Kolfen lukt vandaag opeens niet???

Hallo meiden,

Ben al regelmatig aan het kolfen en dat gaat telkens erg goed. Kolf meestal meer dan 100 cc in 10 minuten maar vandaag lukte het niet.
Rondt 16.00 heeft die kleine (4 weken) één borst gedronken en de andere wilde ik zoals normaal kolfen, er kwam niet meer dan 20 cc uit! Het begon wel goed maar er kwam vervolgens niks meer. Rond 20.00 het zelfde liedje!
Ik werd er eigenlijk een beetje verdrietig van, we wilde vanaf vanavond papa de laatste voeding laten geven. (uit flesje drinken gaat nl erg goed).
Ik ben erg moe   en ik had dus gehoopt op even vroeg naar bed.
Hij krijgt altijd rond 23.00 zijn laatste voeding en om nog voor die tijd te gaan slapen heeft telkens net geen effect. Als ik bijna of net slaap, is het 23.00 en moet ik me weer overeind heissen voor de borst.
Zit nu dus te wachten tot het 23.00 uur is.
Hoe doen of deden jullie dit? en weten jullie of dat wel vaker voor komt dat kolfen even niet lukt, maak me direct zorgen of die kleine nu wel genoeg binnen krijgt?

Groetjes Fenneke

hoi Fenneke!

Ik heb het ook gehad! Ik combineerde het met kv. Die tip kreeg ik van een ouderwetse kraamverzorgster! Zij was toevallig bij mij op kraamvisite en ik vertelde haar dat ik zo weinig uit de kolf haalde, zij vertelde mij dat ik het gewoon kon aanvullen met kv. Maar misschien haalt je kleintje genoeg uit je borst! Ik gaf Thomas wel de ene borst en de ander kolfde ik want die borst had hij helemaal bont en blauw gezogen! En daar haal ik ook wat minder uit! Maak je maar geen zorgen, je kleintje krijgt echt genoeg. Misschien kan je gaan wegen bij het cb? Bij ons kan je iedere donderdag even komen wegen en dan kan je gelijk zien of je kleintje gegroeit is. Ik ga nu mijn bv afbouwen ik vind dat wel heel erg jammer maar Thomas drinkt moeilijk uit de borst en steeds kolfen word ik ook zat vandaar! suc6 met de kleine
Groetjes Esther

Hoi Fenneke,

Begrijp ik het goed, dat je dochter nog maar 4 weken is en je nu al 100 cc in 10 minuten kolft? Dat is gewoon hartstikke goed!

Het is alweer een tijd geleden (mijn dochtertje is nu ruim 13 maanden) dat ik met kolven begon. Ik geloof met een week of 7. De eerste weken kolfde ik maar een bodempje (soms nog geen 20 cc). En dat een paar weken lang. Het lukte dus niet echt. Paar na een paar weken ging het beter. Ik ging toen voornamelijk 's-ochtend kolven als mijn dochtertje uit de andere borst dronk. Dan schiet het mij goed toe. Toen ik weer ging werken kolfde ik dan 2 keer. Ik had dan dagen dat het beide keren goed ging, soms een dag dat de 1x keer het niet toeschoot en het maar bij een bodempje bleef. Ook heb ik wel eens gehad dat het 1 dag helemaal niet lukte en dat het de volgende dag gewoon weer hartstikke goed ging.
Volgens mij heeft het veel te maken met ontspannen. Als het bij mij niet ging, dan ging ik me meteen zorgen maken over de 'voorraad in de diepvries'. Of het nog genoeg was. Dan ging het helemaal niet meer. Je kunt het dan beter een paar uren laten nog maar eens opnieuw proberen. Ik was gelukkig ruim voordat ik ging werken begonnen met een voorraad aan te leggen. Dat gaf me toch wel rust, omdat ik wist dat er thuis nog voldoende melk voor mijn dochter in de diepvries zat.

Pas toen mijn dochtertje bijna 1 jaar werd, liep het kolven en de voorraad terug. Ik kon toen gelukkig overstappen op gewone halve volle melk. Dus geen gedoe met flesjes maken etc.  's-Morgens en 's-avonds krijgt ze nog steeds borstvoeding. Dit gaat prima zo.

Succes met de borstvoeding en het kolven!

Groetjes,
Mama van Noa

Hallo meiden,

Bedankt voor jullie reacties! Heb sinds die dag niet nog eens geprobeerd te kolfen, ik denk dat ik het morgen nog eens probeer.

Mama noa, ik had vanaf het begin af, al dat ik vrij veel kolfte, vandaar dus dat ik best even schrok toen het opeens minder was. Ik hoop dat het morgen beter lukt.
Die kleine van mij is trouwens een ventje hoor!

Liefs Fenneke en Jente

Tip: vaag aan je huisarts syntocinon. Dit is een neusspray die het toeschietreflex bevordert, echt een uitkomst als het niet wil lukken met kolven. Ik gebruik het bij elke kolfbeurt: opbrengst tussende 140 en 250 cc.

Hoi Fennie,

Wat goed dat je al aan het kolven bent enzo. Vervelend dat het nu niet goed lukt of is het alweer een beetje op gang? Mijn kleintje is nu bijna 6 weken en ik wil ook alvast gaan kolven en mijn man 's avonds een kv-flesje geven. Hoe en wanneer kolf jij? Geef jij de voeding die je gekolft hebt diezelfde dag ipv bv en/of bewaar je/ vries je in? Ik ben gewoon benieuwd hoe dat allemaal gaat zo over een dag. Ik vind het allemaal een beetje lastig. Dus vandaar dat ik even een 'ervaren moeder' vraag.

Alvast bedankt en jij ook succes!
Liefs,
Kirsten mv Olivia (9-8-06)

Hoi Kirsten,

Kolfen doe ik niet op een vast moment, meer wanneer ik er zin in heb.
Ik geeft Jente meestal maar één borst per keer dus vooral 's ochtends staat een borst op klappen. Vannochtend deed ook een borst zeer en die heb ik gekolfd, ik kolf dan ongeveer 130cc soms meer soms minder.
Ik heb begrepen dat je bv in de koelkast 5 dagen kan bewaren, als je de bv dus binnen 5 dagen wil geven dan kan je het beter in de koelkast laten staan dan invriezer. (is dan toch beter voor de melk, dan voor 5 dagen invriezen).
Ik vindt zelf 5 dagen wel veel, dus ik hou 4 dagen aan.
Verder vries ik de voeding in, in ijsklontzakjes! Dit ontdooid ook sneller dan een heel flesje ingevroren voeding.

Ik zou zeggen probeer het gewoon een aantal keer, zoals je gelezen hebt is het bij mij ook een aantal keer niet gelukt maar daarna gaat het dan wel weer goed.
Stop ook niet te snel als het niet toeschiet, bij mij duurde het de eerste keer bijna 10 minuten voordat het een beetje ging lopen.
Zelf merk ik dat het kolfen na de nacht het best gaat!

Succes en laat even weten hoe het bij jou gaat, we kunnen altijd van elkaar leren.

Groetjes Fenneke en Jente (vandaag 5 wk)

Hoi Fenneke,

Ik heb inderdaad na de nacht klappende borsten! Ik heb dus vanmorgen allebei eventjes gekolfd om de spanning er af te halen en had 120cc. Ik laat straks om 18.30 mijn man het flesje geven en dan kolf ik weer een beetje. Kijken hoe het gaat.
Mijn dochter moet ook gaan wennen aan een flesje voor als ik straks ga werken.
Ik ga dus inderdaad ook gewoon vooral de ochtend gebruiken om te kolven. Kan ik ook mooi een voorraadje maken.

Hee bedankt nog voor je reactie en we houden elkaar op de hoogte!

Groetjes,
Kirsten mv Olivia

Terug
Bovenaan