Kolven op het werk

Hoi lieve mama's,

Ben op zoek naar ervaringen van jullie.
Volgende week maandag begin ik weer met werken. Dit nadat mijn dochter op 1 april is geboren. Ik heb na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof en een paar weken vakantie opgenomen om haar een goede start te kunnen geven. Dit is zeker gelukt!

Nu had (en heb) ik een verantwoordelijke job, met daarbij de nodige hectiek en agenda-druk ivm adviesgesprekken met managers. Met mijn leidinggevende heb ik besproken dat ik in elk geval tot mijn dochter 9 maanden is gebruik wil maken van het kolfverlof. Dit betekent dat ik niet drie dagen van 8 uur, maar drie dagen van 6 uur inzetbaar ben. Uiteraard zal ik die 2 uur kolven per dag wellicht niet in zijn geheel benutten.

Nu had ik altijd een volle agenda met afspraken en zal ik die ook weer krijgen. Dit betekent nog strakker plannen voor mij, om in elk geval tijd en ruimte voor het kolven te hebben. Ook wil ik er niet teveel stress van krijgen, omdat dit waarschijnlijk van invloed zal zijn op mijn productie.

Ik ben even benieuwd of er hier mama's zijn die ook in deze situatie zaten en of jullie tips voor mij hebben? Hoe hebben jullie (op voorhand aan de voorkant) begrensd? Wat heeft hierin wel en niet gewerkt?

Alvast bedankt.

PS: ik denk dat ik ook een beetje op zoek ben naar 'steun' of ervaringsverhalen. Die zijn dus ook welkom!
 
Heb je het met je leidinggevende ook gehad over het verminderen van taken? Je kunt natuurlijk niet in 6 uur doen wat je normaal in 8 uur doet, dat is ook geregeld in de wet bij het kolfrecht. 


Verder vooral zorgen dat je agenda op vaste tijden geblokkeerd wordt om te kolven. Start bijvoorbeeld met 4x30 minuten, zodat je voldoende tijd hebt om rustig te kolven. Als blijkt dat je met minder tijd toe kunt, kan je dat altijd nog aanpassen. Andersom is lastiger. 


Heb je een fijne kolfruimte waar je rustig en ongestoord kunt kolven? Dat helpt ook om te ontspannen. 

Zorg verder dat collega's etc op de hoogte zijn zodat ze er rekening mee kunnen houden en je ook makkelijker zelf begrenst. Je kunt dan makkelijker zeggen 'nu niet ik kolf' dan wanneer mensen het niet weten. Bovendien weten ze dan beter wat ze (niet) van je kunnen verwachten. 


Tenslotte, kijk of je alvast een klein voorraadje kunt aanleggen. De eerste periode is altijd wennen; weer werken, zonder je kindje zijn, kolven. Dan kan het heel goed dat je daardoor wat minder kolft. Als je weet dat je wat achter de hand hebt geeft dat rust. 
 
Ik heb een paramedische praktijk en zie de hele dag patiënten. Kolven was voor mij dus ook een uitdaging. Ik heb er voor gekozen om in de ochtend iets later te beginnen zodat ik thuis nog kon voeden. Vervolgens heb ik een langere lunchpauze genomen zodat ik na de lunch kon kolven. 1 keer kolven per dag bleek bij mij toereikend om mijn productie op peil te houden. In het begin dronk hij wel 2 flessen terwijl ik weg was maar dat kon ik opvangen met de vriezervoorraad. Al gauw dronk hij alleen tussen de middag en liep het dus mooi gelijk. Bij thuiskomst voedde ik dan meteen weer. Ik zag ook op tegen kolven op het werk maar was heel blij dat ik zo door kon gaan met borstvoeding geven. Op een gegeven moment ging de middagvoeding eraf en voedde ik 's ochtends vroeg, direct na werktijd en 's avonds en hoefde ik niet meer te kolven. Vervolgens afgebouwd naar alleen ochtend en avond en uiteindelijk alleen avond. Ben met 21 maanden pas gestopt. Nou ja, mijn zoon ;) Die vond het toen genoeg geweest. Heel mooi natuurlijk verloop. Veel succes!
 
Wat bij mij hielp was om mijn kolfmomenten duidelijk in mijn agenda te blokkeren. Ik zette ze er ook in als 'Kolven' en 'niet-beschikbaar', zodat al mijn collega's duidelijk konden zien wat de reden was van de blokkades in mijn agenda.
In het begin heb ik het eerste en laatste kolfmoment thuis gedaan (of voordat je online gaat), dus dan begon ik een half uur later en stopte ik een half uur eerder. En dan nog 2 kolfmomenten verdeeld over de dag, redde ik het prima mee. Later werd dat vanzelf minder. 
Waar ik vanaf het eerste moment ook heel strikt in ben geweest: ik ben tijdens kolftijd niet beschikbaar, dus ook niet per whatsapp of telefoon. Ik werk in een mannen-omgeving, die hadden weinig ervaring met kolvende vrouwen en dit hielp om de afspraken helder te houden. 
Overigens, ondanks dat ik in een mannenomgeving werk, kreeg ik alle medewerking en begrip. Open en duidelijk communiceren helpt!
Ik had trouwens ruim voldoende aan die 2 uur en heb ook na 9 maanden nog gekolft op m'n werk, daar heb je nog steeds recht op, alleen niet meer in 'de baas z'n tijd' oftewel het mag wel in die tijd, maar je zou dan gekort kunnen worden op je salaris. Maar mijn baas vond het allemaal prima. 
Nog één tip: laat je niet opjagen! want dat gaat echt je productie niet ten goede komen. Neem je tijd, ontspan en enjoy the ride! ;-)


Succes!
 
Ik ben werkzaam in het onderwijs en ik moet zeggen dat ik het ergens heel fijn vond toen de eerste lockdown kwam en ik niet meer op werk hoefde te kolven. Er was destijds een roostermaker die totaal geen rekening hield met mijn situatie en nog nooit gehoord had van kolfrecht. Ik werkte toen ook nog op 1.5 uur rijden van huis, dus dat was ook niet ideaal. Wat ik deed was vóór mijn werkdag begon 15 min kolven, na ong 2/3 uur nog een keer en de laatste keer vlak voor ik naar huis ging. Ik moest dit dus wel in mijn pauzes doen. Wel had ik een fijne kolfruimte, dat scheelt enorm. Ik zette vast alles klaar na het kolven zodat ik snel aan een volgende sessie kon beginnen. Na een tijdje stabiliseert je productie wel en voel je wel aan of je echt moet kolven of dat het nog even kan wachten. Ik had met drie keer kolven altijd genoeg voor de volgende dag en een wat er over was vroor ik in voor als het nodig was. Soms kolfde ik een keertje meer of minder, afhankelijk van hoe de dag eruit zag. In totaal 7 maanden gekolfd en toen kwam dus de lockdown. Was zo blij dat ik niet nog elke avond al die flesjes/slangetjes en borstschilden ook nog moest afwassen. Nu in verwachting van de tweede, gelukkig een baan op fietsafstand. Ik wil nu denk ik wel een handsfree kolf gaan aanschaffen zodat ik in ieder geval mijn handen vrij heb voor een kopje thee. Ik denk dat ik ga voor de Elvie kolf, die is ook nog eens stil en makkelijk schoon te maken. In ieder geval heel veel succes, het vergt even wat inspanning en gewenning maar het komt allemaal goed!
 
@Mvdf: als je de handsfree kolf niet wilt gebruiken om echt tijdens je werk (in jouw geval voor de klas) te gebruiken, kun je ook eens kijken naar de youha the ins (https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/the-ins-draagbare-borstkolf.html) Deze is wat zichtbaarder en minder stil dan de Elvie, maar een stuk goedkoper en wat ik begrijp ook betere prestaties wat betreft kolven.
 
Wow, wat fijn jullie reacties te lezen en daarmee ervaringen!

Ik werk ook in een mannen omgeving en denk dat dit wellicht voor onbekendheid zorgt, maar mogelijk ook juist tot meer begrip en minder vragen.

Ik heb het geluk dat ik al vanaf dat mijn dochter drie weken was veel heb gekolfd, omdat ik s ochtends zo vol zat dat het in mijn dochters gezichtje spoot. Dus voor de ochtend voeding kolfde ik altijd. Soms kolfde ik ook als ze s avonds op bed lag, dus voor de de eerste keer s avonds/s nachts kwam. Met resultaat een volle vriezer lade voorraad. Ik hoef daar dus voorlopig gelukkig geen stress om te hebben ?Het idee is dat als ik straks afgebouwd ben, ik daarmee nog een kleine maand kan verlengen. Ik vul nu dus aan en werk volgens het principe 'last in first out'.

De kolf momenten ga ik zeker duidelijk in mijn agenda zetten. Goede tip! Daarmee voorkom je ook de situatie dat mensen toch ruimte gaan zoeken of secretaresses die afspraken plannen.

Het afwassen van de kolf spullen vind ik nog wel een ding. Ik zal van de kolf ruimte naar de gemeenschappelijke keuken moeten lopen. Daar kan ik dus mensen tegen komen. Maar ik denk dat ik dat zwaarder maak dan het is. Als ik er zelf luchtig over doe, zal een ander er al helemaal niet raar van opkijken.

Echt, dank jullie wel voor jullie ervaringen. Dat geeft mij ook het gevoel dat het normaal is. Fijn!
 
Ik werk in de zorg en we hebben officieel wel een kolf ruimte, maar vond dit vooral moeite om heen te lopen en juist ongemakkelijk.

Ik was altijd erg open over het kolven en gaf er weinig om wat andere dachten, misschien dat de vrouwen omgeving hierin hielp.

Ik had een handsfree kolf, dus installeerde me even privé en ging daarna gewoon met m'n kolf aan achter computer zitten of kopje koffie drinken. Mensen hoorden dan het geluid, maar verder zag je toch niks ?

Betreft afspoelen/afwassen enzo. Ik had een klein koeltasje voor de gekolfde flesjes, dus je zag niet wat erin zat. En de spullen zelf wikkelde ik altijd in een hydrofiel en bewaarde ik dan ook in de koelkast. Als het gewoon koel blijft, hoef je het niet helemaal af te spoelen zeggen ze.
 
Terug
Bovenaan