kokhalzen

Mijn oudste dochter van 2;9 jaar heeft al sinds ze baby was af en toe een te sterke wurgreflex / kokhalst snel. Eten gaat verder redelijk en daar lijkt het dan ook niet direct mee samen te hangen, al treedt het ook dan wel eens op. Ze kokhalst echter snel bij het ruiken van (voor haar) vieze luchtjes en bij het zien van (in haar beleving) vieze dingen. Zo kokhalst ze momenteel al als haar zusje van 10 maanden eet en wat knoeit. Soms wekt dit kokhalzen ook braken op, bijvoorbeeld als ze van ons iets moet proeven wat ze niet lust. Haar vader en opa hebben ook een zeer sterke wurgrefelx en kokhalzen snel. Wat kunnen we hier nu aan doen? Het wordt nl. erger / meer! Ik kan er weinig over terugvinden op internet. Gedrag (??) negeren? Ik heb wel gelezen dat kokhalzen steeds gemakkelijker en vaker zal gebeuren als het eenmaal een patroon wordt en dat een osteopaat mogelijk zou kunnen helpen? Ik ben zelf logopedist en heb niet het idee dat het met mondmotosriche of sensorische problemen samenhangt. Toch gedrag? Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Herkent iemand dit?
Mama MJ
 
Hoi hoi,
Hier precies hetzelfde! Onze oudste van nét 3 jaar kokhalst ook al van het kleinste dingetje. Als baby heeft ze nooit veel gespuugd, wel mondjes terug enzo, maar met potjes eten ging het altijd goed. Later als er stukjes in kwamen, werd het dus wel erger of begon het beter gezegd. En nu als er een druppeltje van iets op de grond ligt, staat ze al te kokhalzen, als ze erg moet lachen, gaat ze snel kokhalzen/spugen. Ik moet zeggen dat ikzelf ook wel snel sta te kokhalzen, maar niet zo extreem als zij. Inderdaad ook met haar kleine zusje is het steeds raak, als ze een spuugje doet of ze kwijlt, dan staat de oudste weer te kokhalzen. Ook als ze zich boos maakt, kan ze zo gaan spugen. Wat dat betreft zijn wij het erover eens dat ze dat gewoon niet moet doen en daar worden we ook wel boos om of laten we het liggen als ze ons aan het uitproberen is. Maar het kokhalzen zelf als ze iets ziet, ik zou ook graag weten wat je daaraan kan doen. Een vriendin van mij zei dat ze naar logopedie moest, maar ja, als ik jouw verhaal leest, gaat dat m dus niet worden.. Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden als één van ons iets heeft gevonden!
Groetjes Judith
 
Terug
Bovenaan