Kolven en fles/speen

Hallo,

Hier nog een vraagje..

Senne (bijna 3 weken) krijgt volledig borstvoeding. Al in de kraamweek ben ik gestart met het voeden aan één borst per keer, omdat ik heel veel stuwing heb. Nu nog moet Senne niet stoppen halverwege het drinken, want dan spuit het werkelijk eruit. Hoewel eigenlijk wordt aangeraden ongeveer 20 minuten te voeden, drinkt Senne maar een minuut of 8 en heeft daar voldoende aan. Ze komt harststikke veel aan, heeft ruim voldoende luiers en meldt zich nu 7xper 24 uur.

Nou moet ik binnenkort incidenteel gaan kolven. Maar hoe veel heb ik nodig per voeding? Is dit een kwestie van uitproberen wanneer ze genoeg heeft of moet ik me aan richtlijnen houden?

En dan nog  iets: ik heb gelezen over tepel-speenverwarring, dat het beter is de eerste weken geen fles of speen aan te bieden.. Hoe zit het met het combineren van fles en borstvoeding? En mag je vanaf een bepaalde periode ook een speentje gaan gebruiken als je borstvoeding geeft?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Groetjes,
Dionne

Hoi Dionne,

Toen Esther 3 weken was, dronk ze 100 tot 120cc afgekolvde bv als ze een afgekolfd flesje kreeg. Ik had in de kraamweek ook veel stuwing en Esther kon toen niet goed aanhappen, dus ze kreeg al vanaf de kraamweek af en toe de fles. Nooit problemen mee gehad, ze wisselde heel makkelijk van de fles naar de borst en omgekeerd. De speen heb ik toen nog niet gegeven, ik wilde het niet nog ingewikkelder voor haar maken. Na 4 weken ben ik overgestapt op kv en toen gebruikte ik hypo-allergene flesvoeding, want die is net als bv licht verteerbaar, dus dat wordt meestal aangeraden. Ging helemaal prima, dat dronk ze meteen.
In principe raden ze je aan niet de fles te geven tot ze 4 - 6 weken oud zijn en ook tot die tijd te wachten met het geven van een speen. En als je wilt combineren bij voorkeur gekolfde melk geven en anders hypo-allergene melk.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groetjes,

Eveline

Hoi Dionne,
bij onze oudste heb ik af en toe een flesje gegeven met afgekolfde melk toen hij ongeveer 5 weken was. Dit ging prima. Ik wilde 'oefenen' voordat ik weer ging werken. Het maakte hem toen niks uit. Volgende week is Floor 4 weken, en dan moet ik zelf zondag weg, ze krijgt dan ook haar eerste flesje. Ik ben benieuwd of zij dit ook zo goed vindt als haar broer. Ik weet alleen niet meer hoeveel ik toen kolfde voor een voeding. Ik ga in ieder geval voor zondag een flinke fles kolven . Je weet maar nooit hoe hongerig zo'n klein mensje kan zijn. Ik hoor na die tijd wel hoeveel ze heeft gehad. Kan ik daar de volgende keer rekening mee houden.
Groetjes van Ruth

hoi dionne,
in mijn kraamweek heeft onze zoon al een speentje gekregen, omdat hij een enorme zuigbehoefte had. De eerste kraamverzorgster was er huiverig voor, maar toen jaap in 2 dagen 300gr was aangekomen zei de kraamverzorgster van de laatste dagen dat als je kindje zoveel aankomt, je je echt geen zorgen hoeft te maken over tepel/ speen verwarring!!
En als is het lastig dat er zoveel voeding inzit, het is toch lekker om te weten dat je (meer dan) genoeg hebt!!!
Wat betreft hoeveelheid, is er een rekensommetje dat je kan hanteren:
150 x gewicht kindje in kg (bijv, 4,6) gedeeld door aantal voedingen per dag. Er is ook een rekensommetje met 115, maar dat lijkt me weinig en op site van borstvoedingsforum las ik dat officiële vereniging nog 150 aanhoudt...

Bij jaap zou dat nu zijn: 150x6 gedeeld door 6 is 150ml. Maar ben gister begonnen met werken en vriendlief heeft dus gekolfde melk per fles gegeven: 1e voeding dronk hij maar 80cc (en dus 70cc weg kunnen gooien . Daarom eerst wat minder geven en evt wat extra erbji opwarmen!) Vandaag dronk jaap 1x 120 en 1x 140ml. Ff uitvogelen dus wat je kindje nodig heeft.
Gelukkig heb ik behoorlijke voorraad opgebouwd door tussen 2 voedingen te kolven, 1x per dag. (geef 2 borsten per keer).
Groetjes en succes ermee!! Mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Terug
Bovenaan