Kolven afbouwen /harde plekken

<p style="text-align: left;">Hoihoi, mijn zoontje is nu ruim 3 weken oud. Ik ben vanaf dag 2 gaan kolven omdat hij niet goed aanhapte. Eerst 7x per dag maar al snel 5x per dag. Ben nu sinds een week aan het afbouwen omdat ik er echt niet gelukkig van wordt en Mats het ook veel beter doet als hij kunstvoeding krijgt,lijkt veel meer vol te zitten hiervan .</p><p>Heb 4 dagen lang 4x per dag gekolfd, toen een paar dagen 3x per dag en ik doe het nu 2x per dag als ik druk erop voel en dan vaak maar 5 minuten. </p><p>Maar nu vroeg ik me af wanneer ik volledig kan stoppen met kolven? En ik heb dus continu harde plekken in mijn borsten. Dit heb ik al wel sinds het begin dat ik kolf, echt onwijs irritant. Masseer het steeds weg maar het blijft terug komen. Gaat dit vanzelf over? </p><p>Alvast bedankt voor de reacties! :) </p><p> </p>

Merk je na een paar dagen 2x kolven verschil? Dat je borsten minder vol zitten aan het einde van de dag?
Dan kan je proberen 1x per dag, en na een paar dagen kun je een dag overslaan. En dan alleen nog doen als ze overvol zitten, en dan zou het snel klaar moeten zijn.
En harde plekken kun je idd hebben als ze te vol zitten. Wegmaseren is inderdaad goed.
Succes met afbouwen! Hopelijk lukt het zonder problemen. Anders kun je altijd advies inwinnen bij een lactatiekundige.

Bij mij ging het afbouwen vanzelf, maar mijn kindjes waren al een stuk ouder. Ik heb wel altijd begrepen dat het 1 week kan kosten om 1 voeding af te bouwen. Als dat klopt, dan ga je wel vlot. 

Hee pareltjuuh
Mijn baby is nu 4 weken en ik zit ook te twijfelen om kunstvoeding te doen. Waar aan merk jij aan je kindje dat hij of zij langer vol zit? Minder huilen? Mijn baby huilt veel en maakt korte slaapjes..

Toen ik ging afbouwen ben ik ook salie pillen gaan slikken en salie thee gaan drinken. Dit remt de productie namelijk. 
De harde plekken duurde bij mij toen nog maar 4 dagen. 
Succes! 

Bedankt voor de tips! Ik merk dat als we hem een fles nutrilon geven 120ml hij het hierna 4 uur volhoudt terwijl hij na een fles borstvoeding 120ml na 3 uur of soms nog minder komt. Ook spuugt hij heel veel en na kunstvoeding minder dan na borstvoeding. Geen idee waar het aan ligt.. Maar in combinatie met dat ik gek werd van het kolven dacht ik bij mezelf waar ben ik eigenlijk mee bezig.. 

Ik ben het kolven steeds in tijd gaan afbouwen. Van 10 min per keer, naar 8, naar 6,4 en op t laatst naar 2 min alleen nog in de ochtend en avond (even de druk eraf). Steeds n voeding er tussenuit halen. Ging vanzelf en best wel snel (binnen een week)

Terug
Bovenaan