kolven of niet?

Mijn zoon geef ik nu 8 weken borstvoeding en het gaat prima, toch is er in de ochtenduren wel een probleem:

Hij drinkt rond 8.00 uur 1 borst leeg en valt dan weer voor uren in slaap, het is nu 12.30 uur en hij slaapt nog, ik heb nu pijn in mijn borst en heb spijt dat ik niet afgekolfd heb, maar steeds denk ik dat hij dadelijk toch wakker wordt en dan stel ik het uit.
Ik heb al regelmatig de andere borst afgekolfd, maar is er geen andere oplossing? Beide borsten drinken is te veel voor hem, moet ik dan 10 minuten aan elke borst laten drinken of zo?
Wat is jullie advies?

meid als je pijn heb ga dan aub afkolven want tja pijn is niet fijn. en zeker die pijn niet.
wat je eventueel ook kan doen is een keer gewoon van borst verwisselen. de ene keer de een en de andere keer de ander. misschien is dat een idee?

Hoi Jeanne,

Ik geef ook borstvoeding. Mijn zoon is nu 4 weken.
Jouw voorstel om elke borst 10 minuten aan te bieden zou ik niet doen. Dan zou je baby alleen maar voormelk krijgen. Dat is heel waterig en bedoeld om de dorst te lessen. Het voedzame deel, de achtermelk die vetter is, zou hij dan niet krijgen.
Probeer hem gewoon wat eerder wakker te krijgen. Als dat net zo'n probleem is als met mijn kindje (die slaapt gewoon door wat ik ook doe!), ga dan kolven om de ergste druk er af te halen, maar kolf je borst niet helemaal leeg. Hoe meer melk er uit je borst wordt gehaald, hoe meer je aanmaakt (vraag en aanbod principe) en dus hoe meer je kolft, hoe meer last je zult hebben van gespannen borsten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes,
Daisy

Ik geef mijn dochter altijd 10 min de ene borst en aan de andere borst laat ik haar uitdrinken. Bij de volgende ronde laat ik haar 10 min aan de kant waar ze het laatst aan was en gaat ze weer aan de andere kant uitdrinken. Dit is op advies van de kraamverzorgster. Soms wil Olivia ook maar 1 kant en dan valt ze in slaap. Ik doe dan even haar luier. Daar wordt ze wakker van. Dan kan ik weer verder met de andere borst en laat ik haar lekker uitdrinken. Zo krijg je geen ongelijke borsten en heb je kans dat je niet hoeft af te kolven.

Groetjes,
Kirsten mv Olivia

Terug
Bovenaan