Koken met een dreumes?

<p>Mijn zoon (bijna 22 maanden) is momenteel helemaal dol op taakjes: gooi dit maar in de prullenbak, geef dat maar aan papa, etc. Ook wil hij als ik kook erg graag zien wat ik daarboven op het aanrecht allemaal aan het doen ben. Lijkt me dus een goed moment om hem te laten 'helpen' met koken (d.w.z.: de aardappels in een bak gooien, niks met messen natuurlijk), maar doet hier iemand anders dat al met deze leeftijd? Zet ik hem dan gewoon op een trapje of moet ik echt weer zo'n hele toren kopen? En wat laten jullie je kind allemaal doen?</p>
 
Oh zeker! Vanaf anderhalf begon hij met " helpen"...
Dingen in een bakje gooien, mixen, of gewoon toekijken en lekker groentes eten ?? Meestal zit hij gewoon op het aanrecht
 
mijn dochter is wel wat jonger (net 12 maanden), maar 'helpt' ook al op haar manier mee. Ik zet haar in de kinderstoel erbij in de keuken en dan geef ik haar een pollepel en een bakje zodat ze mij na kan doen met roeren etc. Tussendoor laat ik haar van alles proeven van wat ik aan het maken ben. Ze vindt dat super gezellig! en ik ook ;-)
 
Hier een groot succes. We bakken koekjes of we snijden groente en dan mag hij het in een bak doen. Soms alleen even kijken.. trouwens makkelijk zelf te maken. Met 2 delen van Ikea,krukje en stoeltje. Kost niet veel en wel veilig
 
Mijn dochter kijkt sinds 14 maanden mee. En nu is ze 17 maanden en geef ik haar ook wat te doen. Hier wordt dat natuurlijk niet foutloos uitgevoerd. Dus zijn het vooral dingen die nog niet zoveel met de maaltijd te maken hebben. 
Bijvoorbeeld: hier is het een beetje vies geworden, maak maar even schoon. En dan een eigen doek geven. 
Of als ik aardappels schil vragen of ze de stukken in de pan doet, dat lukt dan nog wel. 
Tomaatjes aangeven die ik dan snij. 
Bladzijde van het kookboek omslaan. Alleen heeft zij haar eigen boek. Een oud boek dat vies mag worden of stuk mag.
Soms mag ze ook even in de pan roeren. Maar dat is dan voor de show voor ik het gas aan zet. Even met een pollepel.
Ik laat haar vooral veel etenswaar zien en voelen.
Ze snackt tussendoor zelf ook wel aardig wat groenten weg. Hapje van dit, hapje van dat. Want zonder dat ze er ook van mag eten is nog niet zo'n succes ? Ze is tijdens het eten geen grote eter. Zeker geen groenten. Dus helemaal prima zo. 
 
 
Wij hebben geen triptrap stoel. Die kun je daar goed voor gebruiken. Mijn man heeft de leertoren zelf gemaakt, vond ie leuk.
 
Mijn dochter van 16 maanden vindt helpen ook fantastisch. Doen dit al een paar maanden denk ik. Wij hebben wel zo'n leertoren (zelfgemaakt Ikea-ding), omdat we er dus al een paar maanden geleden mee begonnen en ze toen niet goed op een krukje kon staan. Ik zorg gewoon dat er niks binnen handbereik ligt wat gevaarlijk is of stuk kan. En ze gaat lekker haar gang. Klieren met een afwasborstel, poetsen met een doekje, aardappels aangeven, champignons aangeven, snoepen van het eten, met een lepel ergens in roeren, spelen met plastic bordje, etc. Het is al gauw goed. Het was dat of met 1 hand koken en haar op m'n arm. Want anders zat ze te jengelen aan m'n been dat ze wil kijken haha
 
Terug
Bovenaan