niet durven) is pure melk. Ze drinkt nog soja melk en vindt dat gelukkig heerlijk.

Vraagje, hoe is het afgelopen met je kindje? Hier ook sinds een week overgestapt op de pepti en dat leek in eerste instantie echt super maar sinds vandaag lijkt het toch weer minder goed te gaan...

Wb het koemelk allergie, daar is heel goed mee te leven. Brood is bijna allemaal op water basis tegenwoordig. En er is zat op brood wat je kan geven, gewoon even zoeken en dan kan bijna alles :).

Ik herken me in de toenemende klachten ditzelfde heb ik nu dus ok bij mijn dochter van 6 januari.. ben bezig om andere boeding te krijgen. Met mn zoontje van nu 2, 1 jaar lang getopt en uiteindelijk zelf toch melk vrij eten gaan geven omdat volgens het cb hij niet genoeg klachter had "geen huil baby" sindsdien hebben we een heeel ander kind..

Mijn zoontje is net 2 jaar en heeft ook koemelkallergie. Hij is er helaas nog niet overheen gegroeid. Mijn man had het als kind ook en groeide er pas met een jaar of 7 overheen dus ik heb nog steeds hoop.
Wat betreft eten komt mijn zoontje echt niks tekort. Voor alles heb je goede alternatieven. Hij eet het meeste gewoon met de pot mee, waarbij ik altijd koemelkvrij kook. Er is ook heel veel brood en beleg dat geen melk bevat. Het is in het begin even zoeken maar inmiddels weet ik precies wat wel en niet kan.

Zijn reactie op koemelk is wel iets veranderd door de tijd heen. Als baby had hij vooral veel krampen en overstrekken. Maar ook snotneuzen, niezen en een slechte huid.
Nu wordt hij er hyperactief en driftig van en kan hij niet meer slapen. Buikpijn/krampen is gebleven. En zijn ontlasting wordt raar van kleur en slijmerig en bijt meteen in zijn huid.

Terug
Bovenaan