Kolven met werk

Ik heb een dochtertje van ruim 6 weken. Ze krijgt borstvoeding en groeit er goed op. Ze komt wel om de 3 uur, en s nachts hoogstens een keer om de 4. Je kunt er bijna een klok op gelijk zetten.

Nu ben ik begonnen met oefenkolven en flesje geven. Op zich gaat het goed, alleen krijg is bij 1 kolfbeurt (ipv een voedingsbeurt) slechts 120 ml eruit en drinkt ze ongeveer 170. Dit betekent dat ik s morgens na het voeden nog eens 50 ml extra moet kolven om aan 1 voeding te komen. Niet erg maar hoe moet ik dat gaan doen als ik 3 flessen per dag op het KDV moet achterlaten? Ik zou dan toch per kolfbeurt 1 hele voeding bij elkaar moeten krijgen? En zo kan ik ook nauwelijks een voorraadje opbouwen. Lastig, iemand ervaring of tips?

gr.
Wenser
 
Ja dat is inderdaad lastig.
Drinkt ze die 170 ook echt denk je als je een flesje geeft of niet?
Als je kolft kolf je meestal minder dan dat je baby aan de borst zou drinken.
Wat je zelf al aangaf kun je na iedere voeding je borsten leeg kolven en zo een voorraadje aanmaken, vooral s morgens of als er langer dan 3 uur tussen de voedingen heeft gezeten zal je nog melk over hebben.
De kans bestaat dat als je na iedere voeding nog kolf dat je meer melk gaat aanmaken.(vraag en aanbod)
Als het helemaal niet lukt kun je altijd overwegen om bijv de dagen dat je werkt 1 voeding voor een flesvoeding te vervangen.
Je moet dan zelf wel gewoon kolven maar zo kom je dan ws toch aan de hoeveelheid die je nodig hebt.
 
Mijn dochter dronk tegen de tijd dat ze naar het KDV ging ongeveer om de 4 uur, dus ik hoefde maar 2 voedingen mee te geven. Om die bij elkaar te kolven, kolfde ik op mijn werk 3x. Meestal haalde ik het met 3x kolven net, maar niet altijd. Dus toen ben ik ook op zaterdag ochtend gaan kolven om in elk geval genoeg te hebben.

Je hebt niet heel veel voorraad nodig hoor.
Wat ik dinsdag kolfde ging woensdag mee,
wat ik woensdag kolfde ging donderdag mee,
wat ik donderdag kolfde ging vrijdag mee,
Wat ik vrijdag kolfde ging de vriezer in en op dionsdag kreeg ze ontdooide melk uit de vriezer mee, om zo de voorraad melk daar vers tehouden.

De eerste voorraad heb ik opgebouwd door 's morgens na het voeden te kolven. Ik had 's morgens meestal zoveel melk dat mijn dochter maar 1 borst dronk. Door elke ochtend te kolven ging mijn productie 's morgens wel omhoog, maar dat was juist handig omdat ik een voorraad aan wilde leggen

Heel veel succes. Het kost wat doorzettingsvermogen maar het is wel heel mooi om te zien hoe je kindje groeid om je eigen melk.
 
Ik heb meestal een fles erbij gegeven, omdat ik ook te weinig kolfde.

Mijn ervaring is ook, dat je met kolven minder krijgt dan wanneer ze zelf drinkt.
Het kolven 'smorgens na de voeding is bij mij nooit een succes geworden, omdat ze altijd beide kanten helemaal leeg dronk.
Toch had ik op een gegeven moment wel een voorraadje in de vriezer, maar ik weet niet meer waar die vandaan is gekomen. Waarschijnlijk toen er een voeding af ging toch blijven kolven ofzo.
 
Ik zit met hetzelfde probleem.
Het advies was om 's morgens een uur na de 1e voeding nog eens te kolven om zo een voorraad aan te leggen.
Dat werk bij mij dus niet ( ik krijg er vaak maar 10-20 ml uit).
Ik heb nu nog wel een aantal voedingen in de vriezer, en kan nog even voorruit maar als ik het niet bij kan houden dan ga ik er flesvoeding bij geven op de dag dat ik lang werk.
(ik werk ma,di,wo avond en vrijdag een lange dag)
 
Bij iedereen ook verschillend dus. Grappig is dat. Ik wil idd. wel blijven kolven als er een voeding af gaat, maar als dat precies de nachtvoeding is, dan weet ik niet hoe lang ik dat volhoud. en door s morgens na te kolven heb ik idd wel meer nu in de ochtend, dus dat wordt dan wel extra aangemaakt denk ik. Voorlopig drinkt ze nog om de drie uur, dus echt voorraad opbouwen gaat nog niet. Wel fijn om te weten dat evt. 1 flesje bijvoeden ook gewoon kan.

Bedankt voor de verhalen, ik zal het tegen die tijd ook nog eens op het CB navragen, wat voor mijn specifieke situatie t beste is.

groetjes
Wenser
 
hollo mijn vriendin kolvden met de baby naast haar dat werkten bij haar heel goed en ik ging ontspannen lezen als je je goed kan ontspannen en dan gaat afkolven beter bij mij werkten het ook ik had bijna niks meer ik dacht allen maar voel me net een koe met dat gemelk dat is niet goed probeer te ontspannen op je eigen manier mischein wert dat en heel veel moeders hebben s avonds minder melk omdat je zo druk bent ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes dicky
 
Terug
Bovenaan