kolven op het werk

A

Anoniem

Guest
hallo,

Ik ben op dit moment 11 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik wil straks graag borstvoeding gaan geven, en als het even kan daarmee zeker een half jaar of langer doorgaan.

Dit betekent dat ik op het werk zal moeten gaan kolven. Mijn probleem is echter dat ik in de automatisering werk en gedetacheerd  wordt bij telkens verschillende klanten. Ik weet dat mijn werkgever verplicht is te zorgen dat er een geschikte ruimte beschikbaar is, maar ik vind het wel vervelend om op mijn eerste werkdag aan een op dat moment nog totaal onbekende te moeten vragen waar dat kan.

Heeft er iemand ervarin hiermee?

Vast bedankt,

Tamara

Het beste is om voor je op verlof gaat al aan te geven bij je werkgever dat je wilt kolven. Dan kan er in de planning rekening mee gehouden worden, en kunnen opdrachtgevers ook van te voren op de hoogte gesteld worden.
So wie so ook omdat je tijdens je zwangerschap en de eerste 6 maanden na de bevalling ook recht hebt op aangepast werk en extra rustpauzes, mocht dit nodig zijn.

Op het borstvoedingsforum van de Samenwerkende Borstvoedingsorganisaties zitten meerdere moeders die ervaring hebben met jouw situatie, misschien handig om daar eens je licht op te steken.

Hallo collega-Tamara
Zelf ben ik moeder van een dochter van 7 maanden en ik geef nog steeds BV. Ik werk in de zorg en doe daarnaast een nevenfunctie en probeer 1 a 2 x per dag te kolven. Ook toen ik voor m'n werk op een  tweedaagse conferentie was, heb ik gekolfd. Heb er bewust niet bij stil gestaan wat een ander ervan dacht, heb vooral aan m'n kind gedacht. Ik deed het voor haar, wat een ander daarvan vond, was niet belangrijk. Zo heb ik hotelkamers voor een half uur mogen gebruiken, heb ik een een of andere kleedkamer zitten kolven etc.   Ik heb wel verbaasde blikken gehad, maar geen rare vragen.  Mensen hebben een soort van bewondering voor je als je laat merken dat je gemotiveerd bent. Raad je wel aan al vroegtijdig te wennen aan het  kolven, anders lukt het je misschien niet.... En   ja, zo'n apparaat maakt herrie ja.... Succes!

Ervaring met kolven op het werk heb ik niet, aangezien ik thuis werk. Maar kan je wel een goed kolfapparaat adviseren: namelijk de medela pump in style. Die is praktisch geluidloos, zit in een handige rugzak, er zit een koeltasje bij met ruimte voor koelelementen voor het geval je de melk niet in een koelkast kan zetten en het is een dubbele, dus je kan 2 kanten tegelijk doen. Ben je met zo'n 10 minuten klaar!!

Misschien kan je je werkgever vragen hoever van te voren hij weet waar je terecht komt, kan je voordat je werkelijk aan de slag gaat even contact opnemen....
Overigens heb je zelfs 9 maanden het recht om een kwart van je werktijd te gebruiken voor kolven en/of rusten.

Goed trouwens dat je er nu al zo mee bezig bent! Een fijne zwangerschap en kraamtijd toegewenst.

Yvette

hoi tamara,

mijn mannetje is alweer 4 maanden en ik kolf ook op mijn werk
ondanks de drukte en hectiek (zorg)  is niet iedereen er  even blij mee dat ik (soms in mijn eigen pauze...) 2 x per dag 15 min moet kolven.

toch trek ik me daar niets van aan in gun mijn kind het beste!!!

Over anderhalve maand ga ik van werk wisselen ook dan zit ik met hetzelfde probleem als jouw,je komt net binnen en direct eisen stellen..haha
hier heb je geen eigen pauzes maar eet je pedagogisch met de clienten....ja hoe moet dat? ik geef het ruim van tevoren aan denk ik als we over het rooster gaan hebben.

op mijn huidige werk is een ruimte vinden al moeilijk (geloof me ook in de zorg) maar ik vind iedere keer wel wat desnoods de beruchte bezemkast!
een kennis van mij is constant onderweg van plek naar plek die kolf soms zelfs in de auto!

geniet eerst maar lekker van je zwangerschap!

Dames, reken maar niet dat er veel zijn die dat zo vol houden! Allemaal prima hoor, maar ik ga niet direct zeggen: 'goh, knap en je hebt veel voor je kind over'. Het hangt namelijk af van wie je bent, wat je karakter en persoonlijkheids is. Dus het is prima en leuk als je het zo kunt doen, ik zal ook zeker niet verbaast zijn of er raar over denken. Absoluut niet!
Zélf, kon ik het zo niet, van te voren zag ik er al zó tegen op (terwijl ik dus écht een heel nuchter mens ben, vindt ook mijn omgeving, maar ik had ook erg veel last van hormone, en stemmingswisselingen), dat ik het niet eens geprobeerd heb. Wel wilde ik nog 2 BV thuis blijven geven, maar mijn melk liep zó terug dat ik er tegen aan moest kolven om het op peil te houden...........werd er gek van!
Nou ja, en ik werk in het basisonderwijs. En daar is vaak ook niet een goede ruimt beschikbaar en kun je ook niet zomaar je klas verlaten onder lestijd om te kolven (dat valt in de praktijd gewoon niet te regelen).
Maar ik wens jullie allemaal succes!

Oóóóh, wat een slordige fouten staan er in mijn tekst! Ik schaam me diep als onderwijzeres. Maar ja, heb het gewoon té snel getikt en niet gecontroleerd......

Ik heb gekolfd op m'n werk tot m'n dochter ongeveer 1 jaar oud was. Hoewel het einde in zicht is (ze heeft zelf afgebouwd) krijgt ze nu nog steeds borstvoeding (hooguit paar keer per week nog maar) en ze is nu bijna 21 maanden oud.
Ik werk op kantoor bij een adviesbureau en die situatie is inderdaad eenvoudiger dan in het onderwijs, maar ook ik zit soms gedetacheerd.
Ik heb ruim op tijd aangegeven aan mijn werkgever dat ik wilde kolven en dat ook aan m'n detacheerplek doorgegeven. Beiden wilden gelukkig meewerken.
Tot 9 maanden kolfde ik 3x per dag (tot dan mag je wettelijk werktijd gebruik om te kolven, of om je kindje zelf te voeden als dat kan), daarna 2x en de laatste maand 1x.
Mijn dochter accepteerde geen ander drinken dan borstvoeding tot ze ca 11 maanden was. Ben daarom ook lang doorgegaan met kolven.

Het kan dus echt wel. Ik neem aan dat je wel weet van te voren op welke plek je gedetacheerd wordt? Dan kun je toch ook van te voren aangeven dat je gaat kolven?

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan