kolven lukt niet meer!!!!

Sinds 2 dagen wil het kolven niet meer lukken. Had ik anders per kolfbeurt zo'n 150 ml per keer, nu doe ik daar bijna een hele dag over. Ik heb de kolf al door laten meten en die heeft nog genoeg kracht dus daar ligt het niet aan. Vandaag op mijn vrije dag heb ik de kleine meid regelmatig aangelegd en tussendoor ook nog getracht te kolven. Hopelijk dat ik het zo weer op gang breng.
Maar ik baal zo verschrikkelijk, ik had het graag nog een paar maanden vol gehouden. Zou het nu echt afgelopen zijn? Of zal het maar een dip zijn, hopenlijk  wel een van zeer korte duur.
Heeft iemand de gouden tip om het weer zo gauw mogelijk op gang te brengen, of zal "de put"opgedroogd zijn?

Ben benieuwd naar jullie tips.

Groetjes, Marianne
 
Hoi Marianne,
Ik kolfde ook heel weinig bv als ik ongesteld moest worden, misschien jij ook? Wat ik deed is om de 2 uur kolven (was wel heeel vermoeiend). En na de ongesteldheid was het weer normaal.
veel succes
 
Marianne,

Ik geef mijn dochter nu al 11 maanden BV, ik kan mezelf dus inmiddels wel een expert noemen...
En ik heb meer dan eens hetzelfde probleem gehad als jij nu hebt. Dan dacht ik: help ik heb niks meer...het is nu echt afgelopen met de BV. Maar elke keer kwam het toch weer goed.
Ik heb ook van die periodes gehad dat het kolven helemaal niet lukte, vreselijk was dat.
Soms vermindert je productie gewoon ineens wat, inderdaad bijvoorbeeld door ongesteldheid, ovulatie, stress of iets anders. Als je dan gewoon thuis bent bij je kindje is er niets aan de hand, leg je lekker vaak aan en dan is de productie binnen een paar dagen weer op gang. Maar als je moet werken is het een ander verhaal, want dan zit je op je werk met zo'n lege kolf en krijg je er echt niets uit!
Ik heb wel een heleboel tips, maar de belangrijkste is:
VOLHOUDEN!!! En vaak aanleggen als je thuis bent. De productie neemt echt weer toe, het is niet 'over', of 'op' met de BV, het duurt alleen even tot de productie weer toeneemt. Vooral niet gaan bijvoeden met flesjesfurmulemelk, want dan neemt de productie alleen maar verder af en ben je in een neerwaartse spiraal beland.

Verder nog wat tips:
- Als je toeschietreflex moeilijk op gang komt tijdens het kolven, kun je daar een spray voor halen bij de huisarts met oxytocine (Syntocynon-spray), dit wekt de toeschietreflex op en zo krijg je zelfs uit een schijnbaar lege borst nog melk. Dit zou je dan kunnen gebruiken tot je productie weer op gang is.
- Minder lang, maar wel vaker kolven (ook al komt er weinig uit)
- Als je thuis bent heel vaak aanleggen
- Ik weet niet of je nog een avondvoeding geeft, maar je zou bijvoorbeeld 's avonds voordat je naar bed gaat nog even kunnen kolven
- 's Ochtends je borsten leegkolven nadat je kindje gedronken heeft (vaak zijn je borsten dan heel vol, dus dan heb je nog wat te kolven, en dit stimuleert je productie weer)
- Zodra je het gevoel hebt dat je kindje je borsten niet helemaal heeft leeggedronken: de kolf erop! En leegkolven.
 Dus ook beetjes kolven als je niet hoeft te werken, stimuleer je de productie ook weer mee (dat doe je nu al, toch?).
- Vooral heel erg vaak aanleggen als je er bent, want je baby 'kolft' het beste!
- En niet wanhopen, want na een paar dagen is het echt weer zoals vanouds.
Dus het kost misschien even wat moeite, maar dan kunnen jullie weer een hele tijd genieten van de BV!

Heel veel succes, als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Janneke
 
hoi,

Ik kan bijna niets meer aan mijn voorgangster toevoegen. Alleen dat ik uit ervaring weet dat de neusspray heel goed werkt.

Ik kolfde op mijn werk te weinig let wel 20cc per kolfbeurt.
Daarna met spraya ruim 150cc.

Ondertussen geef ik 17 maanden bv en ook met ups en downs van te weinig bv enz en veel aanleggen hielp hier ook goed.

succes en niet opgeven hoor.
 
Dames bedankt!
Alle tips heb ik van harte genomen. Inderdaad de menstruatie zat er aan te komen. Al stelt het niet veel voor. De spray is een super middel en het vaak aanleggen vind ik nu in het weekend minder vervelend. Is wel lekker knus. De hoop dat ik het nog zeker 3 maand vol kan houden heb ik nu weer terug. Wie weet wordt het misschien nog wel langer.
Hebben jullie na 6 maand wel fruithapjes o.i.d. gegeven of is het echt puur en alleen borstvoeding gebleven?
Groetjes,

Marianne
 
Marianne,

Fijn om te horen! En veel sterkte ermee! Als je nog eens wat wilt weten/vragen: aarzel niet!
Ik ben natuurlijk na 6 maanden fruit en groente hapjes gaan geven. Onze dame eet nu volledig met de pot mee (is 10 maanden en 3 weken) naast de BV.
Voordeel van wachten met eten geven tot 6 maanden is dat je eigenlijk niet hoeft te pureren. Geef je kleintje dan maar eens een zacht gekookt worteltje en kijk wat ze ermee doet! Het wordt een hele smeerboel maar is geweldig om te zien. En onze kleine is met deze methode een fantastische eter geworden!

Groetjes Janneke
 
Terug
Bovenaan