Kolfruimte op het werk

<p>Hi allemaal. Op dit moment zijn op het werk meer dan zeven vrouwen zwanger of zijn net bevallen (waaronder ik). Nu ben ik benieuwd hoe het zit met de kolfruimte, moeten we hier zometeen met z’n allen gaan zitten kolven? Het is niet zo’n grote ruimte en ze hebben er maar één.  Natuurlijk zal niet iedereen gaan kolven, maar alsnog lijkt het me een gek idee om met z’n drieën naast elkaar op een klein bankje te kolven. Ik ben benieuwd of dit veel voorkomt of dat je werk meerdere ruimtes beschikbaar moet stellen? Dat lijkt me namelijk sterk met zoveel mensen. Natuurlijk is borstvoeding geven en kolven heel normaal maar toch een beetje apart lijkt me? Ook omdat je de ruimte moet kunnen afsluiten. Dan moet je de deur open gaan doen voor iemand anders die ook moet gaan kolven. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn of dat dit überhaupt niet het geval zal zijn. </p>
 
Vaak wordt zo'n ruimte dan qua tijd verdeeld. Als je met 3-4 vrouwen kolft lukt dat wel, even met elkaar afspreken wie hoe laat gaat kolven. Volgens mij komt het niet vaak voor dat vrouwen samen gaan zitten kolven, maar als je dat niet erg vindt kan dat natuurlijk wel. 
 
Inderdaad verdelen qua tijd, het is niet anders. Je gaat waarschijnlijk ook niet alle 7 precies dezelfde maanden borstvoeding geven. En in het begin kolf je misschien 2 a 3x per werkdag, dat wordt op den duur nog maar 1 a 2x. Gewoon de tijd verdelen met elkaar, iedereen een kwartier na elkaar. En als er 2 zijn die het prima vinden om er samen te zitten is dat mooi makkelijk, ik zou daar zelf echt geen probleem in zien eerlijk gezegd, we hebben allemaal borsten en t is niets geks.

Fijn dat er een kolf ruimte is! Ik weet dat dit 'verplicht ' is, maar bij ons op het werk is er gewoon nergens ruimte voor dus kolven we op het toilet.. het is écht niet anders. Pauze ruimte hebben we ook niet.
 
Één kolf ruimte is echt al luxe hoor. Een tweede beschikbaar stellen lijkt me onnodig, het zal zeeeer zelden voorkomen dat er 7 vrouwen precies tegelijk moeten kolven. En anders sluit je jezelf op in een kast of op de wc ;)
 
Bij mij hadden de vrouwen een appgroepje en een schema met tijden. Een blok was 30 min (uitpakken, kolven, opruimen, dan heb je dat wel nodig). Je koos het tijdblok dat vrij was en als iemand stopte dan pakte je haar blok als dat beter uitkwam. Gaf nooit problemen en ook ruilen kon via de appgroep makkelijk. Dus ik adviseer om een papier met tijdsblokken voor iedere werkdag te maken en een vrije ruimte waar vrouwen hun naam en telnr kunnen invullen. Met de hand kunnen zij dan in de kolfruimte aangeven wanneer zij willen kolven en die plek reserveren. Werkte op mn oude werk super. Stond je nooit voor n dichte deur en iedereen blij.
 
Terug
Bovenaan