Koemelkallergie...

Hallo allemaal!

Mijn twee dochters hebben beiden koemelkallergie. De 1 is 4 en de ander is bijna 2. Bij de jongste is door de kinderarts de diagnose gesteld, maar die zegt inmiddels dat ze erover heen is gegroeid... Bij de oudste had ik altijd twijfel over koemelkallergie en bij haar is dus ook nooit de diagnose gesteld.
Nu ben ik voor iets anders met de oudste naar een homeopaat geweest en daar kwam uit dat ze heel sterk reageert op koemelkeiwitten...
Zij heeft mij geadviseert om ons hele voedingspatroon om te gooien en te kijken hoe ze reageren... Nu stond ik dus in een bio winkel en ja... wat moet ik halen?? Wat is lekker?? Waar zit geen koemelk in?? Ik kom in een hele andere wereld en ons hele dagmenu + onze gewoontes gaan overhoop. Begrijp me goed, ik sta er helemaal achter maar HELP ME?!
Iemand tips? Iemand die me een beetje wil begeleiden in deze wereld?
Graag reacties!! Alvast bedankt!
 
Hallo Mijntje


Mijn zoon van bijna 1 heeft ook een koemelk allergie.
En ik vind het soms een heel gepuzzel.
Hij is ook allergisch voor aardappel en dat maakt het in de winkel niet makkelijk.

In brood uit de supermarkt zit vaak melk.( broodverbeteraar) Vaak in bruin brood niet maar garanderen doen ze dus niet.Ook in stokbrood en turksbrood zit geen melk.
Bluebandbrood met uitzondering van de kadetten heeft geen melk in zijn brood. Dit is ook na te lezen op hun site.
Ook de bakker wil vaak brood verkopen zonder melk. even aan de bakker vragen dus. Het brood in de natuurvoedingswinekl heeft zeker geen melk.

Boter voor op brood. volgens mij de becellight. Het moet een plantenmargarine zijn even lezen dus.
Wajang en (nieuw) sunrice boter daar kan je mee bakken en braden ( en cakes bakken).

Voor broodbeleg moet je even kijken. Er is trouwens op de sites van supermarkten vaak een allergenen lijst te vinden of op te vragen met eigenmerken.


Verder aardappel/pasta/rijst groente vlees ( wel even kijken wat in sommige vleesproducten zit dus melkeiwit en ook in vis) Mag ze wel soja producten ( onze mag dat niet want de eiwitten lijken op de eiwitten van de koemelk en dat is met geitenmelk ook)

Kijk ook eens op:
http://www.voedselallergie.nl/koemelkallergie


Verder is het handig om met een dietiste te spreken (wordt volgens mij vergoed). Zij kan met jouw kijken of ze wel alle voedingstoffen binnen krijgt.
Zoek ook eens via google op NAET therapie. Ik hoor er goede berichten over.

Wat voor klachten hebben je kinderen? En hoe heeft jouw arts de diagnose gesteld dat je jongste geen allergie meer heeft? Ik moet namelijk zelf de test steeds uitvoeren ( na een belletje met de huisarts zodat hj op de hoogte is) en ik mag zelf doorgeven welke klachten mijn kind heeft.

Mocht je nog meer weten dan hoor ik het wel.

Groet Martine

 
Ik heb hier een zoontje van bijna 2 lopen met een koemelk allergie.
Ik doe boodschappen bij de gewone supermarkt en kan eigenlijk alles wel vinden wat we gebruiken.

Wij eten nu al ruim 1 1/2 jaar koemelk vrij, mijn man gebruikt wel kaas en soms haalt hij iets van koek waar melk in zit. Maar alles wat onze kinderen en ik eet (ivm borstvoeding) is koemelk vrij.

Als ze wel soja melk mag, kan je daar ook toetjes van krijgen of zelf maken (geen saroma gebruiken, zit melk in).

Brood haal ik meestal bij het stoepje (kraam op de markt), maar ook Deen heeft brood dat kan (westfries bruin/wit/volkoren en Kogge brood), bij AH staat alles duidelijk op de verpakkingen van het brood.
Brood van de Aldi schijnt ook te kunnen, weet niet welke moet je ff checken. C1000 heeft ook een aantal brood soorten die kunnen.
De bakkers hier in de stad kunnen mij niet helpen, ze verkopen geen melk vrij brood.

Voor op brood(wij gebruiken ook geen varkensvlees, deze eiwitten schijnen sterk vergelijkbaar met koemelkeiwitten en ons zoontje leek hier op te reageren); becel light, appelstroop, jam, pindakaas, honing, gekleurde hagelsag, AH pure chocolade hagelslag, orinoko chocopasta, cocosbrood, rookvlees, plakjes gerookte kipfilet van C1000, rundergekookte worst (AH), kalfssmeerleverworst en plakjes kalfsleverworst(AH), gekookt of gebakken eitje, tartex (=vegetarische smeerpate, reform of AH).

Verder kan je voor pastasaus een blik gepelde tomaten of een kartonnetje gezeefde tomaten gebruiken, groente evt vlees er door en wat kruiden.
Als je een saus voor bij de groente wilt maken, kan je een roux maken van wajang en bloem, dan water of (toegestane) bouillion er bij, kruiden of bv kerrie poeder, tomatenpuree voor lasagne saus en je hebt een sausje.
pannenkoeken van (vaak eigen merk) mix, met eieren en de melk vervangen door water.

Voor tussendoortjes;
fruit, tomaatjes, augurk(jes), komkommer, soepstengels, breekcrakertjes, creamcrackers, ontbijtkoek, time out van LU appel en naturel, bastognekoeken, bolletje pepernoten, sommige (vaak goedkope) speculaas, red band wine gum, de meeste dropjes, meergranen biscuits van de Aldi, verkade sanfranciscoos.


Voor cake of cakejes kan je een recept gebruiken (dus geen mix), dan de benoemde boter vervangen door wajang. Als er melk aan toegevoegd moet worden dit vervangen door sojamelk of water.


Het is een heel verhaal geworden, als je nog meer wilt weten vraag je maar (kan evt ook via prive mail als je je mail vermeld)
 
Terug
Bovenaan