Kolven op het werk

Vraagje voor de dames die borstvoeding geven en kolven op het werk. Ik start vandaag met mijn nieuwe baan en woensdag moet ik bijvoorbeeld werken van 9.00 uur tot 11.00 uur. 11.00 uur zou ik eigenlijk moeten kolven, maar zouden jullie dat nog doen om 11.00 uur of gewoon naar huis gaan en wachten tot de kleine zich meldt? Ik voed eigenlijk altijd op verzoek en de dag zou er dan dus zo uitzien:
- 8.00 uur thuis voeden
- naar de opvang en daar flesje op verzoek
- 11.00 uur klaar met werken
- tussen 11.30 uur en 12.00 uur thuis met de kleine en wachten tot hij honger krijgt en dus live voeden

Of kan ik beter om 11.00 uur toch nog even kolven? Ik twijfel. Dan ben ik natuurlijk ook later thuis met mijn zoontje.
 
Even aankijken hoe het loopt. Als je flink last krijgt van stuwing zou ik kolven voor je naar huis gaat. Zo niet eens uitproberen hoe lang het duurt thuis en of je dat trekt. Toen ik kolfde en hele dagen werkte zat ik al snel op 1 x per werkdag kolven rond 12 uur en dat ging perfect. Maar het verschilt gewoon per persoon.
 
Ik liet het dan afhangen of mijn dochter ook daadwerkelijk gedronken had tussen 9 en 11. Zo niet, snel naar huis en verwacht je dat ze snel komt. Maar dronk ze om 10.30 een fles, dan probeerde ik wel te kolven. Om haar ritme vast te houden en niet met overvolle borsten te zitten en teruglopende productie. Is het mogelijk dat de opvang je een berichtje stuurt als ze de fles geven? Dan weet je of je om 11 uur eerst nog kolft om direct naar huis gaat. Dit zal namelijk ook elke dag anders zijn. Succes! 
 
Je hebt recht op een kwart van je werktijd om te kolven of te voeden. Als je dus 2 uur werkt, mag je een half uur gebruiken om te kolven of voeden. Je werkgever moet die tijd doorbetalen en je werkzaamheden moeten aangepast worden (dus niet werk wat je normaal in 2 uur doet nu in 1,5 uur). 
Je zou dus wat eerder kunnen stoppen om te kolven of thuis te gaan voeden. 


Als je kindje nog jong is (zeker tot 6 maanden) zou ik niet zo lang tussen de voedingen laten. Dus niet om 8 uur thuis voeden en dan pas om 12 uur weer. 
 
Ik denk dat het erg afhankelijk is van jouw productie. Ik voedde ook rond acht uur en kolfde dan op het werk pas om 12.30 of 13u. Ik zou in jouw geval dus naar huis zijn gegaan maar dat is afwachten hoe dat bij jou voelt. Sta je al op 'knappen' dan kun je ook eerst kolven en dan naar huis gaan. 
 
Terug
Bovenaan