Kolven en nachtdiensten na 9 maanden werken.

<p>Mijn zoontje in inmiddels 9 maanden en ik geef nog steeds 2 a 3 keer per dag borstvoeding. Ik werk wisselende diensten en het lukt me overdag om in de pauzes te kolven. Vanwege de borstvoeding heb ik de afgelopen maanden geen nachtdiensten hoeven draaien. Alleen weet ik niet of dat na 9 maanden nog steeds zo is. Ik wil hierover graag in gesprek met mijn leiding gevende maar wil dan graag goed op de hoogte zijn van mijn rechten. </p><p>Als ik nachten werk slaap ik van half 8 tot 1 en van 5 tot 8 ongeveer. Mijn borstvoedingsmomenten vallen daar precies in dus het zou fijn zijn als ik nog zo lang als ik borstvoeding geef geen nachtdiensten zou hoeven draaien. </p><p>Is er iemand die hier ervaring mee heeft? </p><p> </p>

Ik weet niet of die cao afhankelijk is. Volgens mij vervalt na 9 maanden het recht om geen nachtdiensten meer te hoeven doen vanwege borstvoeding.
Maar mogelijk is hier met je werkgever wel aan uit te komen. 

Je hebt inderdaad het recht om geen nachten te draaien tot je kind 1 jaar is. Lees deCao en geef gewoon aan dat je van dit recht gebruik wil maken! 

Ik ben deze week ook weer begonnen na mijn verlof, werk zelf als verpleegkundige in het ziekenhuis. Heb het daarom ook opgezocht...En wat ik er over kan vinden is dat je het recht hebt om tot 9 maanden te kolven/voeden onder werktijd. En maar tot 6 maanden geen nachtdiensten werken. Dit is volgens de arbeidstijdenwet, maar weet niet of jouw cao wat anders zegt.

Ligt idd aan de sector waar je werkt. Bij mij is het geen nachtdienst tot 6 maanden en kolfrecht tot 9 maanden. Als je twijfelt kun je de vakbond bellen, die zoeken het zo voor je uit.. 

Terug
Bovenaan