kokhalsen...

ik heb een zoontje van bijna 8 maanden...hij eet goed zolang er maar geen stukjes in zitten,hij stikt er dan bijna in..we kunnen nu met stukjes brood enzo beginnen maar vind het gewoon eng...hoe ging dat bij jullie en hebben jullie misschien wat tips,want hij moet het toch gaan eten...alvast bedankt.

hoi,
bij ons liep het aardig soepel die over gang.
maar misschien kan je je kindje een halve boterham in zijn hand geven zodat hij er zelf af sabbelt.
zo kan dat ook met ligakoek.
zo wennen ze beter aan stukjes in de mond dan dat jij stukjes in zijn mond doet.
want misschien maak je de stukjes te klein,hier kokhalsen ze eerder van.
en dikke pap hoe gaat dat?
succes

Mijn dochtertje is nu 14 maanden, en had hetzelfde probleem. De 8-maanden potjes kwamen er meteen weer uit. Die heb ik dus met de staafmixer fijner gemaakt, en dat heel langzaam steeds minder fijn gemaakt. Dat heeft echt een aantal maanden geduurd, maar op gegeven moment gaf dat geen problemen meer.
Brood is een ander verhaal. Dat wil ze nog steeds niet eten. Op het consultatiebureau maakten ze daar een punt van. Ik moest naar pre-logopedie. Maar de huisarts vond dat weer omzin. Volgens hem zijn er kinderen van 9 maanden die je bij wijze van spreken biefstuk kunt voeren, en zo heb je kinderen die met 15 maanden hun eerste boterham eten.
Bij mijn dochter is het probleem dat ze pas sinds kort kauwt. Voorheen probeerde ze alles direct door te slikken. En dat werkt niet zo fijn met een stuk brood. Maar een stukje liga gaat nu redelijk, en vandaag heeft ze 4 stukjes brood op. En we zijn alletwee nog schoon!
Als ze nu iets in haar mond heeft wat ze te grof vind, werkt ze het met haar tong naar buiten. Dat kokhalzen is gelukkig een heel eind  over.
Echt helpen kan ik je niet, maar je zoon is echt geen uitzondering, hoor! Succes ermee, en als iemand nog brood-tips heeft...

hoi,

ik herken het probleem heel goed.
mijn zoontje nu 11mnd heeft het soms nog.
hij is heel lang aan de flessen gebleven omdat hij bijna met alles kokhalste ook de hapjes zonderstukjes.
blijven aanbieden desnoods om de 2 dagen of een week. er komt een dag dat het goed gaat. maak je er niet alte veel zorgen om want 6mnd potjes is ook geen probleem hoor is presies de zelfde inhoud alleen zonderstukjes.
sterkte ermee maar het komt goed.

groetjes moni

mijn dochtertje heeft dat ook erg lang gehad, ze kreeg dan ook laat tandjes daar hangt het mee samen.
het komt echt vanzelf. ik gaf mijn dochtertje gewoon pap ipv brood en omdat ik borstvoeding gaf deed ik het in de yoghurt, zo kreeg ze toch haar voeding binnen.
wat nog wel eens wil helpen is je kindje iets in de hand geven en er zelf van laten eten, als het dan achter in de keel komt kunnen ze toch gaan kokhalzen maar ze hebben er dan zelf meer controle over.
heb nog even geduld het komt vanzelf goed

Elk kindje heeft zijn eigen tempo hoor. Ik zou het gewoon af en toe blijven aanbieden en er komt vanzelf een moment dat hij het wel kan eten.
Mijn dochtertje was ook "laat" met brood eten (ruim 14 maanden  geweest voordat ze het kon eten mits ik het maar in stukjes sneed die erg klein waren).
Consultatie bureau deed er bij ons ook moeilijk over , maar het meeste wat zij te zeggen hebben gaat het ene oor in en het andere direct weer uit.
Heb teveel commentaar op dingen gehad en adviezen die niet gewoon niet goed zijn.
Zo moest ik mijn jongste dochter , die toen nog onverklaarbaar veel huilde , maar gewoon laten huilen en na een ruim half uur huilen mocht ik haar dan uit bed pakken , verschonen en voeden en dan moest ze direct terug op bed en zo moest ik het dan maar herhalen tot ze wel ging slapen.
Uit eindelijk bij de kinderarts terecht gekomen en mijn meisje had koemelkallergie , dus als het aan het cb had gelegen had ik haar nog meer buikpijn gegeven. Bij mijn oudste dochter zeiden ze bij het 1e bezoek aan het cb dat ze een extra plooi onder haar billetje had en dat moest in de gaten gehouden worden.
Het is dat ik er zelf steeds naar bleef vragen , uiteindelijk moest ik naar de huisarts voor een verwijskaart voor een echo. Bleek ze ondertussen hiervoor te oud te zijn en moest ze een rontgen ondergaan. Ze heeft dus wel een heupafwijking , maar omdat ze al wat ouder was wilde ze er niets meer aan doen. (de afwijking is ook niet heel ernstig , maar was ze jonger geweest dan hadden ze haar wel nog een spreidbroekje gegeven).

Luister vooral naar wat je moederinstinct je verteld , meestal klopt dat voor jou kindje.
Vergeet niet dat de boekjes een soort gemiddelde "standaard" weergeven en veel kindjes doen het opgroeien via die gemiddelde  standaard , maar er zijn altijd kindjes die daarvan afwijken

Groetjes Xanthe

Ik zou heel langzaam hem laten wennen aan meer stukjes. Een reepje brood zonder korstjes kan wellicht helpen.
En als hij nog kokt van de stukjes, dan zou ik het gewoon heel langzaam opbouwen. Olvarit, CB  en aanverwanten leggen een hele harde grens bij 8 maanden. Maar wie zegt dat jouw kindje er met precies 8 maanden aan toe is?

Die van ons at met 7 maanden een halve boterham, zonder problemen, maar warm met stukjes was met 10 maanden nog niet probleemloos...

Hou het leuk, dat is belangrijker dan het precieze tijdstip van stukjes eten.

greet

Terug
Bovenaan