Kolven en voorraad borstvoeding

Hoihoi,

Wie herkent onderstaande en hoe gaan jullie hiermee om?

Ik geef borstvoeding en ben ondertussen alweer aan het werk.
Als ik werken, moet ik natuurlijk kolven.
Emma krijgt 3 flessen van 180 mee naar de oppas. Ze drinkt deze niet altijd leeg, maar soms wel.
Alleen als ik kolf, krijg ik er op een dag geen 3 porties van 180 uit. Dus vul ik het gekolfde steeds aan met voorraad, alleen begint die voorraad aardig klein te worden.
Ik zou het zonde vinden als ik hierdoor moet stoppen met borstvoeding, maar hoe kom ik aan genoeg voeding?
Emma drinkt altijd aan 2 borsten, dus er blijft nooit een borst "over" om leeg te kolven.

Ik werk onregelmatig, en als ik avonddienst heb, krijg ik al helemaal minder afgekolfd...

Emma is nu 5 maanden, als ze 6 maanden is, moet ik ook weer nachtdiensten gaan draaien. Daar zie ik helemaal tegenop wat betreft borstvoeding!

Groetjes Hada en Emma

Hoi!

Ik had hetzelfde idd - ik werk maar twee dagen, maar het was een ramp de hele week om te zorgen dat ik voldoende had afgekolfd! Inmiddels hebben we 'm laten wennen aan kunstvoeding zodat het geen ramp is als er een keer niet voldoende bv staat, en dat geeft al een hele geruststelling moet ik zeggen.

Verder heb ik de syntocinon neusspray gevraagd aan de dokter zodat de toeschietreflex sneller komt als het kolven echt niet lukt. (Maar ik moet zeggen, hoe vaker je het gebruikt hoe minder het werkt, dus ik gebruik het inmiddels alleen als het écht niet lukt.)

Wat ook schijnt te helpen is 's morgens kolven, na de nacht schijn je iets meer melk te hebben. En als je eerst kolft en daarna je kindje laat drinken is ook handiger dan andersom. Want je kindje krijgt er meer melk uit dan dat je kolft.

Kijk anders eens op borstvoeding.com of borstvoedingscentrum googelen.
Wij hebben in Zwolle een borstvoedingscentrum waar je altijd terechtkunt met vragen en voor cursusavonden. Dat werkt echt heel fijn, want het cb heb je geen donder aan is mijn ervaring. Zeker niet als het over bv gaat, schiet niet op!
Ben pas nog naar de cursusavond "van borst tot boterham"  geweest van het borstvoedingscentrum hier en daar heb ik weer veel geleerd.
Ik was ook bang een tijdje geleden dat ik niet voldoende melk meer had en het cb adviseerde al om bij te gaan voeden terwijl ik dat helemaal niet wilde ivm allergiën.
Kom ik er bij het bv centrum achter dat ik mijn flessen veel te vol kolfde en dat dat helemaal niet hoefde! (Ik deed 210 cc terwijl 180 max echt genoeg was!)
Geen wonder dat het kolven niet lukte!
En ik maar denken dat mijn zoontje nu eenmaal zoveel melk nodig had omdat hij altijd nog wel wilde drinken na zo'n volle fles! Blijkt gewoon dat het verzadigde gevoel pas na een kwartiertje komt en dat ze alles wel willen om te zuigen, terwijl ze in principe al genoeg hebben gedronken. Dus zoveel melk hoefde niet eens per voeding!

Anyway, ik klets alweer veel te veel!
Ik zou even uitzoeken of er een bv centrum bij je in de buurt is en er echt heengaan met je vragen. Of anders ze online stellen, daar heb je veeeeeeel meer aan dat het consultatie bureau is mijn ervaring! Succes!

Groetjes Edith

Hallo,

Ook ik kolf op m’n werdagen niet voldoende voeding voor ons dochtertje (4,5 maand).
Dit los ik op door op m’n niet-werkdagen tussen de eerste twee voedingen 1 borst te kolven (die met de meeste ‘opbrengst’). Dus om ongeveer 7.00 uur drinkt ze uit twee borsten, om 9.00 uur kolf ik dan 1 borst en om 11.30 uur drinkt dochterlief weer gewoon uit twee borsten. Dat gaat prima zo.
Zeker als je het een paar dagen zo achter elkaar doet kun je aardig wat voeding bijkolven en ook weer een klein voorraadje opbouwen, zo is mijn ervaring.

(Ben nieuw op dit forum; ik lees al een hele tijd mee, maar besloot nu eens te reageren; hoop in de toekomst vaker mee te kletsen).

Groeten,
Wilmi

Ik sluit me bij Wilmi aan, hoewel ik wel probeer uit beide borsten iets te halen, om te voorkomen dat ik scheef ga lopen
Wat ik ook heb gemerkt is dat ik dan de dagen dat ik werk ook meer eruit haal. Je borst past zich namelijk erg snel aan. Ik doe dit trouwens niet altijd, hoor. Soms schiet het er bij in.
Ik geef Amber 2 flesjes van 200 ml mee naar de opvang. Die krijgt ze rond 11 uur en rond 15.00. Het wisselt nog wel per dag. Als we thuiskomen rond 18.30 lukt het meestal nog net om iets in de magnetron te gooien voor ze wil eten. Hoewel we ook regelmatig 'samen' eten. Ik heb zo'n verrijdbaar tafeltje voor dit soort noodgevallen. Kind aan de borst, moeder aan het diner.
De 4 dagen dat we samen zijn, komt ze meestal vaker op een dag voor voedingen als op de kinderopvang. Soms ook niet en die moment gebruik ik echt om extra te kolven.
Van de week was ze 's avonds niet tevreden met mijn borst. Ze was boos!! Toen heb ik mijn hele dagopbrengst van spaarzaam gekolfde melk er maar ingegoten met een flesje. Dan vraag ik me wel eens af: Waar heb ik al die moeite voor gedaan?? Vooral als het binnen 3 minuten op is...

groetjes sophie

groetjes sophie

Ik kolf ook geen hele voedingen per keer. M'n dochter drinkt op een werkdag 3 flessen van 180 ml (terwijl ze obv haar gewicht maar 135 per fles zou hoeven drinken). Ik kolf ook drie keer op m'n werk, maar de opbrengst is gemiddeld zo'n 100-120 per keer. Meestal heeft ze net de derde fles gehad als ik haar ophaal, dan kolf ik thuis nog een keer extra. Opbrengst is dan meestal maar 60/70, maar alle beetjes helpen.
Ik probeer ook op m'n vrije dagen tussen de voedingen door nog wat te kolven als dat nodig is. Dan is de opbrengst niet zo veel (30-60, veel meer wil ik dan ook niet aangezien m'n dochter anders niet zo veel heeft), maar door dat een paar keer te doen heb ik dan toch weer de derde voeding bij elkaar gesprokkeld.

Maar zelfs dan nog gaat ook mijn voorraadje langzaamaan achteruit. Toen ik begon met werken had ik 27 VIA-bakjes in de vriezer, nu nog maar 12 geloof ik. Ik hoop dat m'n dochter binnenkort naar 2 flessen gaat als ik werk (dat kan ze bijna, want die derde krijgt ze nu meestal dus net voor ik kom, maar ze redt het dan echt niet langer), dan is het probleem voor mij verholpen, want twee voedingen kolven lukt me dus wel in 3 à 4 keer kolven.

Als je vragen hebt over dit soort onderwerpen: kijk ook eens op http://www.borstvoedingsforum.nl, daar is een apart gedeelte over kolven, waar je al je vragen kwijt kunt en altijd snel antwoord krijgt.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

hoi hada,

lastig he, al dat gedoe om genoeg voeding te krijgen. Ik kolf op mijn werk ook niet altijd genoeg, maar sinds ik met een dubbele electische kolf afkolf, komt er wel meer uit. Als ik dan ook nog een babyboekje(wij jonge ouders oid) erbij lees, heb ik toch een aardige productie. Als ik echt te weinig heb, kolf ik op mijn werk(ik ben verpleegkundige) een keer extra. En vorige week was ik 3 dagen weg, en had ik niet genoeg bv voor de oppas, toen heb ik friso hypoallegeen poeder erbij gekocht en dit dronk aaron (6 mnd, 9,2 kg, 72 cm) ook op. Hij krijgt 140 cc per keer met een lepeltje(!) omdat hij een flesweigeraar is. Gelukkig hoef ik het zelf niet te geven.  En als ik de volgende dagen vrij ben, geef ik hem een keer extra de borst. Volgende maand ga ik ook weer de nachtdienst in.Dan geeft mijn man hem om 6-7 uur zn voeding, en kolf ik op mn werk nog een keer om 6 uur. Als ik wakker word, kolf ik(ong.12 uur). En dan de volgende voeding(ong.14.30) ga ik zelf geven op het kdv.  
Ik zie wel hoe  het loopt.    

succes!! gr, bianca

Terug
Bovenaan