koemelkallergie

Hallo allemaal

Ik heb een dochtertje van ruim 10 weken.
Ze huilde continue. 'k heb van alles geprobeerd, andere voeding, homeopatische druppels, inbakeren, maar alles hielp maar een beetje en heel even.
Nu zeiden ze op het CB dat ik Nutrilon Pepti moet gaan gebruiken omdat ze waarschijnlijk koemelkallergie heeft.
Dit heb ik nu een dag gegeven en nu slaapt ze bijna een hele dag!!!

Hebben jullie info en tips hoe dit nu verder gaat? Is er soms een test om het te bewijzen dat ze koemelkallergie heeft? Hoe gaat dat straks als ze wat ouder wordt, kan ze het nog vergroeien??
groetjes Hilda
 
Hoi Hilda,
Mijn zoon van 16 weken heeft ook koemelkallergie. Ik denk dat wij er ook met zo'n 10 weken achter kwamen. Ik heb het probleem op aanraden van het CB aan mijn huisarts voorgelegd: huilerig na de voeding, rode uitslag, galbultjes... Toen moest ik 2 weken Nutrilon Pepti proberen en daarna weer de gewone. Dat is meteen de test om het te bewijzen: eerst elimineren, dan provoceren.
Bij mijn zoontje ging het ook vanaf de eerste dag geweldig! Hij sliep gewoon z'n tijd vol tot de volgende voeding! Dat was ongekend voor ons.
Hij heeft nog steeds een gevoelig huidje. Hij reageert heel allergisch op allerlei dingen, maar dat zit bij ons ook erg in de familie...
Als ik jou was zou ik het wel via de huisarts spelen. Je kunt dan nl. als het bewezen is een machtiging krijgen. Dan kun je de voeding declareren bij de verzekering, als die ermee akkoord gaat. Je moet de voeding dan halen bij de apotheek.
Ze groeien er trouwens meestal wel overheen bij het ouder worden, hoor. Maar je moet eerst heel voorzichtig zijn. Alle nieuwe dingen heel voorzichtig en met kleine beetjes uitproberen.
Heel veel sterkte ermee!
Groeten,Els
 
Hoi Hilda,

Mijn dochtertje van 11 maanden heeft ook koemelkeiwitallergie. Bij ons heeft het tot haar negende maand geduurd, voordat wij erachter waren dat het koemelkeiwitallergie was. We hebben heel erg met haar geworsteld want ze zat constant onder het exceem en werd 's nachts wakker van de jeuk. Tuurlijk zijn we toen al een paar keer naar de huisarts geweest, en alleen maar hele sterke zalfjes meegekregen omdat ze dacht dat het een contactallergie was. We zijn, nadat ze een heel heftige reactie had gekregen op een boterham met smeerkaas (haar keeltje ging dichtzitten, ze zwol helemaal op en haar oogjes gingen dichtzitten), met haar naar de eerstehulp kinderarts in het ziekenhuis geweest. Hij stelde vast dat ze hoogstwaarschijnlijk een koemelkeiwitallergie had. Via hem zijn we doorverwezen naar een kinderallergoloog in het AMC. Lisa heeft daar eerst een aantal bloedonderzoeken gehad en daarna heeft ze een huidtest ondergaan. Wel even belangrijk om te melden dat Lisa bijna negen maanden was voordat we de huidtest hebben laten doen. De huidtest voeren ze als volgt uit. Ze testen o.a. koemelk, kippenei, soja, noten en van al deze producten nemen ze een beetje op met een soort pen. Dit drukken ze op het armpje en laten het een kwartier, twintig minuten inwerken. Dit voelt je kindje vrijwel niet. Het resultaat is eigenlijk gelijk te zien. Uit de test kwam de uitslag dat ze niet alleen een koemelkeiwitallergie heeft, maar ook een kippeneiwitallergie. Omdat ze nu zover is dat ze in principe mee mag eten, hebben we een lijst aangevraagd bij het voedingscentrum waarin alle producten vermeld staan zonder koemelk en kippeneiwit. Uiteraard geven we haar nu ook nog Pepti 2. De allergoloog meldde dat ongeveer 85% van de baby's met deze allergie er rond hun tweede a derde jaar overheen zullen groeien. Het komt ook wel voor dat ze er pas rond hun vijfde vanaf zijn. Een enkele blijft de rest van z'n leven allergisch. Alhoewel de reactie erop dan in veel mindere mate terugkomt. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet of ze het bij zulke kleine kindjes ook al doen en of dat uberhaupt dan al naar voren kan komen. Ik weet wel dat er nu in Utrecht een speciaal allergiecentrum is geopend. Je kan daar terecht na verwijzing van je huisarts. Wellicht kun je daar al wat informatie opvragen. Lisa is nu helemaal vrij van exceem en allergische reacties en dat is wel een stuk rustiger. En bovenal is ze nu een heel vrolijk meisje! Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en heel veel sterkte!

Groetjes Lonneke
 
Terug
Bovenaan