Kolven en bijna borstontsteking

Ik heb een vraagje aan moeders die ook alle borstvoeding kolven. Ik doe dit met een electrische kolf, maar nu heb ik twee keer al bijna borstontsteking gehad. Dat is erg vervelend. De eerste keer kwam het denk ik echt omdat ik mijn borst niet goed genoeg leeg kolfde of misschien te veel tijd tussen 2 keer kolven, maar de tweede keer maakte ik mijn borst echt goed leeg.

Als ik ga werken wil ik eigenlijk wat minder vaak kolven per dag. Nu doe ik het 6-8 keer per dag.  Iris is nu 8 weken oud.  Hoe vaak kolven jullie? En hebben jullie ook weleens dreigende borstontsteking gehad? En wat deden jullie om dit te voorkomen. Op mijn werk wil ik namelijk ook geen borstontsteking krijgen, want ik  ga al minder werken, dus moet er niet aan denken dan ook nog ziek te zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten  Henriette
 
Hoi Henriette

Mijn zoontje is nu 4 1/2 maand en ik kolf al bijna twee maanden volledig, omdat hij de borst niet meer wil. Ik kolf om de 4 a 5 uur. Ook kolf ik op het werk, om 10.30 en om 14.30. Ik heb de dubbele kolf van medela, per borst kolf ik ongeveer 120cc. Ik heb gelukkig nog nooit een borstontstekig gehad. Wat ik wel altijd doe tijdens het kolven is naar de tepel toe mee masseren.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel succes ermee

doei doei, Clau
 
Hoi,
maak je geen zorgen, in de eerste weken heb ik ook aan elk borst een borstontsteking gehad. Later niet meer, hoeveel tijd ik tussentijds ook niet gekolfd had, maar ik wil je wel waarschuwen. Als ik steeds langer tussen door niet kolfde, ging mijn melkproduktie steeds lager zitten. Dus ook al heb je genoeg melk in de koelkast en vriezer, toch in dezelfde ritme doorgaan.
Veel succes
 
hoi henriette,

Ik kolf ook volledig, mijn zoontje Yorick is nu 3 week en vorig weekend had ik een beginnende borstontsteking. Ik heb ondanks de pijn, gewoon doorgekolfd, wel met minder vermogen.
Na 3 dagen werd de pijn minder en sindsdien heb ik alleen zo nu en dan nog pijn bij het aanleggen van de kolf.
Ik kolf zo vaak, als dat Yorick drinkt op een dag, gemiddeld zo'n 6 a 7 keer.'
s Nachts kolf ik alleen wanneer Yorick zich meld, en dat is erg afwisselend, hij heeft zelfs de laatste 3 nachten al doorgeslapen.
Ik kolf met de medala, mini electric en dan kolf ik om en om en dan 6, 5 en daarna 4 minuten.
Het bevalt mij op deze manier prima, hoop dat je er wat mee kunt.

Groetjes Marjon
 
Dankjewel voor jullie reacties. Gelukkig gaat het nu weer goed. Ik had denk ik even pech dat ik twee keer snel na elkaar er last van. En volgens mij had ik dus iets te hard gemasseerd. Nu gaat het weer goed. Doordat ik veel zat te lezen op internet, kwam ik er ook achter dat je borstvoeding rustig moet afbouwen. Omdat ik over twee weken weer moet werken, ben ik daarmee begonnen. Elke week bouw ik 1 voeding af. En vanaf nu ga ik Iris half flesvoeding en half borstvoeding geven, zodat ze nog wat langer kan genieten van de borstvoeding en alle voordelen van weerstand.
 
Terug
Bovenaan