kolfrecht?

Dag ik ben sinds een week weer aan t werk ik werk partime, en 8 uur per dag, nou liet ik de voeding zonder afkolven in mijn borsten zitten, en zodra ik thuis was voedden (hoge nood hahahaha), maar ze dede onder het werk erg pijn en de zoogcrompersors zaten lekker vol...nou ben ik naar mijn chef gegaan omdat ik toch een aanpassing wil, en hij zei dat er geen ruimte voor is....nu zei ik hem dat ik dan eerder naar huis wil of later wil beginnen. Ik heb er wel wat over gelezen maar wie weet wat voor rechten je hebt als voedende moeder...het kwam er bij mij op neer dat hij liever wilde dat ik stopte ofzo, maar de borstvoeding wil ik graag houden (of ben ik nu een zeur) wat vinden jullie ervan, hoe zouden jullie het aanpakken?
 
Hoi,

Ik kan er maar een ding over zeggen en dat is dat jij recht heb op tijd en ruimte om te kunnen kolven. Je baas kan dus een boel zeggen maar mocht het erop aankomen dan sta jij in je recht. Ik geloof dat je recht heb op een uur per werkdag, maar zeker weten doe ik dat niet.

Suc-6 en laat je even horen hoe het afloopt?

Groetjes
Bianca
 
Je hebt het recht om te kolven, je werkgever MOET daar een ruimte voor creeren of je naar huis laten gaan!!!!
je mag hiervoor een bepaald percentage van je werkdag gebruiken heel erg veel kijk even op de site van jouw vakbond www.fnv.nl staan ze allemaal en neem het recht om te kolven!!!
groetjes brenda
 
Ja, dit is wettelijk geregeld, alle moeders hebben het recht om 25% van hun werktijd te gebruiken om te kolven, deze uren worden gewoon doorbetaald en de werkgever is verplicht een afsluitbare ruimte (geen toilet) hiervoor beschikbaar te stellen!
(En zeg nou zelf, aan het eind van de dag werkt het ook niet lekker, met twee van die borsten die op ontploffen staan! :)
Dit geldt tot je baby 9 maanden is.
Er staat ook iets over op www.borstvoeding.nl
Groetjes Freda
 
Ook op de site van het ministerie van SZW staat hier iets over:
"Borstvoeding tijdens het werk
U kunt in werktijd borstvoeding geven of kolven totdat uw kind negen maanden is. U mag hiervoor maximaal een kwart van uw werktijd gebruiken. Maak al voor de bevalling met uw werkgever afspraken over hoe u de voeding wilt gaan regelen. Uw werkgever dient een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen voor het voeden of kolven. Is dat niet mogelijk, dan krijgt u de gelegenheid zelf een plek te regelen of naar de baby toe te gaan. "
 
Terug
Bovenaan